Halm eller mera hö?

Luna10

Trådstartare
Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg, inte vägda på våg. En 3-åring och en 19-åring. 3-åringen är under inridning och 19-åringen rids varannan dag under vintern, är i hyfsad hobbyhästkondition. Mycket lättfödda, båda är i gott hull men man kan känna revbenen, så inte jättefeta ;).
19-åringen får även 1 kg lucern. Båda får mineraler.

I nuläget får de 7-8 kg hö/häst/dag uppdelat i 3 givor. Ger det i småmaskiga hönät så det ska räcka längre. De går på lösdrift där jag strör med halm, brukar ta in en rundbal i taget och ställa den i ett hörn så är det lätt att ta från den när jag ska strö och halmen hålls fräsch för hästarna att äta av. En rundbal räcker ca 2 veckor, har räknat ut att de äter ca 4 kg halm häst/dag.

Har inte fått analysen på årets hö men ligger det som det gjort föregående år så är det ca 10 MJ 60 smrb. Mina hästar brukar se fina ut på ca 70 MJ. Problemet är ju då att TS blir för lågt med vårt hö. De håller sig som sagt fina på denna dieten och för mig får de gärna äta halm.

Problemet är ju att det inte är så lätt att få tag på bra halm, jag har bokat 8 balar för i vinter och redan förbrukat 4, det kommer inte att räcka med denna takten! Och jag är osäker på om jag kan få tag i mera av tillräcklig hygienisk kvalitet.
Så frågan är om de kommer att rulla fram om jag höjer högivan med 4-5 kg och lägger dem på 12-13 kg/häst?
Det är liksom pest eller kolera, för lågt TS eller småfet häst.:crazy: Har inte möjlighet att motionera dem mera heller tyvärr.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Blir hästarna "bara" småfeta så hade jag absolut ökat högivan.
Risken är att de mumsar i sig höet och sen äter lika mycket halm oxå och då tömmer de lösdriften och du står utan strö i alla fall.
Testa att öka högivan och håll ögonen på dem. Förhoppningsvis blir det lite kallare så de bränner mer energi för att hålla värmen.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Jag hade nog i ditt läge bytt ut ströet i bädden, och bara använt halmen att fodra med. För använder du bara dom 4 kg som du räknat på att dom äter så bör den halmen du har i stort sett räcka hela vintern.
Jag tror tyvärr det är garanterat att din hästar rullar fram om du ökar höet till dom när det har så pass höga värden som du har i ditt hö.

/Camilla
 
Sv: Halm eller mera hö?

Svar till båda:
Ja visst kan jag byta ut ströet till torv (som jag ändå har i bottnen på bädden), men det fryser ju sen när det blir kallt! Halmen har ju fördelen att det inte fryser, det brinner underifrån och håller sig varmt och tinat oavsett hur kallt det blir. Jag mockar bara ut bajshögar och ströar nytt, kisset får ligga kvar. Men ytan ska ju alltid vara torr.

Risken är ju som sagt att de trycker i sig endel halm även om jag ökar högivan. Och då lär de ju bli feta garanterat.

Kan ju säga att förra vintras ökade jag till fri tillgång på hö de veckor temperaturen kröp ner mot -20 varje natt. Och jo, de gick upp i vikt:crazy:. Suck.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Kan du få tag i halmpellets? Det fryser inte och är enligt mig det perfekta strömedlet.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Bra idé med halmpellets, ska undersöka saken!:bow:
Bädden jag har nu är alltså kalk + torv + halm, det går bra att lägga halmpellets uppepå det? Jag rör helst inte i den nu för den har kommit igång bra och är jämn och fin.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Jag tror säkert att du kan lägga pelletsen på din befintliga bädd.

Skulle vara jättekul att se dina hästars miner när de kommer in i lösdriften och upptäcker att hela golvet är täckt av vad de tror är kraftfoder.

Min häst trodde han hamnat i himlen när han såg sin halmpelletsbox första gången. Jösses vad han blev besviken när han smakade.
 
Sv: Halm eller mera hö?

Bra idé med halmpellets, ska undersöka saken!:bow:
Bädden jag har nu är alltså kalk + torv + halm, det går bra att lägga halmpellets uppepå det? Jag rör helst inte i den nu för den har kommit igång bra och är jämn och fin.

Jag la mina halmpellets ovanpå min befintliga bädd ifjor och det fungerade helt problemfritt :-)
Mitt tips är att ta kontakt med svenska foder och beställ hem två pall därifrån, helt okej pris, billig frakt(hemkört till dörren är ju bara så bekvämt och när det blir billigare än att hämta själv ;)) och därifrån vet du att du får bra kvalite på pelletsen.
Just kvaliteten på pelletsen tycker jag är det svår för det varierar väldigt mellan dom olika tillverkarna, för en del andra jag testat varit väldigt odryga och dammat väldigt så jag fått hålla på och vattna på dom innan jag kunde släppa in hästarna i stallet.

/Camilla
 
Sv: Halm eller mera hö?

Mitt tips är att ta kontakt med svenska foder och beställ hem två pall därifrån, helt okej pris, billig frakt(hemkört till dörren är ju bara så bekvämt och när det blir billigare än att hämta själv ) och därifrån vet du att du får bra kvalite på pelletsen.
Just kvaliteten på pelletsen tycker jag är det svår för det varierar väldigt mellan dom olika tillverkarna, för en del andra jag testat varit väldigt odryga och dammat väldigt så jag fått hålla på och vattna på dom innan jag kunde släppa in hästarna i stallet.

Nu bor jag ju på Åland så tror knappast att de kör hem åt mig..:D.

Men jag ska höra med lokala lantbruksbutiken vad de får tag i.
Vad betalade du för dina pellets?
 
Sv: Halm eller mera hö?

Skulle vara jättekul att se dina hästars miner när de kommer in i lösdriften och upptäcker att hela golvet är täckt av vad de tror är kraftfoder.

Min häst trodde han hamnat i himlen när han såg sin halmpelletsbox första gången. Jösses vad han blev besviken när han smakade.

:rofl:

Måste fota mina sen när de kommer in...
 
Sv: Halm eller mera hö?

Nu bor jag ju på Åland så tror knappast att de kör hem åt mig..:D.

Men jag ska höra med lokala lantbruksbutiken vad de får tag i.
Vad betalade du för dina pellets?

Missade det där med att alla här på buke faktiskt inte bor i sverige :angel:

Jag minns just nu inte, men någonstans över 3000 för en pall, som jag inte heller minns hur många det var på. Tyvärr var det bara det där att svenska foder var rätt bra mycket billigare än övriga jag tittade på.

Har inte behövt fundera över det i år, för har sådan tur att jag får köpa riktigt fin havrehalm av höbbonden i alla fall ett tag till, så förhoppningsvis klarar jag mig hela vintern på det :)

/Camilla
 
Sv: Halm eller mera hö?

Har inventerat mitt lager nu och diskuterat med sambon och kommit fram till att jag använder rundbalen med torv jag har hemma först. Jag har ju en fin bädd med torv och en hel del halm som är igång och "brinner". Så förhoppningsvis håller den sig ofrusen även om jag pytsar i torv på de blöta fläckarna. Och det har ju inte lovats någon kyla heller på ett tag. Så ska jag försöka få tag på halmpellets före torven tar slut.

Hur är bäst att göra när man fodrar med halm? Ger ju höet löst i höhäck (eftersom hästarna demolerade hönäten :mad:), om man blandar ut halmen i höet vid varje giva så borde det ju ta längre tid att äta eller?
 
Sv: Halm eller mera hö?

Hur är bäst att göra när man fodrar med halm? Ger ju höet löst i höhäck (eftersom hästarna demolerade hönäten :mad:), om man blandar ut halmen i höet vid varje giva så borde det ju ta längre tid att äta eller?

Jag hade gjort som du föreslog själv, och fodrat det i höhäcken ihop med höet.

/Camilla
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp