Halm i transporten

GladFliicka

Trådstartare
Har provat söka men hittar inte riktigt svar på min fråga.. Jag hyr oftast transport och strör med spån som inte alltid är så lätt att få ut. Hur är det att köra med halm? Känns inte som det skulle sätta sig på samma sätt som spånet i matta och på ramp men blir det halt? Nu blir detta främst vid en 5-10 minuters resa men då hästen både kissar och bajsar i transporten vill jag inte chansa på att hon ska halka.. Hur gör andra som hyr?
 
Jag har alltid halm i, lätt att mocka ur och även om det inte suger så super bra så ska man ju ändå spola av hyrsläp :p.

Blir inte halt och det är lätt att skyffla in det hästen drar ut igen då den backar ut. (Flyger inte runt och skräpar ner som spån gör :p)
 
Jag har alltid halm i, lätt att mocka ur och även om det inte suger så super bra så ska man ju ändå spola av hyrsläp :p.

Blir inte halt och det är lätt att skyffla in det hästen drar ut igen då den backar ut. (Flyger inte runt och skräpar ner som spån gör :p)
Tack för svar! Typ det jag hoppades på då :p. Blir att prova med halm nästa gång nu då! :up:
 
Har aldrig halm i släpet även om det är enklast för det är strömedel i stallet. Köra alltid med spån då jag tycker halm blir för halt (haft häst som halkat)
 
Kan lägga till mängden halm också. Har mer eller mindre bara en kaka /ett fång halm i spiltan. Detta för att det ska vara tillräckligt att minska kiss stänk, tillräckligt för att fånga upp bajset. Och tillräckligt lite för att hästen inte ska dra ut en hel spilta full med halm varje gång, (för det går ju inte att lyfta på fötterna då man backar ut :meh:).

Kisset rinner ut mellan den lilla glipan mellan ramp och golv, hade jag velat ha en bädd som suger upp så hade jag haft spån eller halm pellets. Alternativt torv.
Men jag vill mocka ut allt direkt och skölja av + lufta under mattan. Så då är halmen bäst för mig :).
 
Har aldrig halm i släpet även om det är enklast för det är strömedel i stallet. Köra alltid med spån då jag tycker halm blir för halt (haft häst som halkat)
Det var det jag var rädd för. Upplever du att det blev halt pga kiss eller är det halmen i sig? Någon skillnad på mängden halm? Känns inte värt att riskera om det är risk för halka även om det verkar mer praktiskt som "tillfälligt underlag".
 
Jag har alltid halm i, lätt att mocka ur och även om det inte suger så super bra så ska man ju ändå spola av hyrsläp :p.

Och jag skulle hyra släp en gång och fick stränga order om att absolut INTE spola ur släpet. Någon hade tydligen gjort det veckan innan....mitt i vintern (!) så det var isgata på hela golvet.
 
Och jag skulle hyra släp en gång och fick stränga order om att absolut INTE spola ur släpet. Någon hade tydligen gjort det veckan innan....mitt i vintern (!) så det var isgata på hela golvet.
Usch fy. Nej nu i den kalla årstiden blir det ju svårare att spola ur. Annars uppskattar företaget jag brukar hyra av att man gör just det.
 
Det var det jag var rädd för. Upplever du att det blev halt pga kiss eller är det halmen i sig? Någon skillnad på mängden halm? Känns inte värt att riskera om det är risk för halka även om det verkar mer praktiskt som
Har man häst som gillar att tömma blåsan i släpet är det både enklare att mocka och sopa rent, fräschare och mindre halkrisk att använda spån istället för halm. Det har hänt att jag använt såväl halm som hö! som nödlösning när spån ej funnits tillhands, och jag känner att det får förbli precis just en nödlösning.
 
Nackdelen med spån tycker jag är att det flyger ut så jäkla mycket så fort man öppnar rampen. Känns lagom fint att man skräpar ner på andras gårdar så fort man ska till ridhus eller rida ut med ngn..

Men. Har man en häst som lyfter på benen då den går ut så är det kanske inte lika illa. Min drar med sig allt då hon går ut och står gärna och krafsar då hon går in. Så föredrar halm av den anledningen, lättare att städa efter sig.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 960
Senast: Amaranthe
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 765
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp