Halm och foderhäck. Smarta lösningar?

VildeKia

Trådstartare
Hej!

Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift.
För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften.
Dessa har "fri tillgång" på halm. Dvs, den som har stalltjänst fyller på när denne är ute och fodrar.
Halmen fylls på en gång om dagen. Finns inte möjlighet till fler gånger.

Men, nu till sak, den tar ju slut varje dag.
Så hästarna står ju med tomma magar tills den som har stalltjänst kommer ut, vilket ofta blir eftermiddag/kväll.

Vi har tänkt på olika lösningar. Nu har vi ju små foderhäckar (lådor 1x2 i bredd typ) som vi byggt ihop själva. Ni vet, lastpall man bygger på med väggar. Vi har två.
Hästarna buffar ju ut en del av halmen och käkar "finstråna" först, sen står dem och trampar ner det och gör nr 2 i det andra. Vilket resulterar i onödigt spill. Ju mer halm vi fyller på i dessa lådor, ju mer spill. Och hästarna står ändå där och har ätit det dem vill ha, ratar det äckliga (vilket man förstår) och vi får mocka bort det.
Så, man kan ju inte minska mängden (för att slippa spill, då de längre tid får stå utan) och man kan heller inte öka på för mycket, då de ändock trampar ner mycket och ändå sen står utan.

Min och mammas plan är att köpa en foderhäck, rund, med plats för upp emot 12 hästar. Sen kör man ner en hel halmbal i den direkt (stora fyrkantsbalar har vi), så de får äta av den. Istället för att vi ska springa med säckar i lådor som ger onödigt spill.

Men jag tänkte höra med er, vilka andra lösningar har ni på detta? Hur har ni gjort, ni som har fri tillgång på halm?
Är det någon som har en smart lösning som vi kan få tips om?
Så man slipper mocka så mycket halm som möjligt och då alltså att spillet blir så lite som möjligt. Och med nöjda hästar och mätta magar!
Något man bör tänka på?

Tacksam för tips!

Mvh
 
Nu fodrar jag inte med halm men med hösilage.
Jag har en stor foderhäck och ett småmaskigt nät till balen. Givetvis finns olika storlek på maskorna beroende på hur mycket hästarna bör äta.

Med detta har jag inget spill alls.

00B5CA7D-AA64-4F45-AE8B-C88B63F92E4F.jpeg
 
Vissa hästar spiller mkt hur man än gör. Min häst är sån, hon drar och puttar ut mat. Sprider alltid ut maten massor när hon äter, hopplöst..
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
660
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 404
Senast: Spike
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 781
Senast: Marty
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp