halm pga vävning?

Skulle en häst få stå ute hela tiden året om så skulle problem som vävning och krubbitare aldrig finnas.

Bra svar!!
Och tank vad latt att skota! Ingen mockning, inget tackbyte, inget ut och inslapp.

Man hor ofta att manniskor sager att "Mina hastar vill komma in klockan 18.00", men egentligen sa vill de bara bli fodrade. Hade du fodrat i hagen, hade de varit lika glada som nar du slappte ut dem.

Tyvarr har vi som manniskor bestamt vad som ar bast for vara hastar.
Visste vet vi numera mer an vad vi gjorde pa 1500-talet, men vem har sagt att vara hastar mar battre psykiskt?!
 
vävning uppstår när hästen får dålig stimulans och inte kan utöva sitt naturliga beteende. Det beror inte på vad den står på för strö utan stall miljön och hur den trivs och vad den kan och inte kan göra.

Att låta en vävare stå på halm är inget som hjälper efter vad jag vet om mina erfarenheter.
nått som däremot lkan hjälpa är att måla svarta ränder i boxen. (hästen blir yr i bollen när den väver eftersom ränderna flyttar sig)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp