halm pga vävning?

M

maiden

En viss person på stallet.se påstår att 60% av alla hästar som står på halm gör det för att de väver annars... Låter vääääldigt otroligt i min öron!
 
Kvalificerat skitsnack!

Den största anledningen till vävning/krubbitning är att det är ärftligt och utlöses av dålig stallmiljö. Det enda samband man har kunnat se(studier på travare och galoppörer) är en viss korrelation mellan hög kraftfodergiva och vävning/krubbitning .
 
Det låter lika otroligt i mina öron också. I de stall (och nuvarande) jag stått i som har haft halm är dels för att det finns tillgång till det (egen gård) och dels för att det är bra för hästar att kunna stå och plocka med halmen, men INGEN häst har stått på haöm för de annars skulle vävt... Finns mkt idéer om det mesta. :)

// :bump:
 
Vi har en häst som väver, pga av en olycka som hände för flera år sedan.
Hon väver bara när hon vill ut i hagen på morgonen, när det är dags för mat, eller när hon vill ha uppmärksamhet. och det spelar ingen roll om hon står på halm eller spån!

Olyckan som hände (och som har hänt två ggr till med ett par års mellanrumm) var att hon fick tarmupphägning. Hästen var i full kondition (fälttävlans/hopphäst) och fick plötsligt vara instängd i en box efter oppertion, när hon komm hem från djursjukhuset så hade hon börjat väva, och inte blev det bättre av att hon skulle fortsätta att stå inne i boxen..
 
Mina hästar står på spån. Jag har aldrig haft en enda vävare. På vintern när det är isigt och j*****t står dom inne mycket men ingen vävning har uppstått!
 
Vävning och andra olater uppkommer när hästar är rastlösa och står inne om dagarna och inte få komma ut.Vad ska dom fördriva tiden med?? jo att hitta på olater så som att väva,krubbita mm
Har en häst väl börjat är det oerhört svårt att få bort det så som att bita på naglarna en ful ovana som är näst intill omöjlig och få bukt med!
Men man kan förebygga att hästar inte får olater genom att ha halm i boxen som dom kan tugga på när höet är slut(sysselsättning) låta hästarna få gå ute från 07:00-minst 19:00
Ge ett magert hö så hästarna kan få hö som räcker hela natten så dom har något att göra.

Och att det skulle va så att 60% av de hästar som står på halm skulle väva annars vet jag inte vart denna människa har fått ifrån.
För det 1:a så skulle jag vilja se den tabell där hon/han fått dessa 60% ifrån och för det andra så är det bara förebyggans mot olater att ha halm i boxen inte botande vilket är en stor skillnad :)
 
Det var det dummaste jag hort pa lange!!

Om halm hade stoppat hastarna fran att vava hade nog ALLA manniskor baddat med halm - det maste ju vara nagon slags magi i det hela. Jag vet ett flertal manniskor som har vavare, och det handlar inte sa mycket om stallmiljo, eller utegangsvistelse.....det handlar om att hasten har lite problem att klara av sej sjalv. Hade de varit manniskor hade de sakert atit nagon slags medicin. Det handlar om for lite hjarnstimulans. Jag vet en hast som vaver i hagen!
Och den ar baddad pa halm....
 
De jag känner som har sina hästar på halm har det av flera olika anledningar men inte pga vävning/krubbitning.
Hästarna står på halm för de tycker det är: bra för hovarna, trevligt att ha något att plocka i, mjukt och gott.
 
En ide är att vävningen finns kvar i hjärnan på hästen även sen orsaken tagits bort. Bäst är då att förhindra den med god hästhantering.
 
Stereotypier uppstår nästan alltid p.g.a frustrerat födosök. Hästar med stereotypier kan minska frekvensen av stereotypin om det får tillgång till mer grovfoder - ett sätt är att ställa dem på halm.

En häst som utvecklat en stereotypi kan alltså må bättre av att stå på halm, även vävare och boxvandrare (vars stereotypier inte är orala). Det är också bra att förebygga uppkoms av stereotypier med riklig grovfodermängd.
 
äh, det är bara tramssnack....
Jag har halm, men det beror på att det är lättast att få tag i och bra mycket billigare än spån. Hade jag fått tag på billig & bra spån, hade jag hellre haft detta till alla utom stona med föl, för till dem vill jag ha halm.
Har haft hästar på både halm eller spån i många, många år och aldrig haft någon som väver eller krubbiter....
 
Kvalificerat skitsnack!

Den största anledningen till vävning/krubbitning är att det är ärftligt och utlöses av dålig stallmiljö. Det enda samband man har kunnat se(studier på travare och galoppörer) är en viss korrelation mellan hög kraftfodergiva och vävning/krubbitning .

Jag skulle vilja säga att det är kvalificerat skitsnack :mad: - att det är ärftligt altså!

Åsa
 
Min tant väver, det spelar ingen roll vilket underlag hon har, hon väver i alla fall.
Har hon mycket hö så att hon kan tugga på hela natten, skiter hon efter ett tag i höt och väver i alla fall.

Så det där är inte sant.
Större delen av hästarna i södra sverige står ju på halm, skulle det då betyda att de flesta hästarna i sverige är vävare? :smirk:
 
Skulle en häst få stå ute hela tiden året om så skulle problem som vävning och krubbitare aldrig finnas.
 
Har heller aldrig hört att det skulle vara ärftligt :confused:.
Däremot har undersökningar visat att frekvensen är högre hos galoppörer (låg hos travare) och att faktorer som låg grovfodergiva, hög kraftfodergiva, många fodringar per dag och liten kontakt med andra hästar spelar in, dvs sånt som inskränker på hästens naturliga beteende.
mvh Maria
 
Hästen får störe utlopp för sitt födosökande beteende om den står på halm, där av kan halmen minska vävningen. men hästen måste få utlopp för alla sina behov, Rörelse, sociala, osv, tillfredställer man bara några dåligt el otilräckligt kan hästen utvekla steriotyper. Om steriotypen är ordentligt befäst så väver den i hagen oxå..

så det är inte hästen som har "problem" med sig själv, det är människan/ägaren som inte brytt sig om att ha sin häst i en miljö som den mår bra av. Vilket är djurplågeri och inget annat.

Men halm är ju bra oxå för att hästen får äta mer naturligt efter sin egen "mat och sov klocka" hästen äter när inte människan styr fodergivningen mäst på natten.
 
Min häst vandrade där vi stod förut, hon var orolig hela tiden. Vet inte om jag kan kalla det vävning men det var ju inte bra för benen, då hon gick längs en sida hela tiden och vände i hörnenra och gick tillbaka.

Nu har jag bytat stall för jag orkade inte med det gamla o hon har slutat! Hon trivs jättebra och det är lugnt och skönt! :) Både jag och hon trivdes! Beror hennes beteende på att hon inte trivdes?

Kram Favina :bump:
 
Självklart, hennes betende berode på att du inte satt din häst i en stallmiljö som passade henne, så du var ansvarig för hennes beteende...

Bra att du flyttade henne
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp