Halm - småbal

literealistisk

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att handla halm till min häst så hon har något att äta när resten är slut. Men tyvärr kommer jag få köpa det själv (ingen att dela med eller något sådant). Hur små halmbalar brukar det finnas egentligen? Och finns det någon risk att det blir dåligt? Jag bor i Skåne om det är till någon hjälp.
 
Så länge det är torrt (typ inte kommer regn på under omlastning) och du förvarar det torrt (det vill säga, under tak) så håller det länge. Småbalshalm tycker jag är väldigt vanligt, alltså runt 10 kg. Då snackar vi ju inte inplastat, utan bara snörat. Vi köper gräsfröhalm (vilket jag föredrar om det är i fri tillgång-syfte) från en producent i Skåne.
 
Min leverantör säljer halmbalar som är 10-12 kg tunga. Så länge balen inte blir fuktig så håller det länge men placera inte halmen direkt på golvet om du köper hem ett lass.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 203
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp