halm till slysslolöshäst?

Moppa123

Trådstartare
hejsan,
är det dumt att ge halm som "sysselsättning" till en häst som ätt uttråkad i boxen?

eller har ni något annat bra "lektips"?
:idea:
 
Det är väl jättesmart!? Hästen är ju av naturen en individ som hela tiden käkar, så får de för lite stråfoder kan man ju förstå att de blir rastlösa! Kan man inte ge fri tillgång på hö är det ju smart att ha halm, så de har något att göra. Min pålla äter inte så mkt halm ändå när hon stått på det. Nu står hon på spån (gillar jag inte, men finns inget annat i stallet), men vi ska ta in "pysselhalm" åt dem. Nu äter de inte ens upp höet, så än behövs det visst inte.... ;)
 
De flesta hästar tycker om att stå på halm.det är mjukt att ligga på och det sysselsätter dem,de kan gå där och plocka i boxen. :D
På min gamla jobb hade vi ett tag lite halm som vi fodrade med,just för att sysslesätta hästarna.Fungerade utmärkt,fast det va en del hästar som faktiskt hellre stod på det än åt det...
Jag tycker halm är det bästa att ha som strö till hästarna.
 
Hästar behöver i det närmaste alltid ha tillgång till grovfoder för att hålla ordning på magarna. i det vilda äter de ca 18h/dygn, det måste de helst också få tillfälle till "i fångenskap".

det är alltså en toppenidé!!
 
Bara du räknar in halmen i foderstaten så går det bra. Ca 5 MJ per kg, vilket kan bringa foderstaten ganska mkt ur balans om man inte räknat med den.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
671
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp