Bukefalos 28 år!

Halm, vilken sort?

jis

Trådstartare
Min ena häst är väldigt lättfödd, och hungrig. Jag tänkte därför dryga ut högivan med halm.
Men kan man ge vilken sort halm som helst, eller vilken sort är bäst att ge om målet är att minska hästens energiintag?
Kan man låta hästarna äta enbart halm på natten, och hö på dagen? Eller bör man blanda hö med halm i hönäten?
 
Blanda är bäst tycker jag. Du kan använda vilken halm som helst som inte har vassa ax. Havre- eller vetehalm är vanligast. Var NOGA med den hygieniska kvalitén. Inte lukta, damma överdrivet eller ha ihopklumpade partier. Inga svarta prickar på stråna. Ingen unken lukt osv.
 
Brukar halm i storbal hålla bra hygienisk kvalitet eller är det säkrast att köpa småbalar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp