Halm vs torv

kisse

Trådstartare
Har halm nu, men tippen dit skiten skickas dubblar priset nu på att ta emot det. Min bonde kan ta emot, men vägen dit klarar inte av bilens tyngd (Lastbil m container=ca 25 ton). Finns ett ställe som gratis tar emot torv/spån gödsel, men jag kan inte komma fram till vad som blir bäst.

Någon här som bytt strö? Hur mycket mindre tar ni ut/dag med torv jämfört med halm? På 5 hästar får jag nu ut 2 överfulla kärror (de står idag på bädd), torven är ju mindre skrymmande o det följer inte med lika mycket rent. Naturligtvis beror det på hur man mockar, men jag undrar ändå hur stor skillnad det blivit för er personligen. Gissningar?

Halm står på kommunens hemsida att man ska räkna med 1,2 kubik/häst och månad (när man planerar gödselplatta) har någon ett liknande mått för torv?
 
Sv: Halm vs torv

Några mått på hur mycket det blir i kubik har jag tyvärr inte, men jag vet att det blir betydligt mindre gödselhög när man har torv.
Våra fyra hästarna är kallblod i 700-kilosklassen och de äter en hel del grovfoder som processas genom kroppen. De står på torvbädd, och jag kör ut totalt en (1) kärra gödsel per dag.
När jag bara hade en häst som stod på halm körde jag också ut en kärra varje dag.....

Vi har en lantbrukare som odlar ekologiskt här i närheten, och han är överlycklig över att få komma och hämta vår gödselstack! Han hämtade förra hösten och ska hämta till våren igen. Vi behöver alltså inte betala för att bli av med gödseln.
Jag vet t o m en som får betalt för sin torvgödsel, han säljer den till en champinjonodlare!

Om jag har möjlighet imorgon ska jag fotografera vår gödselplatta. Där ligger idag gödsel från förra säsongen (mitten av oktober till början av juni) samt från början av oktober i år och fram till nu. Det är ingen gigantisk hög, precis....
 
Sv: Halm vs torv

Kanon, 1-0 till torven hittills! Min granne odlar ekologiskt, ska kolla om de är intresserade, eller om de bara vill använda sin egen skit. :) Eller om de vill ha allt ekologoskt hela kedjan, typ att mina ska ha ätit ekologiskt innan de producerade gödslet... Trött nu :angel:

Måste nog sätta mig ner o gå igenom vad jag betalt för att bli av med gödslet de senaste åren jämfört med kostnaden att köpa in torv o frakta till gratismottagaren.
 
Sv: Halm vs torv

torv tar mindre plats och dämpar ammoniaklukten en hel del jämfört med halm, så mer än bara gödselhanteringen som blir enklare/bättre.. ströt tar dessutom mindre plats att lagra.
 
Sv: Halm vs torv

Absolut! Tack!

Min största fördel med halmen är att det kostar mig ca 100kr/veckan jämfört med torven där det säkert blir 400-500kr/veckan. Dock har jag då INTE räknat med tömningskostnaden, ska försöka sätta mig med det idag, men det är svårt när jag inte vet riktigt hur mycket mindre volym det blir.

Men det lutar mot ett byte iaf :).
 
Sv: Halm vs torv

Jag har beställt ett lastbilslass. Blir mycket att betala på en gång, men bra mycket billigare. Gissar på ca 250 torvbalar. Plastade på pallen, så de kan förvaras utomhus. Slipper lasta upp halm på loftet.
Köpte inför förra vintern och betalade 60 kr per styck, tror jag. Plus moms.
Fraktfritt vid helt lass.

Även jag har blivit av med gödseln fritt :love:

Jag har använt 1 torvbal per vecka och box.
 
Senast ändrad:
Sv: Halm vs torv

Jag har en skitgris och när hon stod på halm blev det upp till tre kärror per dag:eek: Nu med torv blir det en kärra.
Tycker precis som någon skrev att torv är att föredra framför halm eftersom ammoniaklukten försvinner.
 
Sv: Halm vs torv

Fördelar torv:
1. Binder ammoniak.
2. Lättbrunnet, går att sprida direkt på åkern.
3. Kvävet hålls kvar och omvandlas till nitrater vid lagring = minskat kväveläckage och kanonfin dynga.
4. Tar väldigt liten volym på dyngstacken.
5. Är bättre för luftvägarna än spån och halm.
6. Är ofta drygare än andra strömedel.

Fördelar halm:
1. Förnybar källa, biprodukt från lantbruket.


Som sagt var, torven har många fördelar jämfört med halmen.
 
Sv: Halm vs torv

Tack för alla svar, och stort tack för att Immer tog sig tid att fota!:D
 
Sv: Halm vs torv

Vi blir av med vår torv nästan fortare än hästarna hinner "producera" den, så omöjligt att ta betalt för gödseln borde det inte vara. Till våren skall vi testa kompostmaskar för det vi mockar ur hagen, men det bör vara ett bra tips även för gödselstackar som man vill hålla så småa som möjligt. Ridsport hade en artikel för ett par månader sedan, annars finns det lite på nätet också: http://www.kompostmask.se/hastagare.htm
 
Sv: Halm vs torv

Jag har sett en dynghög efter 5 hästar med kompostmask och det var skillnad mot en vanlig hög.
 
Sv: Halm vs torv

Fördelar torv:
1. Binder ammoniak.
2. Lättbrunnet, går att sprida direkt på åkern.
3. Kvävet hålls kvar och omvandlas till nitrater vid lagring = minskat kväveläckage och kanonfin dynga.
4. Tar väldigt liten volym på dyngstacken.
5. Är bättre för luftvägarna än spån och halm.
6. Är ofta drygare än andra strömedel.

Fördelar halm:
1. Förnybar källa, biprodukt från lantbruket.


Som sagt var, torven har många fördelar jämfört med halmen.

Fast jag tycker inte att det här var helt rättvist. Lägger till lite själv också!
Fördelar torv:
1. Binder ammoniak.
2. Lättbrunnet, går att sprida direkt på åkern.
3. Kvävet hålls kvar och omvandlas till nitrater vid lagring = minskat kväveläckage och kanonfin dynga.
4. Tar väldigt liten volym på dyngstacken.
5. Är bättre för luftvägarna än spån och halm.
6. Är ofta drygare än andra strömedel.

Fördelar halm:
1. Förnybar källa, biprodukt från lantbruket.
2. Ger sysselsättning för hästen i boxen när höet är slut.
3. Ljusare och luftigare än torv.
4. Luktar fräschare än Torv - som i min mening luktar gammal svamp.
5. Betydligt billigare än torv
6. Inga långväga transporter med lastbil, halmen kan oftast köpas lokalproducerad.


/Nixehen - som provat torv men återgått till halm.
 
Sv: Halm vs torv

jag har alltid haft halm men har nu gått över till torv.. på våra 5 boxar får vi nu ut 1½ kärra med torv å innen körde ja ut 1 kärra/box..
De luktar frächare i stallet visserligen blir de lite mörkare med torv men de e jag villig att offra för de luktar bättre å de e mer ekonomiskt för mig.. Jag lägger in ½ bal/vecka till mina hästar å de funkar super å för mej blir de lite lite billigare med torv i inköp.. men får de ju plats mer på kärran vi tömmer allt på så den behöver tömmas mer sällan så de blir billigare så..

Tycker bara torven har fördelar förutom att de blir lite lite mörkare i stallet
Så jag kör torv till alal nu sen innan min tjej ska föla så lägger jag på ett halm lager på bädden så de blir mysigt när bebben kommer
 
Sv: Halm vs torv

I senaste Hippson tar de upp lite med halm och torv. Det har genomförts en undersökning där bla ammoniaken mättes i luften. När de använde halmbädd (mockade bara ut skiten eller mockade inte alls, la bara på ren halm varje dag) var det mindre ammoniak i luften än om man hade torvbädd. Det kräver ju dock att man har tillräckligt med ren halm så man inte petar i bädden!

Jag mockar bara ut skiten i mina halmboxar (och smutsig halm som kommer upp till ytan). Det tar max 10 min på två boxar. Övriga i stallet har torv, och de står där och petar mycket längre. Jag hinner både mocka två boxar och fixa kraftfoder innan de har hunnit mocka en... Det blir 1-2 kärror beroende på hur länge hästarna stått inne. Det enda negativa jag kan se är att halm är skrymmande, både på logen och på gödselstacken. Men fördelen är att det är så billigt, så man lider inte när man måste ta ut mycket eller när hästarna äter av det :) På tre månader har jag gjort åt två rundbalar till två hästar, då äter de en del och jag lägger in mycket av nytt varje dag.

Förr hade jag alltid spån då vi hämtade extremt billigt på en såg 2-3 km bort. Nu har de inte spån längre, så förra vintern ruinerade jag mig på färdiga spånbalar :eek: Halm är en oerhört mycket mer ekonomisk lösning och balarna hämtade vi på en åker 2 km bort. Gödselstacken tar vi hand om själva, behöver bara låna grannen nu till att flytta på den till en annan platta då vi inte hann köra ut hela i somras.
 
Sv: Halm vs torv

Hur tar man reda på vem som vill ta emot gödsel med spån i? Återvinningen har höjt priset enorm i Södertälje när man lämnar gödsel med spån.. någon som har ett tips?
 
Sv: Halm vs torv

Gödselföreädling i mälardalen tar emot alla ströer oberoende blandning 70 kr/m3 plus transport
 
Sv: Halm vs torv

Här där jag bor finns det många som köper halm från producenter sådär 50 mil bort... lokalproducerad halm av god kvalitet finns inte i stora delar av landet.

Tack vare transporterna så blir då priset på halmen ganska högt så då blir den inte så våldsamt billig heller.

Vad gäller utseende och lukt så är det ju endast en rent estetisk skillnad (spån däremot kan ju avge bla fenoler och terpener - vilka många tycker luktar "fräscht" men som inte är så nyttiga alla gånger :grin:)

Däremot glömde jag ju bort att halmen med fördel kan ätas, har självt haft lättfödda hästar där jag har blandat ut höt med 1/3 halm - halm har ju ca 1/3 av näringsvärdet jämfört med hö.

Så, en av de "nya" fördelarna med halm som du räknade upp erkänner jag...

/Tacitus - som har erfarenhet av papper, halm, klenflis, råspån, kutterspån, torv och en del annat därtill. Jag har hästarna uteslutanden på torv medans fåren går på en blandning av torv och halm över vintern.
 
Sv: Halm vs torv

Väldigt många andra undersökningar som finns visar att det i princip endast är klippt/hackad halm som "suger åt sig" någon ammoniak att tala om överhuvudtaget...

Om du har mera fakta om undersökningen och hur den har genomförts skulle jag vara glad och tacksam.
 
Sv: Halm vs torv

Kan kika ikväll, läste inte så värst noga vem som gjort undersökningen. Jag har ju redan halm och kommer inte byta i år, så mig kvittade undersökningen egentligen ;)

Och jag kan säga att här där jag bor vore det idiotiskt att köpa halm 50 mil bort. Så det är ganska givet att man köper det som är mest praktiskt och ekonomiskt för en själv!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Hästvård Vet inte om jag lägger tråden rätt. Är den på fel plats så får någon snäll moderator flytta den :) Har en konstig tanke som slog mig...
Svar
8
· Visningar
1 423
Senast: Sundbro
·
Anläggning I nuläget så har vi tömt all gödsel i en normalstor container, för fyra ton gödsel har det kostat ca 1400 kr och den töms en gång i...
Svar
15
· Visningar
2 221
Senast: wrangler
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp