Bukefalos 28 år!

malumbub

Trådstartare
Hur påverkar halmen foderstaten?
Jag har försökt hitta detta nånstans, men har inte lyckats hitta nåt.
Vad innehåller halm egentligen? Alltså protein- och energimässigt?
 
Halm innehåller mellan 3-5 MJ tror jag det var och inget protein.
 
PERFEKT!!!

Är det sagt nåt om hur halm ska se ut?
Alltså, hö t ex kan ju ha olika färgnyanser o storlekar o strån o så, men det är ju ändå hö. Hö vet man ju hur det brukar vara, o där har i alla fall jag en analys att luta mig lite tillbaka till...
Jag vet att man inte kan bedöma värden o sånt m ögat, men är det något som man kan se och som man ska akta sig för med halm?
(Det ryktas om att vårt halm är dåligt och sålts tillbaka för att sedan säljas till annan kund; vårt stall.) Kan man se på halmen om den är dålig?!? :confused:
 
Man kan ju se/lukta om den är möglig och om den dammar väldigt, men annars är det nog hygiensisk analys som bör göras.

mvh Jessica
 
E den grådassig, luktar illa och väldigt dammig så ska du inte använda den. Vår ridskola här har sådan halm och hästarnas bajs e allt annat än normalt :crazy:
 
Men korn- och råghalm kan vara väldigt grå, vilket är helt normalt.

Det är viktigare att halmen luktar gott och inte dammar för mycket.

mvh Jessica
 
Råghalm är huvudtaget inte så bra att ge till hästar som "foder" Vår halm vi ger är vete, gul och dammar inte så mycket. Bara skaka ut :D. Hästar blir lätt lite bukiga halm eftersom det endast innehåller energi. Jag vet inte riktigt hur de tillgodogör sig energin i halmen, någon som vet? Lika bra som havre.

Cissi :bump:
 
Jo jag har också haft guldgul kornhalm, men det finns även halm som är grå redan på fälten och den lär inte bli guldgul bara för att den blir slagen och tröskad, men den funkar att strö och fodra med ändå. :smirk:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 604
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 734
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 126
Senast: CFrisk
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp