Bukefalos 28 år!

arabia

Trådstartare
Tänkte höra om vad det är för näringsämnen i halm? Vet att det inte innehåller proteiner men vad innehåller det? Jag har fin gyllengul havrehalm o shettisarna trycker i sig ganska stora mängder av det nattetid.
 
Suck. Halm innehåller VISST protein! Kan dessutom berätta att det inte är i alla länder man fodrar sina hästar med hö...i Polen tex, där ger man just halm + bröd med fårfett. Och "konstigt" nog har de väldigt fina och hållbara hästar i Polen!!!

Själv ser jag ingen anledning till att räkna in halm i foderstaten. Vill de käka lite halm så varsågod. Bra för magen och tuggbehovet. Men så lite som de äter är det försumbart i det stora hela!
 
Enligt Planck (2003):

Gräsfröhalm: 6,6 MJ, 29 g smb rp, 3,3 g ca, 1,4 g p, 1,4 g mg

Stråsädeshalm, obeh.: 6,3 MJ, 0 g smb rp, 3,3 g ca, 1,1 g p, 1,3 g mg

Stråsädeshalm, NH3-beh.: 8,2 MJ, 50 g smb rp, 3,3 g ca, 1,1 g p, 1,3 g mg

Baljväxthalm: 7,1 MJ, 47 g smb rp, 13 g ca, 2,4 g p, 3,9 g mg

Allt per kg TS.
 
Det polska hästarna måste väl ändå få något mer än halm och bröd med fårfett. :confused: :angel:


Själv ser jag ingen anledning till att räkna in halm i foderstaten. Vill de käka lite halm så varsågod. Bra för magen och tuggbehovet. Men så lite som de äter är det försumbart i det stora hela!

Är 4 kg halm per dygn också försumbart? :confused:

Man kan väl inte säga överlag att all halmkonsumtion är försumbar, det beror ju på hur mycket respektive häst äter.

Förresten har du skickat in halm på analys? Skulle tro att Bucus siffror är tagna från någon som har gjort just det.

mvh Jessica
 
Det beror ju på vad man menar med halm! Den halm vi använder som strö här i Sverige har inget protein, så länge det inte är ammoniakbehandlat.
 
Men jag läste någonstans att proteinet från ammoniakbehandlad halm inte var fullvärdig för hästar. Då så borde väl polackernas variant med bröd och "halm-proteiner" vara lysande?
 
Tja, de går väl på bete sommartid...men de tar inte hö som i Sverige. Kan inte svara på vad det får för övrigt, typ kraftfoder. Enl uppgift ska det vara det de får!

Många tror en massa när det gäller utfodring av hästar. Många myter florerar. Mycket okunnighet som blir till sanning för att tillräckligt många upprepar det.

4 kg...beror väl på vilken slags häst det är, vilken ras/storlek! För stor häst spelar det nog ingen större roll, annat än att hästen får sitt tuggbehov tillgodosett och magen får nåt att arbeta med + billigare än hö/silage!

Kolla tråden lite längre upp så ser du analys på halm. Finns ju mer än en sort! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
805
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
917
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 156
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 379
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp