Bukefalos 28 år!

Affa

Trådstartare
Visste inte vilket forum jag skulle lägga tråden, flytta den gärna om den ligger fel.
Ska ha mina hästar på lösdrift i år för första gången och försöker räkna ut hur mkt halm som går åt till vindskydden. Jag fattar ju att det varierar väldigt, men skulle vara tacksam för några riktlinjer iaf ;)
Jag kommer att ha två hagar med vindskydd på ca 50 kvm och ca 5 hästar av varierande ålder och stl i varje.
Så: hur stora är era vindskydd, hur många och vilken sorts hästar, har ni något mer strö än halm och hur mkt går det åt?
 
Sv: Halm

jag har två hingstar,varav en unghäst o en på 17 år o de väger ca 800 styck.

de gör åt ca 350 kg/vecka,eller en och en halv vecka.

Det är halm med mycket gräs i.
Jag strör också med det i uteboxen

Mina hästar gillar sin halm mer än sitt hö,så räkna med attdte går åt en del,ffa de första veckorna
 
Sv: Halm

Jag har ett vindskydd på ca 30 kvm, och det går åt en del halm. Två balar i början för att få en bra botten, och sedan kanske 2-3 balar över vintern. Halmen sovs och bajsas i, dom äter inte så mycket. Jag har rundbalar på 200 kg. Det går alltså åt ca 1 ton halm över en vinter. Det viktigaste är att lägga in rejält från början, och sen hålla det torrt. Mocka inte ut pinket, utan bara gödseln. Då brukar det brinna ihop bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 778
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 270
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp