T

trolli

Hästarna har nästan fri tillgång på hö i hagen,de går på lösdrift. Men jag funderade på om man kanske skulle ha köpt någon halm bal,små fyrkantsbal och ställt in i ligghallen,låta den vara stängd så hästarna har något att tugga på och något att äta om höet skulle ta slut medan man är borta och jobbar tex. Strör man ut det så kissar dom ju bara på det.

Någon som har erfarenhet av att göra som jag tänkt? Eller idéer?
 
Sv: Halm?

Jag förstår inte riktigt? Varför halm? Varför inte mer hö?

Jag skulle aldrig ställa in en oöppnad bal i ligghallen, när de har börjat äta på den och kliva i den så är risken stor att de fastnar i balsnörena och gör sig illa.
 
Sv: Halm?

Ja grejen var ju den om man inte var hemma,lite svårt att fylla på med hö om det skulle behövas.. Så halm tänkte jag med den meningen att då finns det iaf något att tugga på. Slipper dom gå helt utan,om höet skulle sina. Om man öppnar balen och har den öppnad då,då finns ju ingen risk att de kan fastna.
 
Sv: Halm?

DÅ lär de trampa ner den i stället.

Varför inte bara ge MER hö från början?
 
Sv: Halm?

Vi har halmad ligghall, den är fräch o fin, hästarna kan lika gärna äta av halmen om de vill ha nåt att tugga på- mao så kan ju du lösa din lunch. Vad har du får strö i ligghallen nu? :)
 
Sv: Halm?

Ok. Ja just nu är det bara grus i den,ha nyss lagt dit det.
Hade halm där innan men det blev så himla äckligt. Men kanske ska prova igen nu när det är grus i botten.
 
Sv: Halm?

De får hö i en höfålla och den rymmer ju bara det den rymmer.. Är inget bra och lägga hö dirket på marken,de trampar och kissar i det,eller så ligger det och blir förstört. Det är inte kul.
 
Sv: Halm?

Ok. Ja just nu är det bara grus i den,ha nyss lagt dit det.
Hade halm där innan men det blev så himla äckligt. Men kanske ska prova igen nu när det är grus i botten.

Jag har sand i botten på min ligghall och halm över. Se till att sanden/gruset packas ordentligt sen funkar det bra att lägga halm över.
 
Sv: Halm?

Ok. Ja just nu är det bara grus i den,ha nyss lagt dit det.
Hade halm där innan men det blev så himla äckligt. Men kanske ska prova igen nu när det är grus i botten.

Tror det kommer funka utmärkt, och köp då bra halm så är ju det ett bra komplement till höet. :)

Trist m nertrampat hö, byggde en stor höautomat och är nöjd. Står numera på höskullen, öppnar storbalen o fyller på med mkt mkt hö och hästarna äter gnm 10 x 10 cm stora galler. Ingen spill / nertramp och det är lugnt vid maten. :)

tog lite ideer av http://www.harmonyhorse.se/iframe_automater.htm men deras är mindre.
 
Sv: Halm?

Trist m nertrampat hö, byggde en stor höautomat och är nöjd. Står numera på höskullen, öppnar storbalen o fyller på med mkt mkt hö och hästarna äter gnm 10 x 10 cm stora galler. Ingen spill / nertramp och det är lugnt vid maten. :)
.
dessa 10x10-rutor ser måhända bra ut, men vet du hur stor risken är att de fastnar om de råkar sätta en hov där?

När man bygger fyllnadsmaterial till hinder så rekommenderas att mellanrummen ska vara mindre än 7 cm eller större än 20 cm, för att minimera risken för skador...
Jag skulle ALDRIG låta mina hästar äta i en sån häck som du använder...
 
Senast ändrad:
Sv: Halm?

De får hö i en höfålla och den rymmer ju bara det den rymmer.. Är inget bra och lägga hö dirket på marken,de trampar och kissar i det,eller så ligger det och blir förstört. Det är inte kul.

Varför inte bygga större höfållor då? Det kan ju inte vara så komplicerat. :)
 
Sv: Halm?

Jag har faktiskt en sådan hö automat,men min har mindre galler än 10*10 cm. Den fyller jag på allt det går,den rymmer väldigt mycket faktiskt. Men jobbar man 8 timmar är det inte säkert det räcker till tre hästar.. Tänkte det vore bra om man kunde komplettera med lite halm då.

Skulle vilja ha en som skulle kunna svälja en hel rundbal,men frågan är ju hur man bygger en sådan på bästa sätt?
 
Sv: Halm?

Tänker härnäst bygga en sån, flyttbar för rundbalar.

Tänker göra den i 20cm höjd från marken, ett galler som är 20-30 cm högt som löper runt hela. Så hästarna ska fortfarande böja sig ner och galler för att de ska pilla ut hö. Ovansidan trä/plåt som man måste förstärka inifrån, det ska kunna hålla för kliande häst. :)


Nuvarande 10x10 har fungerat perfekt, har även haft en inspektion och allt är godkänt.

Trolli, lägg gärna in ett foto på din höhäck. :) Nog ska dina hästar klara sig väl med halmen och höet. Vi hade 3 stora hästar på en http://www.harmonyhorse.se/iframe_stora_buren.htm .
 
Sv: Halm?

Jag har en precis likadan som på de sista bilderna. Den fungerar perfekt och är så glad att jag la ner tid och pengar på att fixa en! :) ska skaffa halm och lägga i ligghallen nu och fortsätta med höhäcken som jag gjort. Men stödja upp med lite halm.
 
Sv: Halm?

Hej. Min häst går tillsammans med en mindre pålle som inte får äta lika mycket hö som min.

Vi löser det genom att de har gott om tillgång på BRA halm i ett stort skjul i hagen. De behöver inte gå hungriga och sedan kan jag ge så mycket hö jag vill i boxen på kvällen.

Vi strör i skjulet med halm men vi lägger även halm längs med ena långsidan invändigt i en slags "ränna" som vi tillverkat själva. "Rännan" har en kant som gör att det mesta av den halmen stannar där den är och inte dras ut i resten av skjulet och blir nedsmutsat. Funkat utmärkt! :)

Balar med snöre i skulle jag akta mig för att lägga in.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
686
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 289
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 935
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp