Halmbädd i kallt stall

E

EnYoy

Min häst står i ett kallstall, det är lika kallt i stallet som utomhus. Jag vill ha honom på bädd i år, hur ska jag göra bäst? Jag är rädd att det fryser..
Jag tänkte göra såhär:
Kalk i botten
Därefter drygt 10cm spån
Och ordentligt med halm överst.
- Jag lägger bädden något dygn innan hästarna kommer in, vattnar, och låter det sätta sig. (dom kommer in vilken dag som helst nu)
- Sen kommerjag inte mocka bort urin, bara skiten (högar).

Kan detta funka???
 
Då vi har lösdrift så blir det lika kallt inne som ute här också. Det jag har märkt då är att den blöta spånen fryser och blir till kakor som är hårda att ligga på. Vi har bara spån ca 10-15 cm tjockt och sedan lägger vi på halm när det blir riktigt kallt (typ under 10 minus). Men då jag inte tyckte om att låta urinen ligga kvar så mockar jag ut allt. Det har fungerat jättebra. :)
 
En ren halmbädd (alltså ingen torv eller spån i botten) fryser inte lika lätt.

Min halmbädd klarade sig hela förra året, utan att frysa, medan övriga boxars torvbäddar var stenhårda med klumpar av frusen torv på!!! Inte så skönt att ligga på kan jag tänka mig. :crazy:

mvh Jessica
 
Beror lite på hur din häst gör med bädden.

Jag brukar ha bara halm och så tar jag bort skiten och låter kisset vara kvar om det inte är jättestora fläckar, de tar jag bort och ser alltid till att ha ett tjockt lager ren halm överst.


/Hippo
 
Jag gör på samma sätt, men jag har faktiskt vänt ner ett par grepar med ren gödsel i "kissfläcken" i mitten av boxen. Jag tyckte det började lukta ammoniak och jag valde att testa med det, jag har alltid tyckt det har känts äckligt att vända ned gödsel i en ren box. :crazy:

Det visade sig vara mycket effektivt, det är mycket torrare och i princip luktfritt. :D.

Jag gör om det om det börjar lukta igen har jag tänkt.

mvh Jessica
 
Vi har inget kalk, inget spån, ingen vattning (urinen räcker å bra).
Däremot ett tjockt lager halm samt vänder ner första veckans (c:a) högar + lite gammal gödsel/kompost. Det sista för att få ordentlig fart på förbränningen i bädden.

Därefter fylls det på lite halm vid behov samt mockas ut kisstorvor och det mesta av högarna.
Resultatet blir luktfritt och varma, torra(på ytan) bäddar.

LIA
 
Okej, skippar spånet. (halm ingår i hyran) Men ska jag struta i kalken också menar ni? Isåfall varför/varför inte?
 
Om man gör rätt så behövs det ingen kalk.

Jag har för mig att det kan vara bra med kalk i botten om man har trägolv, då är det för att skydda träet mot urinen.

Får man problem med att bädden börjar lukta och inte vill sätta sig så kan kalken hjälpa till att binda en del, men jag tycker att det har varit effektivare att blanda ned lite gödsel i stället. Det låter äckligt men det blir väldigt fräscht efteråt.

mvh Jessica
 
Men...

Men om jag redan har kalk att ha i botten, kan jag lika gärna lägga in den då, hellre än att slänga den? Eller kan det vara dåligt med kalk??
(förlåt att jag tjatar så mycket men :smirk: )
 
Re: Men...

In med kalken bara =)

Jag har också kallstall. Alltid bädd.

Först hade jag spån i botten och sen halm, sen enbart halm och i år enbart spån. Bäddmässigt fungerar det precis lika bra, är mest en smakfråga. (Första året flyttade jag hit 1 januari och hade spån med mig från mitt förra stall så jag grundade med den, året efter hade jag bara halm och i år har jag spån pga fölis luftrör).

Kalk eller ej i botten har faktiskt INTE gett någon som helst skillnad. Däremot - kalk + betong + fukt = man får SKRAPA bort kletig/hård kalk från golvet när man tömmer boxen.

Däremot, jag kalkar faktiskt "kissfläckar" unde den period när temperaturen är över +5 grader.

När det är minus behövs inte kalken alls, ammoniakångor kan inte bildas vid låg temperatur.

Jag har INTE haft problem med att det fryser, bädden genererar ju värme när den brinner ihop. Skiten fryser däremot och man märker direkt om man missat någon hög som är dold under ströet, det blir knöligt värre. Och där de slaskar kring vattenhinken fryser både halm och spån.
Men att BÄDDEN fryser? Näe, händer inte ens vid minus 30..
 
har åxå et kallt stall...
byter all bädd varje dag.....
1: ca 1 dm spån
2: å ca 30-60 cm halm.
den håller sig varm.
 
japp... men visst spar jag det som e tort å frächt.
men allt annat byter jag... jag skulle inte vilja ligga i en box el spita om det va nåt kvar sen natten dagen efter...så varför skulle hästen vilja det???
det får inte finnas nåt kiss el bajs kvar...när jag tar in dem... tort å rent ska det alltid vara... :bump:
 
Då måste jag fråga dig, hur bädden kan vara varm, när stallet är kallt? :confused:
Något "brinnande" i boxen kan det ju inte vara fråga om, med tanke på att du mockar ut allting.

jag skulle inte vilja ligga i en box el spita om det va nåt kvar sen natten dagen efter...så varför skulle hästen vilja det???
Så hästen dricker vatten ur ett glas, ligger mellan lakan osv, för så gör ju du? Ursäkta, men jag kan bara inte låta bli. :devil:

LIA
 
hahaha...
ingen komentar.
men har sovit i boxen med min häst när han var sjuk.. å ja! det var varmt... :D :D :D
 
Men inte varmare än i stallet i övrigt, väl? Torr halm genererar ju ingen värme.
Det gör däremot en djupströbädd, där del av avföringen finns kvar och bidrar till att halmen "brinner". Här blir bädden rejält varmare än det, i övrigt, kalla stallet.

Skall väl lägga till att en sådan bädd, rätt skött, är både torr (på ytan) och närmast luktfri.

LIA
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hemmet Hej på er! Lite osäker på vart jag ska vända mig med detta, hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare i mitt lilla problem...
2
Svar
36
· Visningar
3 608
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp