Bukefalos 28 år!

Argona

Trådstartare
Har problem med att få tag i bra havre/vetehalm men kan få fin råghalm, hur är det att använda till hästar? tänkte ställa ut rundbalar i hagen över vintern och ha som strö i boxarna.
 
Sv: Halmbrist

Råghalm använder man normalt inte till hästar beroende dels på att den är väldigt fiberrik och kan orsaka kolik. Vidare kan den ge upphov till utslag och svullna ben. Vet att det är stora problem i år.
 
Sv: Halmbrist

Är det ingen mer som har erfarenhet av råghalm?? Kanske kan ha det i spilta där de inte kommer åt att äta så mycket som i boxen?:confused:
 
Sv: Halmbrist

Det ÄR precis som Ylva skrev ovan! Man rekommenderar det inte till hästar pga kolikrisken!

Jag har använt råghalm en vinter för många år sen och det gick bra, men jag skulle inte göra det igen. (strör med spån, för övrigt...)
 
Sv: Halmbrist

vi skulle ha haft halm men pga att våran bonde inte hade nån bra halm kommer vi att köra på torv i stället...

kan du inte få tag på hö i rundbal o ställa ut istället under vintern?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 464
Senast: warg
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 897
Senast: Habina
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp