Bukefalos 28 år!

Halmpellets - fy vad dammigt!

L

Lampi

Tänkte att jag skulle prova halmpellets eftersom det är bättre för gödselstacken än spån men fy vad dammigt. Usch, hästarna var alldeles dammiga när jag släppte ut dem i morse. Det blir nog inget långvarigt användande av det i mitt stall
 
Sv: Halmpellets - fy vad dammigt!

Hej!
Har haft halmpellets till min ena i ca 1,5 månad och tycker att det är superbra förutom som du skriver att det kan damma,speciellt nu när det är så torrt hela tiden.
Gör som jag-strila över lite vatten i det innan du mockar ut så dammar det inte och det sparar jättemycket i gödselstacken.
Hoppas det funkar för dig oxå!
Kan tillägga att jag la in 8 säckar à 20 kg till 12 kvm box och har bara behövt fylla på med en säck.Superbra tycker jag.
Det ligger bra i boxen och sviktar bättre när man går på det än spån.

:bump::bump::bump:
 
Sv: Halmpellets - fy vad dammigt!

Dammar långt mycket mindre än torv, har fn en box med torvmix samt en box med halmpellets. Och helt klart är att torven dammar så in i nö :devil:, och det tar längre tid för ridån att lägga sig med torv än med halmpellets.
 
Sv: Halmpellets - fy vad dammigt!

Tror att det blir spån på heltid för mig igen. Har provat torv en gång innan men stod inte ut merän några dagar förrän jag tömde boxen igen och la in spån. Det var det hemskaste jag varit med om och så mörkt.
 
Sv: Halmpellets - fy vad dammigt!

Men inte mixen, spån kommer inte innanför våra boxväggar.
 
Sv: Halmpellets - fy vad dammigt!

Ja men marginellt, spån är det sämsta för hovarna och dammar faktiskt mer men väldigt osynligt då partiklarna är otroligt småttigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 322
Senast: Twihard
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 143
  • Artikel
Dagbok Igår lyckades jag aldrig skala och riva ingefäran som jag ska ha i maten jag ska laga, men i morse gjorde jag det. Det var det svåraste...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 022
Senast: Tora
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 904
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp