Halmstads Fältrittklubb bryter mot djurskyddslagen

Efter dubbla inspektioner hos Halmstads Fältrittklubb slår länsstyrelsen fast att Halmstads Fältrittklubb begår brott mot djurskyddslagen. Vid den andra kontrollen i mitten av juni fick 18 av 22 hästar anmärkningar.
 
Helt sjukt hur man kan låta konflikter på anläggningen gå ut över hästarnas hälsa och skötsel?
Är det barn/ungdomar som driver anläggningen? för vuxna personer borde ju prioritera djurens oavsett interna bråk, kan man ju tycka...
 
Har läst artikeln och jag tycker den känns lite tvetydig.
Det står "Sår, svullnader, skav, gallor på ben och hälta var några av skälen." vilket jag inte tycker låter så allvarligt (om man bortser från hältan förutsatt att den inte är ny (hänt samma dag som inspektionen) och därmed inte hunnits kolla än). Var det gamla sår eller var det nya t ex? Är det nya så vill man nog inte ha dit djurinspektion om hästarna t ex. bråkat/busat i hagen och skadat sig.
Tycker det saknas information i artikeln och det känns som det döljer sig mer bakom än vad de går ut med.
Det står inget va de fick för anmärkningar första inspektionen.

Läser man andra stycket så låter det som det är dålig kommunikation, vilket går ut över hästarna, samtidigt kan man undra vart det egna sunda förnuftet är om det inte handlar om barn och ungdomar, vilket känns tveksamt när det rör sig om så många hästar. I alla fall inte enbart, någon vuxen bör finnas med i bilden också.

Så verkligen knepig situation, men bra för hästarnas skull att det kommer upp till ljuset.
 
Är det nya så vill man nog inte ha dit djurinspektion om hästarna t ex. bråkat/busat i hagen och skadat sig.
Kanske bäst jag förtydligar mig här lite. Tänker med den här meningen generellt alla stall, för om det är nya sår då blir det anmärkning oavsett.
Det finns nog ingen som övervakar sin häst 24/7 va den hittar på, har själv varit med om att jag släppt ut en hel och fin häst i hagen och sen vid insläpp med ett blodigt framknä. I och för sig när jag upptäckt något har jag gett sårvård och ringt veterinär.

Så om det varit en inspektion borde jag enligt artikeln fått anmärkning på min häst pga blodigt framknä. Även om jag upptäckt det samtidigt som inspektionen.

Känns som det saknas information i artikeln.
 
Det står "Sår, svullnader, skav, gallor på ben och hälta var några av skälen." vilket jag inte tycker låter så allvarligt (om man bortser från hältan förutsatt att den inte är ny (hänt samma dag som inspektionen) och därmed inte hunnits kolla än).
Jo, det tycker jag. Arton av 22 hästar ska inte ha skador, om det så "bara" rör sig om sår. Svullnader och skav kan ju mycket väl vara orsakade av dåligt passande sadlar/annan utrustning och det anser jag vara ett allvarligt problem när det gäller ridskolehästar som ofta används flitigt.
 
Jo, det tycker jag. Arton av 22 hästar ska inte ha skador, om det så "bara" rör sig om sår. Svullnader och skav kan ju mycket väl vara orsakade av dåligt passande sadlar/annan utrustning och det anser jag vara ett allvarligt problem när det gäller ridskolehästar som ofta används flitigt.
Kan vara ja, behöver inte vara anledningen, @TheRedLightning försvarar inte utan menar att det fattas information i artikeln. Vilket det gör, för var hittar du att såren beror på dåligt anpassad utrustning? Nä, just det, det framgår inte. Skulle lika gärna kunna vara svullnader och småsår av till exempel bromsbett och skav av insektstäcken. Vi vet inte, för det framgår inte.
 
Jo, det tycker jag. Arton av 22 hästar ska inte ha skador, om det så "bara" rör sig om sår. Svullnader och skav kan ju mycket väl vara orsakade av dåligt passande sadlar/annan utrustning och det anser jag vara ett allvarligt problem när det gäller ridskolehästar som ofta används flitigt.
Läs det jag förtydligade hur jag menade, står i kommentaren ovanför din kommentar.

Det är skillnad på nya å gamla sår. Är det nya kanske de inte hunnit upptäcka dom. Är det gamla kan man fråga sig varför de inte fått vård. Men ingetdera framgår i artikeln.

Tycker det är svårt att göra sig en bild av det hela när inte all fakta ligger på bordet.
Precis som @Cambrie skriver är det inget jag försvarar bara efterfrågar mer fakta.
 
Jo, det tycker jag. Arton av 22 hästar ska inte ha skador, om det så "bara" rör sig om sår. Svullnader och skav kan ju mycket väl vara orsakade av dåligt passande sadlar/annan utrustning och det anser jag vara ett allvarligt problem när det gäller ridskolehästar som ofta används flitigt.
Av mina 2 så hade 2 sår en dag i form av en lätt blödande skada precis ovanför kronranden på en bakfot. Antagligen hade de sprungit och slagit i skon eller liknande. Det rörde sig alltså om sår på nivån att jag noterade dem och var klar där.
Av mina 2 så har 1 senskidegallor, det har den haft i många många år och är inget att hetsa upp sig över enligt veterinär.
Av mina 2 så har en att skav...på insidan av bakbenet i jämnhöjd med skapet, hur han fått det? Inte en susning.
Jag håller med @TheRedLightning att det saknas mycket information i artikeln för att man ska få någon som helst bild av vad som pågår
 
Efter dubbla inspektioner hos Halmstads Fältrittklubb slår länsstyrelsen fast att Halmstads Fältrittklubb begår brott mot djurskyddslagen. Vid den andra kontrollen i mitten av juni fick 18 av 22 hästar anmärkningar.

Oavsett oenig styrelse eller inte ska inte så många hästar på en ridskola ha sådana skavanker samtidigt!
Det är verkligen inte ok att 4 hästar av 22 är i ok skick.
Klart hästar kan trampa sig, skada varandra Men känns konstigt om 18 gör det på en gång??
 
Jag är inte förvånad ett skit. Jag har flera exempel från flera olika ställen;
På den tiden jag jobbade med häst så stötte jag på ansvariga som inte ens såg när en häst var blockhalt.

En nytillsatt ridskolechef lyckades på några månader blåsa foderbudgeten på dyr lucern och två ponnyer fick fång för dom blev som fotbollar. Hon hade dessutom jobbat på denna ridskola en längre tid innan hon blev ridskolechef och kände hästarna väl och borde ha sett att dom var i utmärkt hull o kondition och inte i behov av mer mat. Men...

Så skitig vojlock så den häst jag skulle rida på ridskola hade skav på ryggen - jag gick raka vägen och kollade resten av vojlockarna och det var lika illa där. Det åtgärdades med ursäkten att hästskötaren var ny...

En tredjeårselev på Strömsholm tyckte synd om de oklippta nordsvenskar som gick som skolhästar i körning för de inte hade täcke inne - jag trodde hon skämtade och hon blev rejält sur.

En anställd hästskötare trodde på allvar att höt "blev mer" om hon puffade upp höt - gick inte att förklara att en ger hö i kg.

Allt detta på grund av REJÄL okunnighet av anställda utbildade personer.
 
Skulle lika gärna kunna vara svullnader och småsår av till exempel bromsbett och skav av insektstäcken. Vi vet inte, för det framgår inte.
Men, man får väl ändå anta att de som gör sådana här kontroller har koll på hästar och kan se vad som är ett bromsbett och vad som är svullnad pga brister i hästskötseln? Annars skulle ju samtliga ställen de kontrollerar under sommarhalvåret få anmärkningar.

Jag tycker att svullnader och sår på så många hästar kombinerat med att de tydligen inte hade någon riktig ansvarig för hästarna, låter jäkligt illa.
 
Kan vara ja, behöver inte vara anledningen, @TheRedLightning försvarar inte utan menar att det fattas information i artikeln. Vilket det gör, för var hittar du att såren beror på dåligt anpassad utrustning? Nä, just det, det framgår inte. Skulle lika gärna kunna vara svullnader och småsår av till exempel bromsbett och skav av insektstäcken. Vi vet inte, för det framgår inte.
Så uppfattar inte jag artikeln utan att det beror på konflikter mellan människor och vanskötsel av hästarna.
 
Men, man får väl ändå anta att de som gör sådana här kontroller har koll på hästar och kan se vad som är ett bromsbett och vad som är svullnad pga brister i hästskötseln?
Fast nja, det skulle jag ju inte räkna med. Det har då jag sett för mycket och är för luttrad för att det skulle vara så.
Så uppfattar inte jag artikeln utan att det beror på konflikter mellan människor och vanskötsel av hästarna.
Ok. Folk har uppfattat olika förut. Det säger fortfarande ingenting om vad det handlar om för sår. Förmodar eftersom du gör ett antagande att du inte heller VET.

Kl: nu har ju ridskolan tydligen skrivit på sociala medier att de ska byta ut och se över hästbeståndet innan detta blev aktuellt, så uppenbarligen jobbar de med det och vet om problemet. Att byta ut ett hästbestånd är dock svårt att göra utan en befintlig styrelse i en ideell förening.
 
Fast nja, det skulle jag ju inte räkna med. Det har då jag sett för mycket och är för luttrad för att det skulle vara så.

Ok. Folk har uppfattat olika förut. Det säger fortfarande ingenting om vad det handlar om för sår. Förmodar eftersom du gör ett antagande att du inte heller VET.

Kl: nu har ju ridskolan tydligen skrivit på sociala medier att de ska byta ut och se över hästbeståndet innan detta blev aktuellt, så uppenbarligen jobbar de med det och vet om problemet. Att byta ut ett hästbestånd är dock svårt att göra utan en befintlig styrelse i en ideell förening.
Nej men det vore mer anmärkningsvärt om så inte vore fallet.
 
Är det så många individer skadade, utslitna eller med blessyrer så är det ett struktuellt problem i ledningen. Brist på klokt ledarskap.
Jag blir också fundersam på hur man ser på skador, avramlingar av ryttarna också om man har så många skador på hästarna. Skaderisken för alla inblandade är ju överhängande om hästarna inte tas om hand.
Dessutom har man förstört verksamhetens varumärke. Situationen är högst pinsam.
Hoppas de får ordning på ledningen och ny förbättrad struktur.
 
Men, man får väl ändå anta att de som gör sådana här kontroller har koll på hästar och kan se vad som är ett bromsbett och vad som är svullnad pga brister i hästskötseln? Annars skulle ju samtliga ställen de kontrollerar under sommarhalvåret få anmärkningar.

Jag tycker att svullnader och sår på så många hästar kombinerat med att de tydligen inte hade någon riktig ansvarig för hästarna, låter jäkligt illa.
Litar inte det minsta när det kommer till länsstyrelsen när det kommer till djur.

Min ena häst som var 7 månader och gick i åldersblandad ponnyflock trodde dom var vuxen då höjden var samma som dom vuxna. Några dagar innan var jag till vet med den hästen och fick där beröm för hullet medan länsstyrelsen skulle göra ett återbesök då hästen var så mager enligt dom, nu blev det inget återbesök då länsstyrelsen fick namn och nummer till vet som jag var hos några dagar innan.
Även haft ute länsstyrelsen när någon ringt ut dom vid misstänkt varg, den ena påkörd och ett gäng nyfikna jägare är där, vargen ser väldigt collie lik ut med sina avsmalnande ben, spetsig nos och till råge på allt luktade av parfymerat schampo. Det påkörd djuret tas med för att göra testet på och till ingens förvåning utöver länstyrelsen visar det sig vara en hund vid dna koll och senare kollas chip och hundens ägare kan bli meddelad.

Har fler historier om länsstyrelsen när det kommer till djur.
 
Fast nja, det skulle jag ju inte räkna med. Det har då jag sett för mycket och är för luttrad för att det skulle vara så.

Ok. Folk har uppfattat olika förut. Det säger fortfarande ingenting om vad det handlar om för sår. Förmodar eftersom du gör ett antagande att du inte heller VET.

Kl: nu har ju ridskolan tydligen skrivit på sociala medier att de ska byta ut och se över hästbeståndet innan detta blev aktuellt, så uppenbarligen jobbar de med det och vet om problemet. Att byta ut ett hästbestånd är dock svårt att göra utan en befintlig styrelse i en ideell förening.

Fast det handlar inte om uppfattning, det står i artikeln att hästarna är dåligt skötta pga interna konflikter.
”konflikter på anläggningen gör att hästarnas dagliga skötsel och hälsa äventyras. Bland annat ska journaler och rehabiliteringsplaner inte ha lämnats vidare till berörd personal."

Dem har haft en befintlig styrelse sedan i vintras och ändå har det gått åt skogen med hästarnas välfärd
"Efter att hela klubbstyrelsen bytts ut på årsmötet i vintras ansåg länsstyrelsen att klubben inte kunde visa på någon som hade ansvar för djuren."

Och att byta ut hästarna kommer ju inte hjälpa emot sår, svullnader, skav och gallor på 18 av 22 hästar, då sånt beror på dålig vård, och inte på att det är något fel hos alla hästarna.

Jag tror det bästa dem kan göra är att sätta ihop en styrelse av människor som kan bete sig som vuxna människor, med fokus på hästarnas välfärd och ridskolan. Där dem inte fokuserar på sina små onödiga bråk.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 300
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp