Hålrum i hov...

Inelin

Trådstartare
Hade ut hovslagaren idag som verkade mina shetlandsponnyer. Ingen av dem skos. Mitt ena sto hade ett hålrum i ena framhoven mellan sulan och hornet. Det hade inte spruckit någonting på utsidan av hoven. Hovis sa att jag kan stoppa bommul i hålutrymmet så det inte kommer in smuts och bakterier. Men vad tror ni? -Bommulen suger väl bara upp en massa smuts? Finns det någonting bättre att stoppa i? Hovis sa att hålutrymmet får växa ut igen och att jag skulle hålla rent.
 
Hålväggar är ett problem som bara ökar utan att de vet varför. Ring gärna till kliniken i Skara där de jobbar mycket med det.

Min häst fick sin första hålvägg när hon var 1 år. Då gick hon på bete och var plötsligt halt en dag. Smuts kryper upp och orsakar infektioner.

Veterinären i Skara liknade det vid nagelsvamp. Enbakterie som sakta äter sig uppåt. Allt skadat horn måste bort för att det ska bli bra.

Nu är min häst 4 år och fickk tillsist opereras. Ungefär en gång om året har hoven fått skäras ren och sen har den vuxit ut igen hel och fin. Men så kommer det tillbaks.

De vet inte varför detta ökar hela tiden. Föroreningar, dåliga hagar osv...

Ett elände. :crazy:

Jag tycker inte du ska täppa igen det med något - då blir dte lufttätt och bakterier trivs. Håll det öppet och gört rent och peta i lite tjära då och då.

/C
 
Tack för svaret! Uch vad det är besvärligt när hovarna påverkas på något sätt. Utan hovar ingen häst!Vill du berätta lite mer om tjärdrev? Hälsar Inelin.
 
Nej, nej, nej stoppa inte i något i det.
Hålet behöver luft, bakterierna frodas annars.
Kratsa ur, ta på väteperoxid 3% varje dag.
På det sättet har jag fått bort ett flertal hålväggar på mina hästar.
 
Det är vanligt att man avlastar den delen av väggen där hålväggen är med tex ringsko som fördelar trycket. I höggradiga fall av hålväggar så skärs väggen bort och ersätts med akrylplast. Hålväggar ska man vara försiktiga med för komplikationer kan uppstå pga av detta som hovbölder eller hovbenssänkning. Ta en annan hovslagare är mitt råd. Oftast, men inte alltid utvecklas hålväggar vid bärrandsröta.
 
Något som brukar kunna vara väldigt effektivt vid hålväggar är att droppa i några droppar "Rengör strålen" (liten flaska, blå vätska, hette förut Thrush Buster).
Stoppa inte i någon bomull, den fyller ingen funktion. Däremot är det bra att hålla efter så att det inte fastnar en massa grus och stenar där. Peta försiktigt med hovkratsen...

Jag brukar normalt verka bort den del av hovväggen som utgör fickbildningen vid hålväggar, men uppenbarligen ville din hovis inte göra så.
 
Sv: Hålrum i hov...

Vid hålrum kan man klippa upp hålrummet med en tång och sedan hålla det rent. typ med tjära på morgonen och väteparoxid på kvällen tills det är helt läkt. Låter man det gå för långt kan det gå högre upp och komma till kronranden och då finns det inte så mycket att göra åt det. Antigen en operation som kostar eller avliva hästen.

Mitt råd som hovslagare är att säga till din hovslagare att klippa upp hål rummet. Och sedan får du som hästägare hålla det rent med typ tjära på morgonen och väteparoxid på kvällen, typ med en vanlig spruta, det är mycket viktigt att det hålls rent så att hålrummet inte blir större. Och upprepa detta tills det är läkt. Men håll det öppet stoppa ej in bomull där och bara håll det öppet och rent så fixar det sig.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 763
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 121
Senast: Tsaren
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp