Hals eller inte på täcke?

Milene

Trådstartare
Har köpt ett halvblod som är lite frusen av sig. Är klippt på hals och bog. Jag vill gärna ha ett täcke med ”fast” hals, alltså inte avtagbar isf.

Hur tänker ni andra, hals eller inte, och isf varför?

Milene
 
Jag har avtagbar hals på alla utetäcken. Skulle kunnat ha fast hals på de tjocka täckena för då används alltid halsen, men på regntäcken vill jag kunna ta av när det inte är så kallt.
Tycker halsen gör skillnad för hästen, dels regnar det inte in vid bogen och framförallt så hjälper det mot vinden.
 
Jag har avtagbar hals på alla utetäcken. Skulle kunnat ha fast hals på de tjocka täckena för då används alltid halsen, men på regntäcken vill jag kunna ta av när det inte är så kallt.
Tycker halsen gör skillnad för hästen, dels regnar det inte in vid bogen och framförallt så hjälper det mot vinden.
Men hästen blir ju blöt på halsen också, är det inte lika bra att ha helhals från början?
 
Men hästen blir ju blöt på halsen också, är det inte lika bra att ha helhals från början?
Hur menar du?
På sommaren och tidig höst/sen vår så tar jag av halsen. Då är det inte så kallt så hon behöver inte täcke på halsen. Ska det enligt prognos vara skyfall åker halsen på de dagarna bara. Övriga vinterhalvåret har jag halstäcke på alla dagar eftersom hästen då får lättare att hålla sig lagom varm.

Jag väljer alltså av/på hals innan utsläpp. Sätter inte på halstäcket i hagen när hon redan är blöt.
 
På min förra häst upplevde jag tydligt att en hals gjorde stor skillnad. (Klippt dock)
Han kunde ha ett tunnare täcke med hals och frös då mindre än med ett tjockare täcke med hals.
 
Jag undviker hals om jag kan eftersom det påverkar/stör hästens rörelseförmåga.
Allt för ofta har jag hittat hästar som när de sätter ner mulen emot marken och äter så blir det ett tryck från halstäcket, och spänner man lösare så blir det inte så tätt.

Däremot när det blir riktigt kallt/blåsigt så inte ett vanligt täcke räcker så kör jag täcken med fast hals.
 
Det finns forskning som visar att värmeförlusten inte är lika stor från halsen som från ryggen och även att helhalstäcken begränsar hästens rörelseförmåga.

Jag försöker undvika helhals så långt det går. Min favorit är halvhals men jag har svårt att hitta halvhalstäcke som passar min pålle. I vanliga täcken regnar det in i bogen utan hals.

Han har således ett vanligt tunnare täcke för kalla/blåsiga dagar och ett tjockare med fast helhals för ösregn. Jag tycker att den fasta helhalsen har bättre passform än motsvarande täcke med löstagbar hals.
 
Min som är klippt på hals,bog och halvvägs bakåt har alltid halstäcke vid klippning men även när han inte är klippt pga av att han stelnar till i muskelaturen runt halsen när han blir kall. Har täcken med både fast och lös hals i olika tjocklekar.
 
Min erfarenhet av halstäcke är från en shettis som behövde helklippas mitt i vintern en kall vinter (hade pälsätare) som stod i kallstall. Ägaren köpte de täcken hon fick tag i vilket var 2 regnfleace (utbudet av små täcken har ökat sedan dess) och under la vi en yllefilt som var vikt till lagom storlek, skulle gissa minst 6 lager. Hästen frös så den skakade. En vän till mig tog då en gammal röd barntäckjacka och sydde ett halstäcke till ponnyn, nej det såg inte klokt ut, och ponnyn slutade frysa. Jag tror personligen att det helt enkelt blåste in mindre kalluft under täcket när frontöppningen täpptes till på det sättet. Jag tvivlar på att det var själva fodret i den slitna barnjackan som löste problemet.
 
Har avtagbar hals på alla täcken utom det tjockaste vintertäcket.
Ponnyn är helklippt och halsen åker på på hösten när nederbörden ökar eller det är väldigt lerigt. Hon älskar att rulla sig och är en skimmel :meh:

På mina islandshästar har jag aldrig hals på. De har rätt mycket man som skyddar. Och hittills har de inte varit nyklippta när det varit riktigt kallt.
 
Min häst är inte super frusen av sig, men upplever att hon lätt blir stel och har svårare att komma igång i ridningen om hon går utan halstäcke när det är regnar eller blåser. Men det är super viktigt att det är en stor och rejäl hals som går fram till nacken och ligger kvar där. Har något täcke från Hööks där halsen åker bak och då märker jag direkt i nacken att hon är stelare. (Täcket används endast i absolut nödfall)

Gillar även täcken med halvhals när vädret är mittimellan bra och kallt regn och blåsigt, men de sitter skitdåligt på min häst. Hon är för högrest och har för bred halsansättning så ser ut som jag ska strypa henne.
 
Jag har bara hals när det spöregnar, eftersom min häst absolut avskyr regn och han blir några procent gladare när han är heltäckad. Skulle dock absolut inte välja en helhals som inte är avtagbar. Upplever rörelsefriheten som mycket bättre i avtagbara halsar än de som är fasta.
 
Min frusna har halstäcke höst, vinter och vår. Jag märker stor skillnad så fort det åker på till hösten, han mår bäst med hals. Min andra blir märkbart störd av halsen och slipper därför trots att han är den som klipps. De går på lösdrift.
 
Min har hals på kall/blöt höst och vinter, märker stor skillnad i hur mycket han rör sig i hagen och hur mjuk han är i ridningen med hals resp utan. Självklart endast täcken med riktigt bra passform, det gäller såklart även utan hals, men extra viktigt med tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 619
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp