Hälsa och vikt

Jag ballade ur under hösten när jag var stressad och trött.
Mycket tröstätande som har resulterat i en känsla jag ogillar och viktuppgång.
Har inte vägt mig och kommer inte göra det i början heller. Kommer inte ha förbud men det är rejäl skärpning som gäller.
Motionen håller jag alltid i och hoppas kunna göra det även i fortsättningen. Men jobba på lagom. Som jag nog aldrig kommer lära mig helt.

Jag hoppas också på att kunna landa i lagom. Framför allt lagom chips som är en stor last! Om jag bara hade kunnat hålla det till fredag och lördag hade det varit toppen. Får väl skriva någon typ av snacks-dagbok för att kunna värdera om min upplevelse av att jag äter mycket chips, godis, kakor stämmer. Vill inte heller ha något förbud.

Jag går in i 2026, mitt 43:e år, i mitt livs bästa form 🥳! Har haft en hälsoresa sen juni -24, där jag tappat 30 kg och byggt massa styrka och muskler 💪! Men framför allt har jag byggt en hållbar livsstil med långsiktiga mål, utan crash diets (som ger snabba resultat men inte fungerar i längden), som inkluderar både styrketräning och viktnedgång, men även god mat, godis och mycket champagne 🍾 ! Kör på 80/20-tänk, och det funkar perfekt för mig.

Nu efter jul och nyår har jag lagt på mig ett par kg i vikt, men eftersom jag vet att det är en normal fluktuation med mest vattenvikt (jag har vägt mig nästan varje dag under dessa 1,5 år så vet att min kropp kan skifta upp till 3 kg från en dag till nästa beroende på vad jag ätit 🤪) så panikar jag inte alls över det utan njuter av det goda jag ätit!

Har börjat det nya året med ett styrketräningspass för underkropp, ikväll kommer det bli hemmagjord napolitansk pizza (samma som nyårsmiddagen 😁) och Stranger Things i soffan (som sagt, balans is the shit 👌)

Börjar året bra, ligger på -5 kg. Har gått ner ungefär ett kilo i månaden november och december, så det går inte speciellt snabbt. Åker utomlands den 22 januari, vore trevligt att ha tappat ett kilo till innan dess. 😊

Idag var det 75 dagar sedan jag bröt benet och hamnade i rullstol. I morgon ska jag förhoppningsvis slippa ortosen på benet.

Har tänkt att jag måste ha gått upp massor eftersom jag inte rört mig alls. Vägde mig slarvigt idag och jag verkar inte ha gått upp mer än tre kilo! Det betyder att jag vill bli av med cirka tolv kilo och hoppas kunna göra det kommande halvåret.

Gick ner 3kg i somras efter en liten ”skärpning” i mat främst. Efter det har jag gått upp 1-1,5 kg igen. Nöjd med att inte ha gått upp supermycket under helgerna, trots stor frikostighet med godis och fika.

Hoppas på att komma tillbaka i lite rimligare vanor så smått. Har också ett mål att försöka få in lite mer fiber i kosten. Tror inte stora omläggningar i kosten är hållbara lösningar för mig, så tar lite i taget och försöker skapa lite bättre vanor :)

Jag kunde väga mig noggrant nu när jag sluppit ortosen. Förvånansvärt nog vägde jag bara ett halvt kilo mer än innan olyckan. Så nu har jag nio kilo som jag vill bli av med.

Satsar på att starta de bättre vanorna i nästa vecka när jag förhoppningsvis klarar av att stå upp vid spisen igen.

Jag har ätit alldeles för mycket gott det senaste året så nu kör jag ett klassiskt nyårslöfte, inget snask! 😁 vet inte hur många förpackningar saffransmazariner jag tryckt i mig 😂

Har även börjat räkna kalorier då jag har några överflödskilon att bli av med, siktar på 0.5 kg per vecka.

Träningen kör jag på med som vanligt 4-5 gånger i veckan och minst 10000 steg per dag.

Om ett tag kommer jag joina den här gruppen tänker jag. Just nu väger jag mer än jag brukar men så bor det två extra människor i mig ett par veckor till. De ska få komma ut i lugn och ro, och jag återhämta mig. Sen får det bli skärpning.

Jag ska ta ett krafttag och köra igång med daglig träning igen så fort jag kommit hem nästa vecka. Följer några konto på youtube som drar igång challenges lagom tills dess.

Behöver gå ner i vikt och satsar på 0,5 - 1 kg i veckan.

Ska fortsätta min ”diet” som innebär att äta regelbundet och mycket protein, undvika sött och snacks.

Jag har som viktmål under 2026 att gå ner 35 kg från min startvikt 2024, vilket med jul&nyårs-viktpålägget gör att jag har 7,8 kg kvar till det målet (hade 5 kg kvar innan julledigheten). Under min hälsoresa har jag tappat ca 10 kg/halvår, så jag hoppas att jag kan vara i mål med detta typ till min 43-årsdag i april 👍.

Mitt viktigaste prio är att tappa fett, och inte muskler, i min viktnedgång. Så jag kommer prioritera högt proteinintag, se till att ligga på så höga kalorier/litet kaloriunderskott som möjligt men ändå tappa vikt (alltså får det hellre ta längre tid att nå målet) och att fortsätta styrketräna ca 3-4 ggr i veckan. Och så fortsätta målet med minimum 8000 steg per dag (har snittat på runt 12-13000 det senaste året).

Jag joinar er, väger 10 kg mer än vad jag räknar som min idealvikt. Jag har slarvat med maten, eller kanske mest snacks, och motionerat dåligt (cirka noll) den senaste tiden. Mest pga stress och tidsbrist. Orken har inte funnits.
Tycker det har gått orimligt fort att lägga på mig, men det har väl smugit sig på. Vill inte gå upp mer nu!

Nu har jag i alla fall skaffat mig ett gåband så ska försöka få motionen i ordning varje dag i alla fall, törs inte gå ut här ensam i mörkret här på kvällen vilket har skapat ett problem kring det.

Går mot strömmen lite och vill gå upp minst 6-7 kg i år, eventuellt mer. Lyckades gå upp från undervikt redan förra året men ligger i nedre spannet så det krävs väldigt lite för att trilla ned på en potentiellt hälsofarlig vikt. Eftersom jag har perioder av sämre aptit eller av att inte få till rutinerna kring att äta och så vidare så vill jag också krasst ha en buffert. Det skulle kännas lite bättre att rasa ned från normalvikt till en lägre normalvikt än från normalvikt tillbaka till undervikt. Kroppen tar så mycket stryk av det. Det vore inte kul att se heller.

Har ingen större brådska, går jag upp för fort lär allt vara rent fett och jag vill snarare bygga muskelmassa. Samtidigt skulle det väl inte skada med lite högre fettprocent heller, till en viss gräns.

Kommer förhoppningsvis lyckas träna mycket mer regelbundet än vad jag fick till förra året, satsar på tätare och kortare pass för att bara få igång en rutin till att börja med.

Använder den här tråden lite som skissblock och ”accountability buddy” 😁, så här är hur jag tänker nu inför 2026;

Målet är alltså -7,6 kg (200 g borta sen senast jag skrev i tråden, wow 🤣😁)/ 35 tappade kg från startvikt, till förhoppningsvis april. Tar det längre tid gör det mig inget, så jag kommer varken stressa eller hetsa med osunda vanor 😊.

Planen för att nå målet;

• ”Mini cut” mellan 7/1 - 30/1. Som en liten kickstart när jag börjar jobba igen, för att försöka få bort den extra vikt som tillkommit under jul/nyår. Enda som tillkommer här är att jag kommer sänka mitt satta kalorimål något, och ha lite extra strikthet på kosten, så inga utsvävningar som ett glas vin, choklad eller annat extra göttigt alls under dessa veckor. I övrigt äta som vanligt.
  • Träning; styrketräning 3-4 ggr per vecka, pilates/coreteäning 1-2 ggr per vecka och yoga/stretch så mycket jag hinner (helst minst 10-15 min varje dag).
  • Motion; håller kvar mitt minimimål på 8000 steg/dag, har snittat på ca 12-13000 steg när antalet varierar mellan 8000 och 20000. Undantag sjukdagar, men ta i trä så var jag bara sjuk ett fåtal dagar förra året så hoppas det inte blir fler i år
  • Mat; hålla mig till mitt satta kalorimål, äta frukost/lunch/middag + 1-2 mellanmål, med fokus på högt proteinintag. Här är min stora stötesten kvällen, blir alltid väldigt snackssugen på kvällen så måste planera för detta.

Så eg är det samma plan jag haft sen jag började min häslsoresa, minus min inlagda mini cut i januari. Det har gått bra hittills, så jag hoppas det gör det nu med 👌

Fyra dagar är egentligen inget att skryta om. För mig brukar det bli jobbigt efter några veckor.
Men fyra dagar då jag har joggat även fast det har varit fruktansvärt väder. 8 km, 6km, 8 km och 8 km.
Inget godis eller direkt onyttigt och klarat lagom.
Och det känns bra.
Har dock ätit sushi.
Men målet är att inte bli extrem utan just lagom. Allt men inte alltid.
Inga förbud men ska försöka att inte äta sött eller direkta onyttigheter på ett tag.
Vardagar är aldrig ett problem direkt, det är helger och andra lediga dagar som är utmaningen.
Väga mig kommer jag göra men inte på ett tag. Vill inte fastna i siffror.

Liknande trådar

• Döden
  • Julbord med övernattning
  • Spa i Malmö med omnejd
  • Orken totalt slut + värk i hela kroppen. Är det bara åldern?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19
  • Ridskoleryttare