Hälsa och vikt

Jag sitter och stör mig på hur jag behandlade mig själv under slutet av året. Var trött och sliten och tryckte i mig för mycket av allt. På ett ”övergränsen sätt”.
Nu har jag gjort en omstart med inställningen
att det inte ska finnas förbud men att det inte ska gå överstyr. I fjol gick det bra i 9 månader.
Nu undrar jag om ni har några tips på hur man gör för att det inte ska skita sig när man är trött, ledsen, ångestig eller för den delen glad.
Kan passa på att säga att detta inte gäller bara socker utan allt ätbart.
För mig är att äta gott en stor del av livet.
Och det ska jag såklart göra men jag vill inte att det ska vara känslostyrt.
Jag tror tanken 80/20 är hälsosam. 80% strikt, ordning och reda, vanlig vardag. 20% slappna av, njuta och slippa tänka efter, semester/helg. Balans helt enkelt 😊

Jag sitter och stör mig på hur jag behandlade mig själv under slutet av året. Var trött och sliten och tryckte i mig för mycket av allt. På ett ”övergränsen sätt”.
att det inte ska finnas förbud men att det inte ska gå överstyr. I fjol gick det bra i 9 månader.
Nu undrar jag om ni har några tips på hur man gör för att det inte ska skita sig när man är trött, ledsen, ångestig eller för den delen glad.

Aldrig tänka att man "börjar om". Bara fortsätta i den riktning man vill att ens liv ska ta.

Jag tror tanken 80/20 är hälsosam. 80% strikt, ordning och reda, vanlig vardag. 20% slappna av, njuta och slippa tänka efter, semester/helg. Balans helt enkelt 😊
Ja det kör jag på mestadels. (Äter inte godis, snacks osv på vardagar) Tills jag blev jättesliten nu innan jul och började fuska under veckorna. (Dålig överlevnadsstrategi)
Men även när det funkar på vardagar så kan det balla på helgerna. Det är ju skillnad på att unna sig och på att det blir fööör mycket.
Så jag måste försöka att inte ha för strikt på vardagar för då blir det värre på helgen. Dvs inte vara hungrig.

Men jag menar mer verktyg för när det blir som det blev sista månaderna av förra året.

Ja det kör jag på mestadels. (Äter inte godis, snacks osv på vardagar) Tills jag blev jättesliten nu innan jul och började fuska under veckorna. (Dålig överlevnadsstrategi)
Men även när det funkar på vardagar så kan det balla på helgerna. Det är ju skillnad på att unna sig och på att det blir fööör mycket.
Så jag måste försöka att inte ha för strikt på vardagar för då blir det värre på helgen. Dvs inte vara hungrig.

Men jag menar mer verktyg för när det blir som det blev sista månaderna av förra året.
Fast om man släpper loss en dag varannan helg kanske det inte är ett problem? Fredag-söndag däremot, det kanske inte fungerar? Tillåt fredag eller lördag varannan vecka, eller kanske varje att vara "fri"?

Jag försöker ha empati med mig själv i såna situationer. Har jag jordens pms äter jag choklad, är jag jättetrött på jobbet äter jag det jag har i väskan oavsett om det är smågodis eller en proteinshake, är jag på dejt äter vi trerätters med tillhörande dryck. Inget är förbjudet, men jag försöker hålla mängden rimlig. Blir oftare en kexchoklad än en 150 g mjölkchoklad med mandlar och havssalt även om den är vansinnigt god, jag köper en sån liten 75-125 g godispåse i stället för att plocka själv eller bunkra flera små(samma med choklad- en åt gången), och vi går på dejt max en gång i kvartalet, förmodligen närmare halvåret. Blir det för mycket en period sätter jag helt stopp ett tag, det brukar räcka för att "nolla" hjärnan och suget, upplever absolut att suget blir starkare ju mer jag underhåller det.
Kan jag inte göra det här och hålla vikten jag vill ha, omvärderar jag vikten jag försöker nå. Jag är hellre fem kilo tyngre än olycklig. Det här kräver ju dock att man både har god insikt i sitt mående och framförallt är ärlig med sig själv när man ska avgöra om man bara är lite sugen eller behöver en extra energiboost tex.

För mig funkar det bättre att tänka nystart. Att försöka förlåta mig själv för att jag misslyckades och prova igen.

Du vet såklart vad som funkar för dig. Men jag tycker det finns ett väldigt tydligt mönster bland de som börjar om/börjar nästa vecka/börjar efter nyår vs de som bara fortsätter framåt med små steg i rätt riktning. Jag tror att ”börja om”-fenomenet symboliserar något lite tvångsmässigt - att man gör en förändring för att man bestämt så, inte för att det är det man genuint vill inifrån. Och då måste man ju sen börja om (igen) när man inte orkar hålla det.

Jag förstår vad du menar för jag hamnar lätt där också. Istället för att verkligen njuta av lite lagom med godis och ett par pizza -slices på fredag kväll så pressar man i sig allt möjligt- det blir ju inte ens en njutning utan ett konstigt tvång.

För min del så ska jag nog försöka tänka som Modest sa där att man bara fortsätter i den riktning man vill att livet ska ta utan att tänka börja om för det blir nog mer destruktivt.

Du vet såklart vad som funkar för dig. Men jag tycker det finns ett väldigt tydligt mönster bland de som börjar om/börjar nästa vecka/börjar efter nyår vs de som bara fortsätter framåt med små steg i rätt riktning. Jag tror att ”börja om”-fenomenet symboliserar något lite tvångsmässigt - att man gör en förändring för att man bestämt så, inte för att det är det man genuint vill inifrån. Och då måste man ju sen börja om (igen) när man inte orkar hålla det.
Ok. För mig blir det ett sätt att släppa det dåliga.

@sassiball
Jag förstår vad du menar för jag hamnar lätt där också. Istället för att verkligen njuta av lite lagom med godis och ett par pizza -slices på fredag kväll så pressar man i sig allt möjligt- det blir ju inte ens en njutning utan ett konstigt tvång.

Precis så!

(Blev lite fel när jag skulle svara)

Skulle vilja gå ner kanske fem kg. Orkar inte räkna kalorier eller greja men kan försöka dra ner på godis/chips. Kanske. Tror inte jag äter så mycket?

Önskar få till mer träning, idag är det bara vardagsmotion (sköta stallet) som jag gör.

Jag skulle verkligen vilja rekommendera boken Slutbantat av Erik Hemmingson. Den gav mig perspektiv på varför bantning försvinnande sällan är en fungerande lösning på sikt, och varför det leder till en loop av en vikt som går upp och sen ner igen nästa gång man bantar. Så om någon känner att.. jag har nog varit här förr, så läs den. Jag fortsatte läsa på efter den och har det senaste året för första gången i mitt liv börjat hitta hållbarhet och långsiktighet för min kropp.

Utöver nya perspektiv har jag börjat prioritera sömn och återhämtning i mycket högre, samt mer protein. Jag har förstått att ingenting fungerar för mig utan det. Sötsuget drar iväg med hunger och sömnbrist.

Jag ändrade lite grejjer i augusti efter att jag haft min sommarsemester för att toppa mitt mående. Drog ner rejält på sockret (största anledningen till det var att hoppas bli mindre inflammerad, typ acne) och för att hjälpa till med att minska sötsuget så det skulle gå lättare för mig så började jag tänka mer på protein- och fiberintaget. Det blev skillnad! Jag droppade 5 kg (detta var aldrig ens tanken men jag tackar för det), minde inflammerad, inget sötsug, mätt och mer jämn på energi, piggare (till och med på morgonen! Jag som alltid varit världens mest morgontrötta).

Mitt tänk är att hålla högt protein till frukost för att få en bra start på dagen. Bakar mitt egna proteinbröd som håller mig mätt ända till lunch även de mornar jag tränar. Äter jag inte det brödet gör jag havregrynsgröt och blandar i ett ägg.
Till lunch blir det antingen rester från middagsmaten dagen innan eller något med ägg tex omelett eller äggröra men försöker hålla ganska låg mängd. Jag håller igång mycket men jag har också ett kontorsjobb så jag behöver inte massa mat under arbetsdagen Sen blir det ett proteinmellanmål vid 14-15 tiden. Antingen en proteinshake eller kvarg med typ äppelbitar i. Sen vanligt middag ihop med familjen och den varierar ju en hel del. Äter inte alltid något kvällsmål utan det beror på om jag verkligen är hungrig eller inte. Ofta känner jag att magen faktiskt behöver vila och så äter jag inget alls efter middagen.

Jag trodde inte att jag skulle kunna tappa de där 5 kg utan att svälta mig. Men jag har ändrat det här lilla bara och borta blev dom. Tänker hålla i detta fortsatt och se vad som händer. Kanske tappar jag mer tillslut eller så blir jag stabil här. Jag styrketränar 4 dagar i veckan, promenerar varje dag, har fyra hästar på egen gård att ta hand om och rider 4-5 dagar i veckan så jag är rätt aktiv och mer motion/träning än det jag gör är svårt att få till. Jag är noga med min sömn också och att ta mig tid att sitta och läsa ibland eller kolla tv med familjen.

Jag ändrade lite grejjer i augusti efter att jag haft min sommarsemester för att toppa mitt mående. Drog ner rejält på sockret (största anledningen till det var att hoppas bli mindre inflammerad, typ acne) och för att hjälpa till med att minska sötsuget så det skulle gå lättare för mig så började jag tänka mer på protein- och fiberintaget. Det blev skillnad! Jag droppade 5 kg (detta var aldrig ens tanken men jag tackar för det), minde inflammerad, inget sötsug, mätt och mer jämn på energi, piggare (till och med på morgonen! Jag som alltid varit världens mest morgontrötta).

Mitt tänk är att hålla högt protein till frukost för att få en bra start på dagen. Bakar mitt egna proteinbröd som håller mig mätt ända till lunch även de mornar jag tränar. Äter jag inte det brödet gör jag havregrynsgröt och blandar i ett ägg.
Till lunch blir det antingen rester från middagsmaten dagen innan eller något med ägg tex omelett eller äggröra men försöker hålla ganska låg mängd. Jag håller igång mycket men jag har också ett kontorsjobb så jag behöver inte massa mat under arbetsdagen Sen blir det ett proteinmellanmål vid 14-15 tiden. Antingen en proteinshake eller kvarg med typ äppelbitar i. Sen vanligt middag ihop med familjen och den varierar ju en hel del. Äter inte alltid något kvällsmål utan det beror på om jag verkligen är hungrig eller inte. Ofta känner jag att magen faktiskt behöver vila och så äter jag inget alls efter middagen.

Jag trodde inte att jag skulle kunna tappa de där 5 kg utan att svälta mig. Men jag har ändrat det här lilla bara och borta blev dom. Tänker hålla i detta fortsatt och se vad som händer. Kanske tappar jag mer tillslut eller så blir jag stabil här. Jag styrketränar 4 dagar i veckan, promenerar varje dag, har fyra hästar på egen gård att ta hand om och rider 4-5 dagar i veckan så jag är rätt aktiv och mer motion/träning än det jag gör är svårt att få till. Jag är noga med min sömn också och att ta mig tid att sitta och läsa ibland eller kolla tv med familjen.

Vad har du för recept på proteinbrödet? Vi äter kokt ägg till frukost av samma anledning, att få en stabil start. Men det kan bli tjatigt plus att det går åt kopiösa mängder ägg hos oss. Variation eftersöks.

Vad har du för recept på proteinbrödet? Vi äter kokt ägg till frukost av samma anledning, att få en stabil start. Men det kan bli tjatigt plus att det går åt kopiösa mängder ägg hos oss. Variation eftersöks.

Det är ett recept från en bakbok dottern fick i present en gång :)

10 dl havegryn
1 msk bakpulver
Salt
Rör ihop detta
5 ägg
Rör noga
4 dl naturell kvarg
Blanda ihop och låt stå några minuter.
Häll sen i allt i en brödform som är klädd i bakplåtspapper och strö över lite havregryn

In längst ner i ugnen i 50 min i 200 grader.

Jag brukar sen skiva upp det i 12 skivor så har jag i 6 dagar :)

Det är ett recept från en bakbok dottern fick i present en gång :)

10 dl havegryn
1 msk bakpulver
Salt
Rör ihop detta
5 ägg
Rör noga
4 dl naturell kvarg
Blanda ihop och låt stå några minuter.
Häll sen i allt i en brödform som är klädd i bakplåtspapper och strö över lite havregryn

In längst ner i ugnen i 50 min i 200 grader.

Jag brukar sen skiva upp det i 12 skivor så har jag i 6 dagar :)
Jag avskyr verkligen att baka, men det här hade varit en perfekt frukost till mig. Skulle behöva anlita någon att baka till mig 😅

@sassiball

Precis så!

(Blev lite fel när jag skulle svara)
Alltså detta känner jag igen SÅ väl! Att passa på utan att vara sugen egentligen bara för att det där snacks-fönstret är öppet.

Jag funderar för min egen del på om jag inte ska göra mer som @Tonto (har jag för mig). Att bara hålla snacks osv till lite när suget kommer och räkna in det istället för att bara hålla det till helgen.

Märker också hur dåligt det är att ha saker hemma. Än så länge fungerar det inte optimalt. Har jag typ chips hemma så måste jag äta det. Bättre då att låta bli att handla öht.

Alltså detta känner jag igen SÅ väl! Att passa på utan att vara sugen egentligen bara för att det där snacks-fönstret är öppet.

Jag funderar för min egen del på om jag inte ska göra mer som @Tonto (har jag för mig). Att bara hålla snacks osv till lite när suget kommer och räkna in det istället för att bara hålla det till helgen.

Märker också hur dåligt det är att ha saker hemma. Än så länge fungerar det inte optimalt. Har jag typ chips hemma så måste jag äta det. Bättre då att låta bli att handla öht.

Jag äter snacks varje gång jag blir sugen, men liten mängd och det är inräknat i budgeten. Jag gillar mörk choklad, nicks salted caramel glass (en hel burk är 300 kcal) t.ex. eller estrellas färdiga popcorn. Jag brukar avsätta ca 250-300 kcal till snacks eller godis typ varje dag. Resten är mat som tillgodoser proteinbehov.

Liknande trådar

• Döden
  • Julbord med övernattning
  • Spa i Malmö med omnejd
  • Orken totalt slut + värk i hela kroppen. Är det bara åldern?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19
  • Ridskoleryttare