Halsband eller sele

Mest på grund av den här tråden tog vi halsband (halvstryp) på morgonpromenaden. Bökigt! Han kliver ju över kopplet hela tiden och har svårt att fixa det själv tillrätta, vilket han klarar bra med selen. Vet inte hur det blir med fast halsband, kanske lite bättre eftersom ingen tung kedja finns på det.
 
En del av lydnaden är ju att ha lydnad på hunden även med störningar. Det är ju självklart lättare att ha bra lydnad på sin hund när man är ensam på appellplan än vid hundmöte. Men frågan är: om man bara har lydnad på sin hund när inga yttre störningar finns, har man då verkligen lydnad på hunden? Man är absolut ett steg på vägen men för att komma hela vägen mot lydnad så krävs det ju att hunden klarar av olika störningar som kan dyka upp (andra hundar, barn som springer runt, hästekipage, bilar osv). Sen håller jag med om att olika hundar är olika lätta att träna att klara av störningar.

Hm.. jag tänker nog lydnad som nivån att hunden rent fysiskt gör det du ber om. Dvs går vid sidan, sitter, stannar, kommer, släpper.
Att den gör det med rätt attityd och känsla och är lös och ledig i kroppen och sådär, det ser jag som en högre nivå, och använder ord som fokus, attityd osv. När en hund gör något av "ren lydnad" menar jag att den lyder fysiskt men att känslan inte finns där. Men jag tränar aldrig lydnad på appellplan, kanske har man ett helt annat språkbruk där?

Men hjälp mig lite då, hur skulle du beskriva en hund som gör precis vad den blir tillsagd rent fysiskt men som har fel sinnesstämning?

T.ex. en hund som är jätterädd för bussen. Och som instinktivt vill hoppa upp och ner och skälla. Men när matte säger åt den att lägga sig vid hennes fötter så gör den det. Hyperventilerandes.

Om den inte lägger sig av ren och skär lydnad, hur skulle du då beskriva situationen?
 
Tack för alla svar, intressant och kul läsning.

Jag bor på övervåningen i ett hus med en rätt lång och brant trappa (well, allt är ju relativt) och om allt går som det ska så blir vi med labradorvalp om ett par månader.

Inser ju att vi kommer få bära valpen upp och ner för denna trappa och inser även att valpen snabbt kommer vara rätt tung att bära.
Jag vill ju göra allt jag kan för att hunden ska växa normalt och inte påfresta leder osv...

Jag funderar på om Ruffwear webmaster kan vara bra att använda när valpen blivit för tung, men i alla fall hålla och supporta den med handtaget på selen?
Eller är det varken eller?

Foto på nämnda trappa:

20200923_092850.jpg
 
Låter ni selen sitta på när hunden springer lös?
Låter ni selen sitta på när hunden leker men andra hundar?
Hur gör ni med halsband?

Jag har sett 2 riktigt obehagliga situationer med halvstryp så aldrig att jag släpper ihop en hund med en annan som har halvstryp på..

Vad är det du har sett för obehagliga situationer?

Jag har oftast selen eller halsbandet på när jag släpper mina hundar. Nu är det väldigt sällan de umgås med hundar utanför familjen, så det är en och en som släpps lös oftast, ibland båda. De leker inga brottningslekar eller liknande med varann. Jag vet att jag hört historier om att det blivit skador på hundars tänder när de lekt med halsband, men det var på "stenåldern" när de flesta större hundar hade en strypkedja av metall.
 
Tack för alla svar, intressant och kul läsning.

Jag bor på övervåningen i ett hus med en rätt lång och brant trappa (well, allt är ju relativt) och om allt går som det ska så blir vi med labradorvalp om ett par månader.

Inser ju att vi kommer få bära valpen upp och ner för denna trappa och inser även att valpen snabbt kommer vara rätt tung att bära.
Jag vill ju göra allt jag kan för att hunden ska växa normalt och inte påfresta leder osv...

Jag funderar på om Ruffwear webmaster kan vara bra att använda när valpen blivit för tung, men i alla fall hålla och supporta den med handtaget på selen?
Eller är det varken eller?

Foto på nämnda trappa:

Visa bifogad fil 57604
Om det nu kommer att behövas så tror jag en sån sele funkar bra för ändamålet. Eller faktiskt vilken y-sele som helst som sitter bra på hunden. Jag håller t ex ofta tag i ryggdelen på selen och "dämpar" när min tyngre hund hoppar ur bilen.
 
Låter ni selen sitta på när hunden springer lös?
Låter ni selen sitta på när hunden leker men andra hundar?
Hur gör ni med halsband?

Jag har sett 2 riktigt obehagliga situationer med halvstryp så aldrig att jag släpper ihop en hund med en annan som har halvstryp på..
Ibland, men helst inte. Det har hänt att jag låtit selen sitta på för att det varit så kallt att hundarna behövt täcken och då har selen suttit på för att verkligen hålla täckena på plats (de har selarna ovanpå täckena). I sådana situationer så släpper jag dem dock helst ensamma. Det är också mer troligt att jag släpper min äldsta med kläder än min yngsta. Min yngsta rör aldrig min äldsta, men min äldsta kan putta på och "nafsa" min yngre vid lek. De tycker inte om att brottas och de leker i princip aldrig med främmande hundar. Halsband har jag aldrig på när de är lösa.


Ska jag vara helt ärlig möter jag heller en lydig lös hund än en aggressiv kopplad. Koppel kan gå sönder men en bra kontakt och lydnad håller mycket bättre!
Jag möter mycket hellre den aggressiva kopplade, av den enkla anledningen att mina hundar reagerar starkt(!) på hundar som är lösa, även om de är avslappnade och går fot vid ägarens sida. Med ett fast koppel på så kan mötande hund bete sig nästan hur som helst utan att mina hundar reagerar. De vet att en kopplad hund inte kan komma fram till dem. (De reagerar även på hundar i flexi)
 
Jag möter mycket hellre den aggressiva kopplade, av den enkla anledningen att mina hundar reagerar starkt(!) på hundar som är lösa, även om de är avslappnade och går fot vid ägarens sida. Med ett fast koppel på så kan mötande hund bete sig nästan hur som helst utan att mina hundar reagerar. De vet att en kopplad hund inte kan komma fram till dem. (De reagerar även på hundar i flexi)

"Min" är jag inte bekymrad över. Han uppför sig. Jag är orolig över att andras hundar inte ska kunna uppföra sig och attackera min.
 
"Min" är jag inte bekymrad över. Han uppför sig. Jag är orolig över att andras hundar inte ska kunna uppföra sig och attackera min.
Det tänker jag att hundarna gör oavsett om de är i koppel eller är lösa. I koppel så släpper ägarna fram dem, lösa så springer de iväg utan att ägaren har koll. Resultatet blir detsamma.
 
Vad är det du har sett för obehagliga situationer?

Jag har oftast selen eller halsbandet på när jag släpper mina hundar. Nu är det väldigt sällan de umgås med hundar utanför familjen, så det är en och en som släpps lös oftast, ibland båda. De leker inga brottningslekar eller liknande med varann. Jag vet att jag hört historier om att det blivit skador på hundars tänder när de lekt med halsband, men det var på "stenåldern" när de flesta större hundar hade en strypkedja av metall.

Hade en hund som fick en canintand förstörd när hon lekte med en hund som hade halvstryp på sig. Som tur var var det en mjölktand så den opererades ut och permanenttanden kunde växa fram oskadd.
 
Det tänker jag att hundarna gör oavsett om de är i koppel eller är lösa. I koppel så släpper ägarna fram dem, lösa så springer de iväg utan att ägaren har koll. Resultatet blir detsamma.

Men en lydig lös hund utgör ingen fara. Det gör däremot en kopplad aggressiv. Det var de två jag jämförde. Blanda inte in olydiga lösa hundar.
 
Jag möter mycket hellre den aggressiva kopplade, av den enkla anledningen att mina hundar reagerar starkt(!) på hundar som är lösa, även om de är avslappnade och går fot vid ägarens sida. Med ett fast koppel på så kan mötande hund bete sig nästan hur som helst utan att mina hundar reagerar. De vet att en kopplad hund inte kan komma fram till dem. (De reagerar även på hundar i flexi)
Är inte det mycket egentligen du som reagerar omedvetet och på det sättet visar dina hundar huruvida hunden ni möter är okopplad eller inte? Vi visar mer än vad vi tror och har vi förutfattade meningar om hundar vi möter så kommer dom att reagera även om dom inte behöver.

Vet att det var så med min mamma och den förra hunden, han kunde göra utfall mot vissa hundar och mamma som alltid tänkte att nej nu möter vi en sån även om hon inte utåt sätt reagerade så reagerade hunden starkt, han kände direkt hur hon tänkte om hunden hon mötte. Med mig som hade inställningen att vad roligt att möta denna hunden oavsett så reagerade inte han alls.

Så sånt beteende sitter mer hos den som går med hunden...är jag ganska så övertygad om. Dom reagerar som vi förväntar oss att dom ska reagera..ofta.
 
Vad är det du har sett för obehagliga situationer?

Jag har oftast selen eller halsbandet på när jag släpper mina hundar. Nu är det väldigt sällan de umgås med hundar utanför familjen, så det är en och en som släpps lös oftast, ibland båda. De leker inga brottningslekar eller liknande med varann. Jag vet att jag hört historier om att det blivit skador på hundars tänder när de lekt med halsband, men det var på "stenåldern" när de flesta större hundar hade en strypkedja av metall.

Det värsta var när den ena hundens tass fastnade i strypkedjan på halvstrypet. Två hundar som har ont, är rädda och sitter ihop är inte optimalt..
Men även en tandskada.
 
Det värsta var när den ena hundens tass fastnade i strypkedjan på halvstrypet. Två hundar som har ont, är rädda och sitter ihop är inte optimalt..
Men även en tandskada.
Här har hundarna alltid halsband med GPS och antenn på halsbandet, små hundar har väst med GPS och antenn på västen när dom är lösa utanför inhägnader.

Aldrig varit med om någon skada än trots många är men i början kunde jag ser allt möjligt hundarna kunde fastna i under jakten.
 
Är inte det mycket egentligen du som reagerar omedvetet och på det sättet visar dina hundar huruvida hunden ni möter är okopplad eller inte? Vi visar mer än vad vi tror och har vi förutfattade meningar om hundar vi möter så kommer dom att reagera även om dom inte behöver.

Vet att det var så med min mamma och den förra hunden, han kunde göra utfall mot vissa hundar och mamma som alltid tänkte att nej nu möter vi en sån även om hon inte utåt sätt reagerade så reagerade hunden starkt, han kände direkt hur hon tänkte om hunden hon mötte. Med mig som hade inställningen att vad roligt att möta denna hunden oavsett så reagerade inte han alls.

Så sånt beteende sitter mer hos den som går med hunden...är jag ganska så övertygad om. Dom reagerar som vi förväntar oss att dom ska reagera..ofta.

Jag tänkte precis skriva samma sak så jag håller med om det du skriver! Vi sänder ut många fler signaler till våra hundar (och hästar) än vad vi är medvetna om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 822
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 054
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 099
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp