Halsband eller sele

Seabaz

Trådstartare
Vad föredrar ni?
Olika för olika tillfällen?
Vilken typ av halsband/sele använder ni och när/varför?

:D
 
Använder halvstyp till vardags, retrieverkoppel vid jakt då det är lätt att stoppa i fickan och passar alla hundar och sele vid spårning.
 
Jag använder sele om hunden är lite mer dragig i koppel och på hund som inte drar alls ofta halsband för enkelhetens skull.
Hade jag haft en hund på 30 kg och däröver hade jag velat ha halsband oavsett.
 
Jag använder sele om hunden är lite mer dragig i koppel och på hund som inte drar alls ofta halsband för enkelhetens skull.
Hade jag haft en hund på 30 kg och däröver hade jag velat ha halsband oavsett.

Varför använder du en sele om hunden är dragig i kopplet?
 
Jag varierar :) Avskyr dock sele när det är blött ute då mina kortbeningar blir blöta undertill och selen tar evig tid på sig att torka.
Använder oftare sele på valp innan den lärt sig gå vettigt i koppel.
 
Många hundar drar mindre med bekvämare utrustning. Men oavsett skall dragande tränas bort, inte minskas med obehag.
Ska och ska jag har faktiskt ingen lust att lägga all den tiden på just koppelträning utan accepterar att vissa individer är födda med att vilja röra sig snabbare framåt medans vissa är födda med att dom går naturligt bra i koppel/inte har bråttom. Mina hundar går mycket lösa så att någon drar en del i en vadderad sele det kvittar för min del. Kämpade i åratal med en annan hund för att hundar skulle gå fint i koppel och det ledde bara till mer stress när hon var 7 år gav jag upp och lät henne gå i flexi och sele och vipps så drog hon inte en endaste gång mer under resten av livet.
 
Ska och ska jag har faktiskt ingen lust att lägga all den tiden på just koppelträning utan accepterar att vissa individer är födda med att vilja röra sig snabbare framåt medans vissa är födda med att dom går naturligt bra i koppel/inte har bråttom. Mina hundar går mycket lösa så att någon drar en del i en vadderad sele det kvittar för min del. Kämpade i åratal med en annan hund för att hundar skulle gå fint i koppel och det ledde bara till mer stress när hon var 7 år gav jag upp och lät henne gå i flexi och sele och vipps så drog hon inte en endaste gång mer under resten av livet.
Det gör du ju som du vill, jag menar att om man vill ha bort det är det lämpligare med träning än att göra det obekvämt för hunden.
 
Många hundar drar mindre med bekvämare utrustning. Men oavsett skall dragande tränas bort, inte minskas med obehag.

Jag tänker att en hund som drar gör det för att den vill komma fram snabbare än vad den som håller i kopplet vill. Den vill snabbt komma fram till fläcken som luktar gott eller vad det nu är. Hundens tålamod (d.v.s tålamodet att sakta in och acceptera att komma fram till fläcken några sekunder senare) blir inte större för att det blir bekvämare att dra. Eller så är hunden helt enkelt full av energi och vill springa fortare än den som håller ikopplet vill. Det kan också för en del hundar bli som en kamp som de går igång på på samma sätt som när man kampar med dem med en leksak. Oavsett tvivlar jag på att den drar mindre om det blir bekvämare att dra.

Det är ju en träningsgrej, inget annat.
 
Ska och ska jag har faktiskt ingen lust att lägga all den tiden på just koppelträning utan accepterar att vissa individer är födda med att vilja röra sig snabbare framåt medans vissa är födda med att dom går naturligt bra i koppel/inte har bråttom. Mina hundar går mycket lösa så att någon drar en del i en vadderad sele det kvittar för min del. Kämpade i åratal med en annan hund för att hundar skulle gå fint i koppel och det ledde bara till mer stress när hon var 7 år gav jag upp och lät henne gå i flexi och sele och vipps så drog hon inte en endaste gång mer under resten av livet.

Jag har erfarenheten fårn en hund som drog mycket i vanligt koppel (med halsband) att han även drog mycket mindre i flexikoppel (med halsband). Jag tror inte att selen spelar någon roll. Han drar mindre i flexikoppel helt enkelt för att han får mer utlopp för sin energi i ett flexi än i ett vanligt koppel.
 
Jag tänker att en hund som drar gör det för att den vill komma fram snabbare än vad den som håller i kopplet vill. Den vill snabbt komma fram till fläcken som luktar gott eller vad det nu är. Hundens tålamod (d.v.s tålamodet att sakta in och acceptera att komma fram till fläcken några sekunder senare) blir inte större för att det blir bekvämare att dra. Eller så är hunden helt enkelt full av energi och vill springa fortare än den som håller ikopplet vill. Det kan också för en del hundar bli som en kamp som de går igång på på samma sätt som när man kampar med dem med en leksak. Oavsett tvivlar jag på att den drar mindre om det blir bekvämare att dra.

Det är ju en träningsgrej, inget annat.
Det är medfött och väldigt svårt att få en hund med snabba ben att gå fint i koppel och det kräver ofta fortsatt träning hela livet.
Därför gör jag det hellre bekvämt för en sån hund med sele och lite längre koppel :)
 
Jag har erfarenheten fårn en hund som drog mycket i vanligt koppel (med halsband) att han även drog mycket mindre i flexikoppel (med halsband). Jag tror inte att selen spelar någon roll. Han drar mindre i flexikoppel helt enkelt för att han får mer utlopp för sin energi i ett flexi än i ett vanligt koppel.
I mitt fall handlade det ingenting om energi utan att hon helt enkelt kände ett stort obehag av att ha halsband och gå nära nära.
 
Sele och 2m koppel (ej flexi). Har sett för många små hundar med skador på luftvägarna efter att ha dragit iväg i halsband för att vilja koppla min dvärgschnauzer i halsbandet. Han har halsband också men det är för hans tags, inte kopplet.

Min väninnas föräldrars havanese fick opereras efter att ha fått syn på en ekorre och den som höll i kopplet höll i för kung och fosterland. Han lät alltid lite som en huggorm när han andades efter det.
 
Vad föredrar ni?
Olika för olika tillfällen?
Vilken typ av halsband/sele använder ni och när/varför?

:D
Sele - alltid i alla lägen. Hon är faktiskt inte ens invand med halsband. Hon kan rycka på vilt om jag inte hinner förekomma. (mycket rådjur och ekorrar i skogen här) och jag har ingen lust att paja hennes luftvägar med halsband då). Det är en 0-100 hund jag har ;)
Jag kan se att det finns tillfällen då halsband skulle kunna vara smidigt men jag har också en hund som Telina beskriver, som har extremt högt grundtempo i traven och jag försöker också göra det bekvämt för henne när vi är ute på hennes "utforskarpromenader". Hon kan gå jättefint vid min sida om jag skulle be henne om det, men de flesta promenaderna är ju hennes, inte mina. Jag har också de allra bästa promenaderna i flexi/långlina och sele, när hon får friheten och kan utforska i sitt tempo kors och tvärs och fram och tillbaka så är hon betydligt mer uppmärksam och samarbetsvillig med mig. Till vardags blir det dock oftast kort koppel och sele.

Sele känns också mer ergonomiskt och tryggare, tycker jag. Bytte från Weekend Warrior (hurta) till Dog Copenhagen för att den passade bättre (längre i modellen och smalare vid bogen) och kändes stabilare.
 
Jag har sele till vardags, för att minska risken för skador vid tokryck (hände en del när äldsta hunden var yngre) och för att göra det med bekvämt för dem. När vi är ute och går hemma så får mina hundar gärna gå framför mig i kopplets längd, och jag har inga större problem om det är ett litet tryck i kopplet. I mitt fall handlar det om tre saker: 1) har jag kopplen fäst i midjebälte vill jag inte riskera trampa på dem om de släpar i marken, 2) minishettisen (och tidigare även nordsvensken jag hade för något år sedan) ska kunna följa med på promenad och då är hundarnas position att gå först, och 3) även om det är natt på vintern och kolsvart ute orkar jag aldrig ha någon lampa, så jag vill kunna känna i kopplet var vägen går utan att ibland nödvändigtvis se var dikesgränsen är.

Sedan har jag dragselar för spår, löpning och cykling och halsband för lydnadsträning eller om hundarna ska gå mer ordentligt.
 
Här har vi bara Y-sele. Jag gick en kurs i selar, selar, anti-drag hjälpmedel osv där instruktören gick igenom hundens ergonomi och olika skador som kan ske.
Går mest med longeringslina till häst, vanligt koppel i stan och hos veterinär.
 
Jag hade bestämt att jag enbart skulle använda sele när vi köpte ny hund för nästan fem år sedan. Det gick inte. Hunden HATAR att ha sele. Hela han utstrålar obehag och han blir totalt stel i sitt kroppsspråk. Jag försökte tappert rätt länge, men när han började gå och gömma sig när vi skulle ut (trots att jag provat flera olika modeller samt verkligen försökt koppla selen till positiva saker) så gav jag upp och köpte ett brett halsband istället. Hunden stormtrivs.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 866
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vad är detta för halsband? Vad har det för funktion?
Svar
13
· Visningar
993
Senast: Lyan
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Hundhälsa Vad använder ni och varför? Tänker på vanliga koppelpromenader. Om ni inte gillar något av alternativen, varför? Jag använder halsband...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 064
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp