Halsband eller sele?

A

amanboriel

Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Hur de verkar allså.

Passar sele bara till en viss sorts hundar eller hur är det?
 
Tja sele på mina hundar skulle inte fungera. Är de med båda två och skall fram till nån eller nått roligt så trillar matte lugnt efter. De är starka och väger mer än 10 kg mer än mig tillsammans... Är de ensamma så kan jag ta det på ren lydnad, men det fungerar ju så klart inte när de går tillsammans, då hetsar de varandra till allehanda stårdåd :mad:
 
Jo halsband är bättre än sele på en stor hund som är stark och drar.
Om hunden har sele och drar så blir den MKT starkare eftersom den kan använda mer musker.
 
Jag tycker att man skall ha det på hunden som gör att man kan hålla i den. Jag blir ursur på folk som har sina fina breda halsband på sina hundar och sen orkar de inte ens hålla de så att de inte kommer fram till mina hundar :mad:
 
Hade halsband på min hund förut (schillerstövare). Han drog som en tok och sprang ofta så fort han kunde ända tills linan rullat ut helt och slog stopp. Bytte till sele och han blev som en annan hund, går jättefint och när han drar ibland så orkar jag med honom mycket bättre än med halsbandet.
 
Min dotter som är 8 år klarar lättare av att hålla vår hund, när han har sele.
 
jag har sele på min ena hund, men hon är inte så stor och stark att det blir jobbigt (27 kg). tycker inte att hon blir så mkt starkare. provade sele på min labbe en gång, men det sa bara souwisch! så slet han sig :crazy:
 
jag har sele på min ena hund, men hon är inte så stor och stark att det blir jobbigt (27 kg).

27 kg? Haha, jag tycker min är stor och stark.. Han väger runt 13 kg.. :o Dags att träna lite tror jag.
 
Du kan få komma och träna på min när hon är färdigväxt :angel: Och jag köper ett sele och sen ger dig kopplet och inte berättar vilket kommando jag lärt in för att sluta dra så kommer du nog få jättestora muskler :D
 
Jag ser ju helst att hunden inte drar varesig den har sele lr halsband.

Min hund hade en period när han inte tyckte om att gå i halsband(vet inte varför) och hade då sele men nu går han lika bra i båda...
Jag tycker det är lättare att "kontrollera" hunden med halsband om man tex ska gå på stan med folk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 902
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 344
Senast: ii-ssa
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
618
Övr. Hund Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i. Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
11 501
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp