Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte en vanesak? Tänker på getter och kor etc som har bjällror/klockor runt sina halsar alltså. Har man haft en länge så vänjer man sig? Och vänjer man sig vid ljud så hamnar de mera i bakgrunden? 🤔
Det var väl ganska vanligt förr i tiden med detta tänker jag, och de blev väl inte galna av det typ.

(Att katter har känsligare hörsel har jag förstått.)
Att man vänjer sig vid något som är jobbigt betyder ju inte att man mår bra av det. Och att man inte blir galen säger heller inte så mycket om hur man mår.
 
Jag har följt denna tråd lite granna sedan den bröts ut, men jag funderar lite på om det nu är sådant djurplågeri att ha pinglor i halsbandet, varför är det så lättillgängligt att köpa dessa?
Är det som diskussionen om bett och hjälptyglar? För hur det låter här låter det ju som att katterna lider så ofantligt att jag inte ens förstår hur det går att få tag på i närmsta djuraffär.
 
Ja det är en bra liknelse. Liksom rollkur som fortfarande används av en del elitryttare och som när den först började användas av bl.a Isabelle Werth och Nicole Uphoff ansågs som något positivt. Numera är bjällror på katter något som används av gammal vana, för att det är bekvämt, för att skydda småfåglar och av ren okunnighet. Barrering var också något som om det skulle användas idag skulle orsaka ett ramaskri i Sverige men inte i alla andra länder.

Tyvärr är ju katter ett slit och släng djur så forskning och omsorg om kattens bästa har svårt att nå ut till allmänheten. Det har ju varit kontroversiellt bara att få igenom lagen om märkning av utekatter vilket borde varit en självklarhet för många år sedan. From 2020 säger lagen att utekatter bör vara kastrerade och därmed finns det inte något krav på det och resultatet är att vi har 150,000+ hemlösa katter.
 
Jag har följt denna tråd lite granna sedan den bröts ut, men jag funderar lite på om det nu är sådant djurplågeri att ha pinglor i halsbandet, varför är det så lättillgängligt att köpa dessa?
Är det som diskussionen om bett och hjälptyglar? För hur det låter här låter det ju som att katterna lider så ofantligt att jag inte ens förstår hur det går att få tag på i närmsta djuraffär.
Bit för bit förbjuds ju olika träningsmtoder, tränings"hjälpmedel" och diverse andra sätt att hålla och hantera djur. Vissa försvinner fortare än andra.
Det säljs fortfarande burar till diverse smådjur som är under rekommenderade minimimått också, trots att "alla" vet att det är felaktig djurhållning.
 
Kan någon länka till en undersökning eller liknande som visat att det är djurplågeri för katter att ha en pingla på halsbandet? Uppriktigt undrande.
Jag tror det rimliga svaret är: Hur skulle du må om du hade en pingla runt halsen som låter så fort du rör på dig? Lägg sedan till att katten hör fler frekvenser än du. Djurplågeri? Kanske inte. Obehagligt? Definitivt.
 
Bit för bit förbjuds ju olika träningsmtoder, tränings"hjälpmedel" och diverse andra sätt att hålla och hantera djur. Vissa försvinner fortare än andra.
Det säljs fortfarande burar till diverse smådjur som är under rekommenderade minimimått också, trots att "alla" vet att det är felaktig djurhållning.
Folk trycker fortfarande in sina katter i olagligt små transportburar. Man köper en liten smidig bur när kattungen köps. Samma bur används när Murre är 6 kg stor. :banghead:
 
Jag vet inte vilka frekvenser kor hör, men bjällror används sällan på kor idag?
Jag har aldrig sett en get eller får med bjällra heller, inte ens här i Skotteland där de är "frigående". Bjällran på kossan bars väl framför allt av stora ledarkossan och är ett rätt förlegat sätt att tänka att den behövs för att resten av kossorna ska följa henne? Jag tänker at det gör de nog ändå? :)
Jag skulle dessutom oroa mig för tyngden och skavet runt nacken med så tunga bjällror/klockor på lantbruksdjuren, men det kan hända att någon i tråden vet bättre och kan upplysa.

Det är märkligt, ingen skulle väl någonsin komma på tanken att hänga något sådant runt nacken på häst att leva med 24/7? Inte hund heller, i Sverige i alla fall.
 
Senast ändrad:
Jag har följt denna tråd lite granna sedan den bröts ut, men jag funderar lite på om det nu är sådant djurplågeri att ha pinglor i halsbandet, varför är det så lättillgängligt att köpa dessa?
Är det som diskussionen om bett och hjälptyglar? För hur det låter här låter det ju som att katterna lider så ofantligt att jag inte ens förstår hur det går att få tag på i närmsta djuraffär.
Är lätt att köpa burar till katter och hundar också. Inte okej att stänga in djuren i buren flera timmar om dagen för det.
 
Jag har aldrig sett en get eller får med bjällra heller, inte ens här i Skotteland där de är "frigående". Bjällran på kossan bars väl framför allt av stora ledarkossan och är ett rätt förlegat sätt att tänka att den behövs för att resten av kossorna ska följa henne? Jag tänker at det gör de nog ändå? :)
Jag skulle dessutom oroa mig för tyngden och skavet runt nacken med så tunga bjällror/klockor på lantbruksdjuren, men det kan hända att någon i tråden vet bättre och kan upplysa.

Det är märkligt, ingen skulle väl någonsin komma på tanken att hänga något sådant runt nacken på häst att leva med 24/7? Inte hund heller, i Sverige i alla fall.
Trodde bjällra var för att hitta djuren när dom gick lösa. Där går det ju att låta bjällran gå laget runt så blir ju inte varje dag då till skillnad från katt som aldrig blir av med ljudet om den inte är still.
 
Trodde bjällra var för att hitta djuren när dom gick lösa. Där går det ju att låta bjällran gå laget runt så blir ju inte varje dag då till skillnad från katt som aldrig blir av med ljudet om den inte är still.
Vi hade rätt båda två, enligt wiki i alla fall. ;)

"Koskälla är en klocka med stark klang som hängs runt en kos hals i trakter där djuren släpps på vidsträckta beten för att göra det lättare att hitta dem igen. Även sammanhållningen inom hjorden underlättas eftersom de övriga djuren vanligen följer den som bär skällan, skällkon, och som fungerar som ledare för hjorden. Klockan är vanligen gjord av plåt med en eller två kläppar."
 
Jag har aldrig sett en get eller får med bjällra heller, inte ens här i Skotteland där de är "frigående". Bjällran på kossan bars väl framför allt av stora ledarkossan och är ett rätt förlegat sätt att tänka att den behövs för att resten av kossorna ska följa henne? Jag tänker at det gör de nog ändå? :)
Jag skulle dessutom oroa mig för tyngden och skavet runt nacken med så tunga bjällror/klockor på lantbruksdjuren, men det kan hända att någon i tråden vet bättre och kan upplysa.

Det är märkligt, ingen skulle väl någonsin komma på tanken att hänga något sådant runt nacken på häst att leva med 24/7? Inte hund heller, i Sverige i alla fall.
Jag våndas över att sätta på ett halsband med GPS på katten och det är bara tyngd att ta hänsyn till.

Kossorna följer ledarkon bjällra eller inte, enligt en bonde jag pratat med.
 
Som sagt lär vi oss ju hela tiden. Jag skäms något hemskt över hur vi tog hand om våra reptiler, fiskar och eremitkräftor på nittiotalet. Det var verkligen gräsligt med vad vi vet idag. Jag har evinnerliga gånger bett min första, underbaraste hund om förlåtelse för att jag lyssnade på "goda råd" när jag skaffade henne och det var inte ens särskilt länge sedan.
Att ifrågasätta att någnting inte skulle vara okej bara för att det är vanligt eller lättillgängligt, är inte okej. För mig är det självklart idag att ett evigt plingelingande i örat (till och med mina okänsliga öron, jag tål liksom inte ens att ha en gammal TV på) vid varje rörelse är ett lidande.
 
Jag tror det rimliga svaret är: Hur skulle du må om du hade en pingla runt halsen som låter så fort du rör på dig? Lägg sedan till att katten hör fler frekvenser än du. Djurplågeri? Kanske inte. Obehagligt? Definitivt.
Innan jag läste om detta på buke så hade jag ingen uppfattning om det. Pga jag hör så dåligt att jag inte hör pinglan på katters halsband, dvs jag tänkte att det inte var så farligt och hade kunnat gå runt med det runt halsen. Jag hade liksom inget annat att gå efter, och tänkte inte på det.
Men jag vill påpeka att detta var många år sedan, jag kommer knappt ihåg en tid utan buke liksom :D

Vill dock säga att vi inte haft halsband med pinglor på alla våra katter. Men det var definitivt inte till fördel, då familjens katter inte gick med halsband överhuvudtaget istället 😬
Fast nu när jag tänker på det så undrar jag om vi gjorde så för att katterna inte tyckte om att ha halsband på sig, och om det fanns pinglor på dem som orsakade det 🤔 Jag minns dock inte då jag var för liten.

Obehagligt är jag definitivt med på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 158
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 154
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp