Halsband på promenad?

R

Real_Life

"Lilla" vovven på 28 kg är ruskigt stark när vi är ute och går
Han drar lätt iväg med mig om han vill, som tur är händer det inte ofta alls :bow:
Men det är ändå jobbigt för både mig och vovven :crazy:
Så nu undrar jag om nån har tips på halsband?
Han har en sån där kedja nu (glömt namnet :o ) men den gillar jag inte alls
Den typ "låser" sig och har dessutom fastnat ganska hårt runt halsen en gång när vi var ute och gick
Känns alltså osäkert att ha, dessutom kan man ju inte gärna ta tag i halsbandet efter att han har varit lös då heller - Ajaj i handen :crazy:
Men med ett "vanligt" är jag rädd att jag inte kan hålla honom :crazy:
 
Men en stabil sele?
Min husky lärde sig lättare att inte dra utan kommando då.
Min blandis drog inte alls i selen, då hon drog ju för att komma undan trycket runt halsen.
En hanhund jag tränade förut röck till en gång så han voltade då kopplet tog slut - både han och jag chockade!!! :eek: Så jag bytte direkt till sele, så att han inte skulle behöva vara med om det fler gånger. Han blev lättare att träna med då han koncentrerade mer, och jag fick mer kraft om han drog...

Alla hundar funkar kanske inte på sele, men det är ju absolut värt att prova! Minskar ju skaderiskerna lite också!

Hur mycket aktiveras din hund?
 
Nja, har provat sele men då drog han omkull mig :o
Han får tyvärr röra på sig för lite :(
Jag har inte tid så ofta med längre promenader (skolan, hästarna o.s.v.) och när mamma är hemma själv kan hon inte gå ut med honom eftersom vi har en till som blir jätteskärrad om han ska vara själv.
Dom brukar väl bara vara ute 5-10 minuter i timmen eller nåt, ute på tomten då
Har försökt komma på nån lösning men jag får inte in en ordentlig promenad om dagen :(
 
Ok.
Då förstår jag varför din hund drar.

Jag skulle i alla fall ha sele på honom, jsut för att han drar så pass mycket. Träna lydnad med honom och aktivera med att kasta boll eller vad f*n som hellst!!! DU behöver ju inte gå så långt för att han ska bli nöjd!!!
Kan han följa med till stallet? Springa av sig i ridhuset? Vara med vid mockning m m. Att vara i en ny miljö kan vara ganska "tröttande" på pigga hundar.

Men, jag skulle inte ha halsband. Misstänker att det gör det hela värre.
 
Jag har ju inte mera tid att kasta boll än gå på promenad :confused:
Alltså, typ en halvtimmes promenad har jag ju tid med men det räcker inte
Brukar försöka ta med honom till roliga ställen så ofta som möjligt, inte så himla ofta det går tyvärr

Kanske ska påpeka att han egentligen inte är min hund direkt utan hela familjens (så ni inte tror att en fjortonåring med ont om tid har allt ansvar för en hund :p ) men det är jag som gör mest med honom
 
... Och nu insåg jag att det ju faktist är på väg mot vår igen
Då kan man ta långa skogspromenader på helgerna igen :love:
 
Om det inte är din hund, utan familjens, tycker jag att du har all rätt att be resten av familjen om hjälp. Ni måste ju se till hundens bästa.

Har du inte tid, få du ta dig tid.
Jag prioriterar bort TV och sånt, när jag har ansvar för min hund (jag och mamma delar upp beroende på hur vi jobbar).
Man får prioritera när man har djur. Och din hund visar ju ganska tydligt att han behöver mer aktivering.
 
Men kan du inte göra det redan nu?

Jag har tillgång till belyst elljusspår och kärringbroddar. Har du kanske nån motsvarighet?
 
Nej, kolsvart och snorhalt i skogen :(
Eller det finns ett elljusspår några kilometer bort men för att komma dit måste man gå över en väg med massa bilar och det är inte speciellt kul alls
Fast där går vi iallafall så ofta vi kan
 
Jo det gör jag med, tv och sådär
Men man kan ju inte gärna prioritera bort läxor och sånt :crazy:
 
"Eller det finns ett elljusspår några kilometer bort men för att komma dit måste man gå över en väg med massa bilar och det är inte speciellt kul alls"

Ok, då förstår jag.

"Fast där går vi iallafall så ofta vi kan"
:bow:
 
Jag vet inte faktist :crazy:
Skulle kunna höra med brorsan om han kunde följa med ut med andra hunden nån kväll i veckan iallafall
Då skulle man kunna gå till elljusspåret även fast det är mörkt (då det är färre bilar ute men desto fler snuskgubbar :crazy: )
 
*håller tummarna*

Det vore väl skönt för er allihop!

Nån kompis då som är promenadsugen?

Jag tänkte på det här att han drar:
om du har sele och tränar konsekvent redan hemma, och du & ALLA andra i familjen gör likadant, finns det då en chans att han slutar dra om han samtidigt kommer ut mer?
 
Jodå, men den kompisen skulle flyga som en liten vante efter hunden :D
Tja, kanske han slutar dra

Han har iallafall blivit bättre än när han var yngre och jag var en liten knatte :angel:
Då drog han omkull mig så fort han kunde, sen gick pappa med honom jämt och sen vägde jag mer än hunden och kunde nästan bromsa :D ;)
 
Om jag förstår det hela rätt så är det ett stryphalsband som ni använder på hunden.

Ett stryp som fastnar är fel påsatt, det skall löpa fritt .

Det finns tyvärr inga genvägar till att få hunden att sluta dra. träna , träna och åter igen träna.

Dessutom tror jag att hunden är ordentligt understimulera, vilket inte är ditt ansvar.

Dina mamma och pappa som ansvarar för hunden måste se till att den får den motion som den behöver.
 
Har du lagt ett spår till hunden någon gång, eller ett uppletande av föremål (i ruta). Då får hunden använda huvudet och det är mer tröttande för hunden än att bara springa av sig på promenaderna. Mina hundar blev mer trött av ett 20 minuters spår än när jag hade gått på långpromenad då de vilade i 20 minuter sen är det full fart igen. La jag spår var dom slut i flera timmar efteråt. Prova..... det låter ju som hunden har överenergi när den drar som den gör i kopplet, om inte...... är det bara att träna och åter träna på att gå "fint" i kopplet.
 
Nu har jag läst allt du skrivit. Och min första tanke är. Visst sjutton har man tid att ta en timmes promenad varje dag, och även under den tiden träna lite.
Antar att dina föräldrar också kikar på tv, det får man helt enkelt avstå ifrån om man inte hinner. Hunden ska gå före tex tv.
Har man inte ens tid att gå ut med hunden så tycker jag man får börja fundera på att omplacera den.

Sen tror jag du har länken fel, den ska löpa fritt i ringen.
 
Bara för att förklara skillanden mellan att försöka promenera sin hund trött och att istället aktivera hjärnan på den:

Tänk dig två grupper med människor i ett rum.
Den ena gruppen får order att springa runt huset.
Den andra gruppen skall balansera på en planka mellan detta hustaket och nästa.
Båda sakerna skall hålla på under ca 10minuter.
Vilken grupp tror du är tröttast när de kommer tillbaka?
Försök att tänka likadant vad gäller hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 047
Senast: Sezziyanen
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 136
Senast: Efwa
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 091
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp