Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

tanten

Trådstartare
Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i.

Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och nacke... med den helt vanliga hunden som lunkar på i kopplet? Varför sele på den?
Jag tycker personligen att hunden blir mer "instängd" och skulle den smita finns mer att fastna i.

Nu har jag en ny kompis - med halsband - i huset och jag tro inte han alls gått i koppel. Men det är inga bekymmer, ser bara till att kopplet aldrig blir spänt.
Ungefär som med hästar - den är så hård i munnen som handen är.

Kanske är jag blond på riktigt - berätta varför jag borde ha sele istället :D
 
Kanske är mycket smaksak?

Jag har sele på valpen de tillfällen jag vill kunna ha honom "lös" (i långlina) men ändå inte helt lös. Då hänger en tunn lång lina efter honom och jag tycker då att det är käckt med sele istället för halsband för att skydda från ev ryck (typ att en av de andra hundarna ställer sig på linan när han far omkring ;)).

På mina vuxna har jag halsband, förutom vid drag/spår då jag använder selar för ändamålet sas.
 
Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i.

Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och nacke... med den helt vanliga hunden som lunkar på i kopplet? Varför sele på den?
Jag tycker personligen att hunden blir mer "instängd" och skulle den smita finns mer att fastna i.

Nu har jag en ny kompis - med halsband - i huset och jag tro inte han alls gått i koppel. Men det är inga bekymmer, ser bara till att kopplet aldrig blir spänt.
Ungefär som med hästar - den är så hård i munnen som handen är.

Kanske är jag blond på riktigt - berätta varför jag borde ha sele istället :D

Har ibland sele. Mest för att kunna bära hunden som "en handväska" när han lägger sig och vägrar gå (rädd vid hundmöten och fixerar sig) att bara ta tag i selen och lyfta bryter att han låser sig och fryser fast och så kan vi fortsätta gå efter att han blivit buren 1-2 meter.
 
Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
 
Kailzie var en koppeldragare av Rang (åtta kilo och lyckades ge mig rope burns med kopplet en gång.), hon skulle absolut kunna dra i ett vanligt halsband så till den grad att det fanns risk för skador på henne, så om jag skulle någonstans med mycket vilt eller mycket distraktioner då jag visste att hon skulle hänga i kopplet tog jag selen istället. :)
Helt klart en smaksak generellt.
På små valpar tycker jag också om sele innan de lärt sig gå fint i kopplet, de kan ju vara rätt oberäkneliga.
 
Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Det är nog sällan handen som håller i kopplet som är våldsam, men har man en hund som verkligen lägger sig längsmed backen och gräver med tassarna för att komma fram är det självklart att det inte är hälosamt för nacke och/eller hals. Jag förstår absolut den som tränar med sele.
Jag kan prova själv att bara slå lite lätt med sidan av handen mot min egen strupe för att känna hur känsligt området är, har man då en hund som tar fart och sätter av i hundra knyck innan det blir tvärstopp i kopplet är det mer märkligt att det Inte blir skador.
 
Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Jag har inte heller varit med om skador, men bytte till sele på min första unghund då jag var rädd för skador. Det hjälper inte att hunden vet om att kopplet tar slut och att man inte kan dra matte framåt, när något intressant plötsligt dyker upp och 6-7 månaders jaktlabradorblandningen (hämtade henne när hon var 6 månader) tar sats och kastar sig iväg med all den kraft och snabbhet som går att uppbåda på de ca två metrarna som blir med koppel (dvs kopplets längd från ena sidan av en person till andra sidan). Det blir ganska mycket kraft även om du står still och håller kopplet still, tillräckligt mycket för att hela kroppen kastades runt eftersom det tog stopp vid halsen där kopplet satt.

I mitt fall nu nio år senare har jag fortfarande selar på alla hundarna, dels för att jag inte är stenhård med att de absolut inte får dra - jag har inget emot om det är lite tryck i kopplet, likt när man håller i en tygel när man rider. Den äldsta hunden kan då visa att hon hittat en speciellt rolig fläck som hon ber att få stanna vid utan att det blir något drag i halsen, och så vidare. Och det är då inte hela världen om ettåriga vallhundsblandningen, som är väldigt snabb i allt och är överallt och ingenstans, kommer åt och drar lite eller trasslar in henne/de andra hundarna, börjar dra i någons koppel, får syn på något i diket bredvid att magdyka efter eller liknande.
 
Harry går mycket i långt flexi när vi går hemma för frihetens skull. Han är verkligen inte typen som lunkar i koppel 😆 Kaninen i Alice i underlandet fast på speed 😅
Full sula, fram och tillbaka, kors och tvärs, hit och dit och det är helt okej 😁
Han kan gå fint i vanligt koppel också vilket han gör när vi är iväg. Dock har han litet huvud och är som en vessla, måste sätta halsbandet väldigt hårt för att han inte ska kunna ta sig ur det, därför föredrar jag sele då med, de sitter betydligt bättre och han kan inte komma ur dem om han plötsligt skulle bli skrämd.
 
Sele har vi bara när vi spårar. Hade sele enstaka gånger när han var liten och det fanns risk att han skulle krypa ur halsbandet. Annars bara halsband.
 
Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Du är hemskt välkommen att lära min unga aussie att gå fint i koppel.

(Jag har också lärt många hundar att gå fint i koppel, men är ödmjuk över att alla hundar inte är mottagliga i alla situationer.)
 
Brukar ha sele på mina valpar ibland, när man promenerar med flera hundar så händer det saker som att koppel fastnar på nåt att jag eller nån hund kliver på koppel samt att i de fall valpen är lös är det lätt att ta tag i den i selen om man behöver.
Mina vuxna hundar har sele när vi kör spår eller om de måste åka i husses bil. Hade en omplacering som vant sig vid att dra sinnessjukt mycket i halsbandet och då var det lättare att byta till sele än att träna bort nåt den varit van vid att göra i flera år (dra i halsband).
Funkar sele så är det väl fritt fram för folk att ha det likaså som vanligt halsband, jag brukar som sagt kombinera och ha både och på mina valpar beroende på situation.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har alltid sele vid koppelpromenader tycker inte om konceptet att ha något runt halsen på hunden.
Halsband har dom mest på sig för jag ska ha något att hålla i vid möten eller vid snabb förflyttning och kortare rastning.

Nej mina hundar är inte fostrade till att gå perfekt i koppel , och jag vill gärna att dom ska dra då jag ibland joggar med dom :)
 
Om man är så våldsam i sitt hanterande av hunden att den får skador på hals/nacke av halsband så är det nog annat än själva halsbandet som är problemet. Jag har levt med hundar i snart 50 år, har varit aktiv inom hunderiet i ca 40 år, har haft många egna hundar, fött upp i 25 år och jag har aldrig hört talas om någon hund som skadats av att ha halsband. Jag lär mina hundar att gå i koppel utan att dra. Jag lär inte in fotgående, utan de får använda kopplets längd, men när kopplet tar slut så får man inte mer utrymme bara för att man drar. Om jag kan lära mina envisa chow chow att gå i koppel på ett vettigt sätt, så kan man lära vilken ras som helst.
Grattis men du har fel, det finns hundar som aldrig kan gå fint i koppel oavsett hur mycket man tränar dom.
Jag har haft en sån, lösningen var flexi och sele då slappnade hon av.
En vän till mig har en sån hund dom har tränat hela hans liv både själva och specifika koppelkurser men hans kropp och hans hjärna samarbetar inte gällande koppelgående,benen går för fort på vissa hundar och stressen kring att sitta fast blir för stor.
 
Du är hemskt välkommen att lära min unga aussie att gå fint i koppel.

(Jag har också lärt många hundar att gå fint i koppel, men är ödmjuk över att alla hundar inte är mottagliga i alla situationer.)
lägger + 1 på den. Har en aussiblandning och han kan vara hemsk. Därför har jag en VGW-sele när vi går för att han inte ska dra. Men då har han å andra sidan lärt sig gå bakom mig istället :cool:
Han kan också går superfint, när det passar herrn i fråga
(JA jag har gått kurser med honom, massa kurser)
 
Jag gillar sele och framförallt på valpar och unghundar. Det är tacksamt när det blir en del ryck- det är ju dem som oftast rycker till när kopplet/ linan tar slut.

Föredrar halsband vid lydnadsträning och specialsök då det blir lättare och direkt styrning.

Tycker dock diskussion är uttjatad för de som föredrar halsband som gärna vill påpeka hur mycket bättre hundförare de är.
 
Numera verkar sele vara det första alternativet att leda hund i.

Jag undrar varför? OK om stor hund rycker så man är rädd om hals och nacke... med den helt vanliga hunden som lunkar på i kopplet? Varför sele på den?
Jag tycker personligen att hunden blir mer "instängd" och skulle den smita finns mer att fastna i.

Nu har jag en ny kompis - med halsband - i huset och jag tro inte han alls gått i koppel. Men det är inga bekymmer, ser bara till att kopplet aldrig blir spänt.
Ungefär som med hästar - den är så hård i munnen som handen är.

Kanske är jag blond på riktigt - berätta varför jag borde ha sele istället :D
Mor o fars gamla cavalier drabbades av kotförskjutning/diskbråck, av att han drog och slet i halsbandet, så det gick illa åt hals och nacke, när han for som ett skållat troll hit och tid för att hinna med alla dofter och ordinerades sele av veterinär och hundrehab. Det gjorde att min försiktige far, som inte ville "göra hunden illa och dra hårt och slita 'som man ska'", som han alltid sa... faktiskt cavalierens sista år, hade riktigt bra kontroll på honom. :heart
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 170
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 749
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 210
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 200
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp