Halsband/sele? Ursäkta en blondin...

Du gör naturligtvis som du vill, men att tro att halsbandet inte fastnar är nog att lura sig själv.
Internet svämmar liksom över med klipp på hundar som råkar strypa/hänga sig i obevakade ögonblick.
Jag är uppvuxen med hundar som alltid har halsband. Miina har periodvis haft det, speciellt på besök hos mamma och jag har fått "skäll" av henne för att de inte haft eftersom de varit svåra att hålla utan, vid behov.

Just i det här fallet ser jag risken som betydligt mindre än med mina andra hundar, har har ju bra mycket mer päls så att säga.
Men allt kan ju hända. I går läste jag om en hund på koppelpromenad som fick syn på ett litet djur och rusade rakt in I ett träd efter djuret- och fastnade med huvudet i trädet så brandkåren fick rycka ut och såga loss henne. Det var en husky. Så visst, allt kan ju hända (där var det i och för sig hela huvudet som fastnade, med halsbandet utanför trädet).
 
Han är inte lös, kan inte vara lös så det är bara hemma då som den risken är finns då. Skulle han rymma är halsbandet bra för någon att hålla i och det tror jag sker fortare än att han sticker till skogs med tanke på att jag bor i en stad.
Jag vet att han inte går lös, jag tänkte mest på att du sa att du har halsbandet på eftersom han är en eventuell rymmare. Personligen känner jag att det är en större risk för en lös hund att råka illa ut Med halsband än utan - samtidigt är den kanske lättare att fånga, det kan du ha rätt i. Jag ser bara framför mig en hund som kanske kryper in under ett hus eller liknande.
Vi gör ju som vi tycker är bäst för våra husdjur, jag är halsbandsnojig. Plus att jag är rädd om pälsen. :)
 
Jag vet att han inte går lös, jag tänkte mest på att du sa att du har halsbandet på eftersom han är en eventuell rymmare. Personligen känner jag att det är en större risk för en lös hund att råka illa ut Med halsband än utan - samtidigt är den kanske lättare att fånga, det kan du ha rätt i. Jag ser bara framför mig en hund som kanske kryper in under ett hus eller liknande.
Vi gör ju som vi tycker är bäst för våra husdjur, jag är halsbandsnojig. Plus att jag är rädd om pälsen. :)
Inget rår på den pälsen alltså :D
Och han är för stor för att ens krypa under min säng nu så, ja, just krypa under saker oroar jag mig inte för, däremot springa rakt ut på vägen för han har ingen som helst respekt för bilar. Vill han gå över vägen för att hälsa på människor där borta så går han helt sonika över vägen, tänker jag, han resonerar så. Så rent krasst, skulle han mot förmodan komma lös springer han till människor det första han gör, han älskar människor.

Jag är personligen inte halsbandsnojig, har inget att fastna i här hemma och jag är istället "lösnojjig", livrädd för det, för bilar som han inte bryr sig om. Ser han inte en människa på rätt sida vägen så lär hundskrället bli påkörd.
 
Kan se både för och nackdelar med halsband på och en får väl överväga för och nackdelar beroende på hur det ser ut hos en själv.

Här hemma är det 2 varianter 1 halsband och koppel är på eller inget av det. Variant 2 är under jakt då är halsband på med en GPS på halsbandet (nackdel att hunden kan fastna ute i skogen som än inte hänt som tur är, fördel är att det går att se om hunden är påväg mot stor väg eller järnväg.)
 
Sele eller halsband kan jag se både för och nackdelar med och så även halti. Det ända jag bryr mig om är att folk jag möter orkar hålla sin hund oavsett om det är mentalt eller fysiskt.
 
Angående sele eller halsband ute har jag halti (+kopplad i halsband) när jag går runt kvarteret) och sele (+kopplad i halsband) när jag går i skogen. Har flexi alltid. Ibland råkar det bli halti även i skogen, men kan då ibland koppla bara i halsband om jag känner att han är ryckig av sig, annars får det vara och en påminnelse till att ta på sele till nästa gång. Det blir inte ofta ryck i haltin, han kan sina kommandon. Godis har dessutom äntligen börjat imponera på honom, så nu är han än bättre på kommandona än tidigare! Han har mognat, men skam den som ger sig, han blir 4 i sommar, så det var väl dags! :)
 
Jag antar att den stora skillnaden för mig är att jag bor så att hundmöten är extremt sällsynta.
Så fort vi lämnar allmänna vägar så har mina hundar varit lösa.
 
Har sele på nuvarande, och det är praktiskt på flera sätt. Dels går hon alltid lös hemma (utan något alls), vi bor ute i skogen så hon släpps ut lös ensam i trädgården utan att vi har inhägnat. Möter älgar oftare än folk, helt enkelt. Det innebär att hon glömmer bort hur man går i koppel mellan varje gång vi är iväg nånstans där hon behöver gå i koppel, så halsband vore inte kul för nån.

Sen är det en corgi, dvs väger en del men har korta ben så behöver lyftas upp i bilen. Selen underlättar för det, och även om man vill bromsa nedslaget när hon hoppar ur. Beroende på var vi ska tycker jag det är skönt att ha sele på i bilen också, om nåt händer eller hon har bråttom ut, så man har nåt att ta tag i. Och då känns sele säkrare än halsband dessutom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: LECH
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 703
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Varje år försvinner det hur många hundar som helst kring nyår. De allra flesta verkar bli skrämda av fyrverkerier och jag tänkte därför...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 196
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte på det härom dagen när jag var ut och gick, då min vovve kan dra på rejäla tvärnitar och bara inte vill gå framåt om man kunde...
2
Svar
25
· Visningar
4 191
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp