Darby

Trådstartare
Besokte den lokala boxerklubben har i Heidelberg haromdagen, vilket var mycket trevligt, paminde om svenska brukshundsklubben. Det jag blev lite forvanad over var halsbanden de anvande, och aven ville att jag skulle anvanda pa var tik, de hade piggar in mot halsen :mad: :crazy: Jag har sett liknande vid ett par tillfallen i Usa, framst pa "kampliknande hundar". Det kandes inte sa kul, jag ar mer van att anvanda ett vanligt strypkoppel vid traning. Nagon har som har erfarenhet eller vet nagot om de med piggarna?
 
Det är förmodligen ett stackel du pratar om och jag vill minnas och påstå att i Sverige är de förbjudna,men ser också att du är ju inte här..
Jag vet att min pappa använde ett sånt på en schäferhane vi hade för typ 25 år sen,men tja,hur det funkade och varför,det kan jag inte säga nått om.Hade inga åsikter direkt på den tiden.. ;)
 
Aha :idea: Bra att ha ett namn pa det. :)

Jag kan forsta att man kanske pa vissa hundar i undantagsfall behover nagot riktigt skarpt men att alla generellt skall anvanda ett sadant kandes lite overkill...
 
Rätt använt är det förmodligen en bra hjälp,men som du skriver att användas generellt bara för att..Nej tack..
Fast så är det väl även mkt snack om stryphalsbanden också..
 
Som amkm skrev så är det säkert ett stackel...
Om hunden drar åker piggarna in i halsen... Så funkar det :crazy:
 
Behöver man änvända stackel så är jag av den åsikten att då ska man inte ha hund.

När jag var liten såg jag det på jakthundar i bland, men samma hundar kunde gå fint i koppel utan stackel, det var bara i fall det hände nåt. Dessa situationer är det jag tränar mina hundar inför. Jag vill inte ha en hund som drar omkull mig om det kommer en unge eller en kanin. Behöver jag då använda stackel så ser JAG det som ett enormt misslyckande.

Tycker det har gått lika snett när du behöver använda el eller liknade.

Förbjudet i Sverieg men inte i Tyskland, vet att svenskar importerar därifrån och sedan använder i smyg. Det finns många stackel i den något äldre generationens byrålådor, som jag verkligen inte hoppas att de använder.

//E
 
stackel används ganska friskt fortfarande i sverige, främst bland jägare men även bland en del bruksmänniskor. senast jag såg det var för någon månad sedan, hunden hade både stackel och munkorg. fy fan.
 
Jag tycker inte heller att det är ok att använda stackel istället för vanligt halsband. Men det kan vara bra att ha på vissa hundar i korrigeringssyfte. Det ska då bara användas någon enstaka gång och sen inte mer behövas.
 
Japp, jag har sett många bruksmänniskor och jägare använda det.
Varit med när det använts också, men det var väl en 10 år sedan nu.

Om mitt minne funkar som det ska har jag märkt att det används ganska flitigt i Danmark också, gärna både och.

I Polen vet jag att många, många använder det på sina hundar som ett vardagligt halsband. Även på valpar, "så att dom ska läras i tid". Men det är bara vad jag hört från min uppfödarbekanta där.

Det finns överallt, trots att det är förbjudet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 625
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 989
Senast: Corminta
·
Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp