Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är 10 år, inte tävlat riden lite från o till o sen gått med föl 3 stycken. Enl vet så kunde kotorna vara något förstorade nedre delen. Inte röntgad förut, detta gjordes på en besiktningHur gammal är hästen? Vad är det för stam? Har den fungerat i träning och tävling? Hur stora förändringar är det? Finns tidigare röntgen så man kan se om det har ändrat sig?
Då har den alltså inte visat att den håller för ridning? Det skulle jag inte satsa på, tyvärr.Den är 10 år, inte tävlat riden lite från o till o sen gått med föl 3 stycken. Enl vet så kunde kotorna vara något förstorade nedre delen. Inte röntgad förut, detta gjordes på en besiktning
Är den riden till och från så nä.Kan vara helt enligt plan som de tagit föl och ridit sporadiskt, men det kan också beror på att hästen inte fungerat helt 100.Den är 10 år, inte tävlat riden lite från o till o sen gått med föl 3 stycken. Enl vet så kunde kotorna vara något förstorade nedre delen. Inte röntgad förut, detta gjordes på en besiktning
Nä, hon har bara inte haft intresset, så inte pga att den inte håller.Då har den alltså inte visat att den håller för ridning? Det skulle jag inte satsa på, tyvärr.
Det viktigaste är väl vad veterinären tror och tänker om fyndet?Hur hade ni gjort? Inga symtom, upptäcktes på besiktning, rtg gjord med förstorade halskotpelare nedre (c6-c7 tror jag), också lite trång t12 i ryggen. Hade ni vågat om man inte kände något vid ridning? (O köpa) låg prisklass men ändå.
Detta har jag hört så många gånger nu och det har alltid betytt att 'intresset' försvunnit för att hästen inte fungerat vid ridning.Nä, hon har bara inte haft intresset, så inte pga att den inte håller.
Jag har full tillit till säljaren, så där är inget problem.Detta har jag hört så många gånger nu och det har alltid betytt att 'intresset' försvunnit för att hästen inte fungerat vid ridning.
Säger inte att fynden har betydelse och att hästen inte skulle fungera med rätt träning. Men just meningen att säljaren 'inte haft intresse' får mig mer misstänksam än fynden i sig.
Bara det att det röntgades vid besiktning tyder tycker jag på att hästen förmodligen inte fungerar som den ska. Det är inte annars någonting man ger sig på att röntga vid en besiktning. Jag hade inte chansat på det där tror jag, fast det kan ju fungera men risken är stor att det inte gör det.Hur hade ni gjort? Inga symtom, upptäcktes på besiktning, rtg gjord med förstorade halskotpelare nedre (c6-c7 tror jag), också lite trång t12 i ryggen. Hade ni vågat om man inte kände något vid ridning? (O köpa) låg prisklass men ändå.
Jo för att fd köparen ville det, hon är väldigt intresserad av ecvm och ville inte avla på det. Men veterinären menade på att dom inte såg något sådant, inte heller den veterinären vi skickat till nu efteråt heller, endast något förstorade c6-c7. Jag misstror inte säljaren.Hur kommer det sig att ni röntgade halsen (och även ryggen) vid besiktningen? Det hör ju inte till vanligheterna om det är en billigare häst som i ditt fall.
Vad är anledningen till att hästen är så lite riden? En frisk häst ställer man inte av på det sättet och bara använder till avel mer eller mindre. Det är också ett stort varningstecken. Jag skulle gissa att dom avlat på hästen för att den inte håller för ridningen, det är tyvärr vad folk oftast gör.Jo för att fd köparen ville det, hon är väldigt intresserad av ecvm och ville inte avla på det. Men veterinären menade på att dom inte såg något sådant, inte heller den veterinären vi skickat till nu efteråt heller, endast något förstorade c6-c7. Jag misstror inte säljaren.
Njae förstår vad du menar, men många uppfödare föder ju faktiskt upp utan att rida så mycket. Hon har ridit henne i perioder, men hon har en liten rörelsestörning bak och op som 2’åring för en annan sak som inte ska spela någon roll. Gått igenom besiktning ua böjprov också fanns ingenting o anmärka på då iallafall . Men förstår hur de låterVad är anledningen till att hästen är så lite riden? En frisk häst ställer man inte av på det sättet och bara använder till avel mer eller mindre. Det är också ett stort varningstecken. Jag skulle gissa att dom avlat på hästen för att den inte håller för ridningen, det är tyvärr vad folk oftast gör.
Jag tycker nog du bör vara mera kritisk till säljaren faktiskt. För speciellt just halskotpelare ger väldigt diffusa symptom ofta som är svåra att lokalisera.
Så hästen har fynd i halskotpelaren, rörelsestörning bak och har aldrig varit igång mer än i ej sammanhängade perioder?Njae förstår vad du menar, men många uppfödare föder ju faktiskt upp utan att rida så mycket. Hon har ridit henne i perioder, men hon har en liten rörelsestörning bak och op som 2’åring för en annan sak som inte ska spela någon roll. Gått igenom besiktning ua böjprov också fanns ingenting o anmärka på då iallafall . Men förstår hur de låter
Fast jag håller inte med riktigt, det är tyvärr otroligt vanligt att folk avlar på sina ston pga att dom inte går att sälja av olika anledningar som just diffusa rörelsestörningar eller lättare hältor och förändringar och därför väljer att avla istället. Ston som inte bör avlas på då dom inte hållit för ridningen ens.Njae förstår vad du menar, men många uppfödare föder ju faktiskt upp utan att rida så mycket. Hon har ridit henne i perioder, men hon har en liten rörelsestörning bak och op som 2’åring för en annan sak som inte ska spela någon roll. Gått igenom besiktning ua böjprov också fanns ingenting o anmärka på då iallafall . Men förstår hur de låter
Det håller jag med om!! Många ston man absolut inte borde avla på, men just i detta tror jag inte det är därför hon gjort detFast jag håller inte med riktigt, det är tyvärr otroligt vanligt att folk avlar på sina ston pga att dom inte går att sälja av olika anledningar som just diffusa rörelsestörningar eller lättare hältor och förändringar och därför väljer att avla istället. Ston som inte bör avlas på då dom inte hållit för ridningen ens.
Jag skulle säga att nuförtiden är det ganska vanligt att röntga pga ecvm som är förhållandevis utbrett.Bara det att det röntgades vid besiktning tyder tycker jag på att hästen förmodligen inte fungerar som den ska. Det är inte annars någonting man ger sig på att röntga vid en besiktning. Jag hade inte chansat på det där tror jag, fast det kan ju fungera men risken är stor att det inte gör det.