Halsmandlar

mian1

Trådstartare
Vad är de bra för egentligen?
Min 6-åring opererade bort sina polyper i början av sommaren. Har en längre tid haft svårt att andas och det blev bara värre och den sista tiden hade hon kortare andningsuppehåll på nätterna när hon sov. När de tog polyperna upptäckte de att hon hade väldigt stora halsmandlar och vi skulle återkomma om det inte blev bättre. Och det har det inte blivit. Nu när hon är förkyld också så har hon en öppning i halsen i samma storlek som hålet i ett MacDonaldssugrör för mandlarna är så svullna. Och så har hon fått andningsuppehåll igen och är trött och gnällig för hon får för lite syre när det är så svårt att andas.
Vi har undersökningstid i slutet av månaden och då antar jag att operation bokas.

Finns det några nackdelar med att inte ha mandlar? Och hur är det efter en sån operation? Hur länge blir hon hemma eferåt? Infektionsrisker?
 
Sv: Halsmandlar

Jag kan inte svara på vad halsmandlarna har för betydelse, men jag tycker det är lite konstigt att de inte tog halsmandlarna redan vid första operationen, om de nu såg att de var stora.

Vår son opererades strax innan han fyllde tre år, på grund av att han snarkade och hade andningsuppehåll på nätterna. De tog bort halsmandlarna (som inte var direkt jättestora) och en stor polyp. Trots att han var svullen och öm efter operationen, märktes skillnad direkt. Jättestor skillnad. Nu kan han äntligen sova utan att behöva vakna av andningsuppehåll, eller halvvaket kasta sig runt i sängen var tionde minut. Men han har inte haft mer förkylningar än innan, trots att han nu inte har några halsmandlar.

Jag tror vår son var hemma från förskolan i ungefär tre dagar efter operationen. Han hade megaont direkt efter operationen (och fick morfin), men det gick över förvånansvärt fort. Två dagar efter operationen verkade han inte ha särskilt ont längre, eller i alla fall inte mer ont än vad alvedon kunde ta bort (och isglass;)).
 
Sv: Halsmandlar

Mandlarna är muskler som håller upp gomtaket. Risken med att ta bort dem helt är att rösten blir nasal, munhålan trycks ihop och blir trång.
Om hon har så stora besvär så kan man prova att hyvla dem först för att se om det hjälper. Hyvling medför inte att rösten riskerar att bli nasal.

När jag har fått mina mandlar hyvlade har det känts som en halsfluss den dagen men dagen efter har det bara varit som vanligt halsont.

Om man tar bort dem helt eller inte beror på hur gomtaket och övriga muskler ser ut. Enligt min läkare tar man helst inte bort dem helt längre utan försöker hyvla först.

Risken att ta bort mandlarna helt är att infektioner som hade stannat i halsen om där funnits mandlar går ner i lungorna lättare och orsakar lunginflamation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ladda är ju snart 8 månader gammal, och i mitten på oktober var jag inne hos vet. för att hon hade svullna halsmandlar. Dessa hade då...
Svar
13
· Visningar
6 535
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Övr. Barn Min lille plutt (8 månader) upptäcktes i måndags em ha begynnande öroninflammation på höger öra + jättestora halsmandlar + feber. Blev...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Lupin
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp