Halsmandlar

pudsey

Trådstartare
Vår lilla tjej, 3år, har problem med halsmandlarna. Halsfluss avlöser varandra och när det inte är infekterat så är dom så stora att de tar i gomseglet. Hennes aptit, eller mer matintag, påverkas negativt och just nu äter hon helst gröt, stuvade makaroner eller fisk i sås, mjukt och lätt att svälja.

Vad har ni för erfarenhet av det här? Hur långt får det gå hos er innan sjukvården gör något?

Enligt vår doktor, bor i England, så gör man helst inte något förrän i tonåren då man vuxit klart då en operation kan leda till olika problem med immnförsvaret och i vissa fall cancer.
Jag själv opererdes i den här åldern medans sambon har kvar sina och måste nu opereras.

Jag känner att hon är så pass påverkad av det här nu, vi oroar oss och väntar på nästa omgång halsfluss då det sväller så hin får ännu mindre plats att svälja. Penecilin kurerna avlöser varandra vilket inte känns speciellt bra det heller.

Vi har fått remiss till öron, näsa, hals idag och väntar på en tid som troligen blir efter sommaren.
 
Jag är logoped och träffar många förskolebarn där man tagit bort hela eller delar av tonsiller så i Sverige är det definitivt inte så att man väntar till tonåren om man har det som din flikcka ... påverkas sömnen?
 
Jag är logoped och träffar många förskolebarn där man tagit bort hela eller delar av tonsiller så i Sverige är det definitivt inte så att man väntar till tonåren om man har det som din flikcka ... påverkas sömnen?

Hon sover bra men kan snarka rätt bra, sover med öppen mun.
 
Jag hade samma problem som din dotter, dessutom fick jag alltid kronisk bronkit som förmodligen är orsaken till att jag utvecklade astma i ung ålder.
Dom togs bort hela när jag var i 7 års åldern. Det var ett stort trauma att sövas med eter på mask.
 
Jag är logoped och träffar många förskolebarn där man tagit bort hela eller delar av tonsiller så i Sverige är det definitivt inte så att man väntar till tonåren om man har det som din flikcka ... påverkas sömnen?
Hon sover bra men kan snarka rätt bra, sover med öppen mun.

Kommer ni hem till Sverige och kan be nån titta på henne? Eller finns det möjlighet till en second opinion hos annan vårdgivare?
 
Min tös hade som din, halsfluss ofta, konstant stora tonsiller, mkt snarkande osv. Hon opererades när hon var 4,5.
Förstår inte varför man ska vänta när det uppenbarligen orsakar problem med mat, sömn o dyl.
Efter tredje omgången med halsfluss på mindre än 3 mån så skickade läkaren remiss till ÖNH-mottagningen och där var det inte tal om nåt annat än att hon skulle opereras
 
Min tös hade som din, halsfluss ofta, konstant stora tonsiller, mkt snarkande osv. Hon opererades när hon var 4,5.
Förstår inte varför man ska vänta när det uppenbarligen orsakar problem med mat, sömn o dyl.
Efter tredje omgången med halsfluss på mindre än 3 mån så skickade läkaren remiss till ÖNH-mottagningen och där var det inte tal om nåt annat än att hon skulle opereras

Sen påsk har vi haft 3 med långa penecilinkurer. Senaste avslutades för knappt 2 veckor sedan. Borde vara dax för nästa omgång snart om hin följer samma mönster.

Kommer ni hem till Sverige och kan be nån titta på henne? Eller finns det möjlighet till en second opinion hos annan vårdgivare?

Vi är i Sverige 3 veckor i juli, vi ska se om hon kan få komma till VC där hon är redan inskriven.
Kom på igår kväll efter hon somnat och hostade att hon gör det ofta efter hon somnat, som jag skrev förut så är det alltid öppen mun, snarkar till och från och dreglar en del


Ja, och båda är ju borta;)

TS:
Vad jag menade att skriva är att både halsmandlar och POLYPER opererades på mig som barn.

Jag tog halsmandlarna runt 2-3år och sen polyper, sista var jag 6år. Hon är en kopia av mej på alla sätt och även det här verkar hon ärva tyvärr.
 
Sjukhuset hade inga tider för tillfället så jag vet inte ens hur lång tid det tar innan hon får komma dit på kontroll. Blir nog en decond opinion i Sverige och om de tycker de ska opereras så går vi privat, vill inte att hon ska lida i onödan.
 
Jag opererade bort halsmandlarna i tonåren efter upprepade halsflusser som blev halsbölder när penicillin inte tog.
Iom halsbölderna blev det aktuellt med operation.

Hos er verkar det ju som om hon är såpass påverkad att det borde vara aktuellt att operera bort halsmandlarna.
 
Jag opererade bort halsmandlarna i tonåren efter upprepade halsflusser som blev halsbölder när penicillin inte tog.
Iom halsbölderna blev det aktuellt med operation.

Hos er verkar det ju som om hon är såpass påverkad att det borde vara aktuellt att operera bort halsmandlarna.

Det är så jag känner också, varför dra ut på det och hon ska må dåligt när det går att åtgärda
 
Låter ytterst märkligt!
Flera bekanta till mig (läs: åldersspann 15-25 år) opererades redan som 2-5 åringar. Till och med min mamma, född på 50-talet, opererades som 2.5 åring efter 4 halsflusser på ½ år! Så i Sverige verkar det vara helt standard, och varit så i många år.
 
Låter ytterst märkligt!
Flera bekanta till mig (läs: åldersspann 15-25 år) opererades redan som 2-5 åringar. Till och med min mamma, född på 50-talet, opererades som 2.5 åring efter 4 halsflusser på ½ år! Så i Sverige verkar det vara helt standard, och varit så i många år.

Så var det här också, men senaste åren så här de ändrat pga den forskningen doktorn pratade om.
 
De tog hela mandlarna + adenoiden på min då fyra år gamla flicka. Hon hade svårt med andningen när hon sov och halsmandlarna var enorma. Det var inget snack, bort med dom bara.
 
Vi kontaktade sjukvården i april det året då barnet skulle fylla 3 för andningsuppehåll pga halsmandlarna. De ansåg att det egentligen inte var någon fara med uppehållen men opererade henne iaf sen i september för att få ordning på hennes sömn. Det var aldrig någon diskussion om de skulle vara kvar eller inte.

Det enda som var läskigt var att direkt efter operationen så sov hon så tyst att vi fick kolla så att hon verkligen andades :o
 
Det enda som var läskigt var att direkt efter operationen så sov hon så tyst att vi fick kolla så att hon verkligen andades :o
+1 på den! Vår dotter snarkade som en hel karl som 1,5- åring så efter operationen gick vi flera gånger in till henne för att se så hon andades.

@pudsey hur går det för er? Vi sökte hjälp när dottern var 20 månader och hon opererades ett halvår senare ungefär. Då togs en del av mandlarna bort samt adenoiden. Hon var så liten att vi var tvungna att åka en bit till ett sjukhus som opererade barn under tre år. Över tre år tror jag alla sjukhus häromkring opererar vid problem. Hon hade dock inte halsfluss men många öroninflammationer så ca ett år senare fick hon även rör i öronen. Det var aldrig snack om att hon skulle vänta mer än till efter hon fyllt två, hon hade så stora problem. Med rören fick hon någon slags förtur så hon opererades en månad efter remiss.
 
+1 på den! Vår dotter snarkade som en hel karl som 1,5- åring så efter operationen gick vi flera gånger in till henne för att se så hon andades.

@pudsey hur går det för er? Vi sökte hjälp när dottern var 20 månader och hon opererades ett halvår senare ungefär. Då togs en del av mandlarna bort samt adenoiden. Hon var så liten att vi var tvungna att åka en bit till ett sjukhus som opererade barn under tre år. Över tre år tror jag alla sjukhus häromkring opererar vid problem. Hon hade dock inte halsfluss men många öroninflammationer så ca ett år senare fick hon även rör i öronen. Det var aldrig snack om att hon skulle vänta mer än till efter hon fyllt två, hon hade så stora problem. Med rören fick hon någon slags förtur så hon opererades en månad efter remiss.

Hon har inte fått halsfluss igen men de är fortfarande så stora att de tar i gomseglet. Ska ringa sjukhuset på torsdag om vi inte fått en tid till dess. Vi kommer gå till VC i Sverige nu i Juli för en 2nd opinion, vill ha lite kött på benen om de inte tycker operation är aktuellt här hemma, isf får vi gå privat om svenska läkare tycker de ska åtgärdas.

20180630_205414.jpg
 
Hon har inte fått halsfluss igen men de är fortfarande så stora att de tar i gomseglet. Ska ringa sjukhuset på torsdag om vi inte fått en tid till dess. Vi kommer gå till VC i Sverige nu i Juli för en 2nd opinion, vill ha lite kött på benen om de inte tycker operation är aktuellt här hemma, isf får vi gå privat om svenska läkare tycker de ska åtgärdas.

Riktigt tajt. Hoppas ni får hjälp!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp