Bukefalos 28 år!

Halsproblem - stress?

jerseyko

Trådstartare
Har tagit hem en hanhund från en kennel i Litauen.
Han är en känslig kille så ägaren har varit jätteorolig då han varit väldigt tveksam på okända personer som besökt dem eller närmat sig honom under jakt.

Han visar sig låg när man kommer mot hundgården men säger man hans namn blir han glad och vill busa. Ingen aggressivitet alls mot oss eller andra hundar.

Vi har jagat med honom och upplevde att han inte skäller till 100% och nu i morse upptäckte jag att han snarkar och han drog några innåtvända nysningar när vi var ute och gick.
Han är ju nära de andra hundarna men inte tillsammans med dem, olika matskålar osv.
Fick vaccin och "hela köret" som krävs från jordbruksverket innan flytten.

Tonsillit, är det något som kan utlösas av stress/flytt?

Han äter och dricker, gör sina behov och är pigg och glad.
 
Är han ung?
Är ju inte helt ovanligt att en del hundar får problem med tonsillerna som unghundar. Känner ett par som fått operera bort på sina hundar sen de blivit förstorade i puberteten. Men de kan ju också få halsinfektioner som ställer till det.
 
Jag var hos veterinär med våran tik för ett tag sedan, då jag upplever att hon har halsproblem ibland. Det togs en odling som inte visade något, och veterinären sa att halsbekymmer ibland kan komma från magen = stress. Hon är annars pigg, vi fick med oss piller hem som skulle hjälpa tarmfloran. Ännu har jag dock inte märkt någon skillnad.
 
Miss Mandy far ibland latta allergi problem som visar sig i innatvanda nysningar (mycket latt) ibland tillsammans med lite extra rinniga ogon eller vanliga nysningar. Jag har inte tankt pa om det ocksa ar perioderna hon snarkar ... det tal att tankas pa da hon snarkar ibland ganska ofta, men normalt inte alls.
 
Miss Mandy far ibland latta allergi problem som visar sig i innatvanda nysningar (mycket latt) ibland tillsammans med lite extra rinniga ogon eller vanliga nysningar. Jag har inte tankt pa om det ocksa ar perioderna hon snarkar ... det tal att tankas pa da hon snarkar ibland ganska ofta, men normalt inte alls.
Min också. Just under hösten med svampar och mögel blir hon rinnig i ögonen och reagerar med sämre hud och lite irriterade luftvägar.
 
Absolut kan det vara noskvalster, men tycker de borde märkas på de andra också då med sämre sök?

Jag försökte titta ner i halsen på honom men jag såg inget.

Han fäller extremt mycket mer än de andra och var inte direkt fin i pälsen när han kom, mycket bättre kvalité på "det nya".
Sambon tycker han dricker dåligt men det har inte jag märkt av.

Får ringa till vet i morgon och höra vad han säger.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp