Bukefalos 28 år!

Buck

Trådstartare
Läste just på Facebook om att de i England nu får ha fegisremmar på dressyrtävlingar, och då var det också reklam för en special halsrem med resår och öglor osv för $ 34.99 O_o..

För en fegisrem?! Vem betalar 300kr för en läderrem? Är det bara jag som reagerar på detta?

Själv använder jag fegisrem frekvent, men då har jag en martingal eller ett stigläder..
 
Sv: halsrem?

Behöver man ha fegisrem ska man nog inte tävla...:meh:

Att ha det på unghäst eller äldre galenpanna vid behov hemma ser jag inga problem med - men det är ju ett övergående moment, inget man "lägger till" i utrustningsväg :crazy:
 
Sv: halsrem?

Är det enbart fegisremmen som är tillåten på dressyrtävlingarna i UK eller är det förbygel också? Förbygel vore ju vettigt men fegisrem? Till den bockande dressyrhästen? :P
 
Sv: halsrem?

Behöver man ha fegisrem ska man nog inte tävla...:meh:

Att ha det på unghäst eller äldre galenpanna vid behov hemma ser jag inga problem med - men det är ju ett övergående moment, inget man "lägger till" i utrustningsväg :crazy:

Inte? ;) Jag har fegrem på min åttaåring. Han har haft det sen han var liten knatte. Jag tycker det är en alldeles utmärkt utrustningsdetalj för ryttaren, som dels då kan lirka in ett finger i den om det är en sån dag när det är skvättigt, och för den delen ta tag i den mer rejält om så behövs. Sparar både avfallningar och hästmunnar om man har en häst av modell energisk och reaktiv.

JAG blir en bättre ryttare med fegsnöre med. Jag är tryggare då, hästen känner det. Och om man tar t ex en framridning så jag har gärna en fegrem och håller lite i samtidigt som jag kan "rida på", jmf med att sitta och hålla mer i hästen. Och skulle gärna ha den på banan med, just in case. Du vet aldrig när de hästätande jagularerna hoppar fram bakom blomkrukor eller domarbord.. ;)

Jag använder halsremmen till en martingal, lagom smal och bra.
 
Sv: halsrem?

Här har jag gått och trott att dressyr handlar om lydnad, och om hästen är så olydig att den faktiskt bockar och far runt - vad katten har den på en dressyrbana att göra?!
 
Sv: halsrem?

Läste just på Facebook om att de i England nu får ha fegisremmar på dressyrtävlingar, och då var det också reklam för en special halsrem med resår och öglor osv för $ 34.99 O_o..

För en fegisrem?! Vem betalar 300kr för en läderrem? Är det bara jag som reagerar på detta?

Själv använder jag fegisrem frekvent, men då har jag en martingal eller ett stigläder..

Helt beroende på utforming osv så jag skulle kunna betala 300 kr om den var bättre än de andra alternativ som finns. 300 kr är en piss i Nilen på det stora hela, och det är ju en utrustningsdetalj som man köper EN gång.

Jag har dock lite svårt att se hur man kan göra en fegrem så himla speciell, men OM så..
 
Sv: halsrem?

Här har jag gått och trott att dressyr handlar om lydnad, och om hästen är så olydig att den faktiskt bockar och far runt - vad katten har den på en dressyrbana att göra?!

Fast handlar det om olydighet nödvändigtvis? Att det KAN göra det, absolut. Men vissa hästar är ju mer tittiga och mer reaktiva än andra. Det skulle ju absolut kunna bli väl livat första gångerna, innan hästen vant sig vid miljön.

Däremot om den hoppar runt i galoppen eller så - ja då är den nog inte klar att tävla.

Min herre är ju synnerligen lydig - dvs om/när han far iväg för han blir rädd så tar det ytterst få språng innan allt är tillbaka i sin ordning igen (dvs han lyssnar direkt). Fast jag tycker inte han är olydig för han blir rädd, eller för han är spänd och lite nervig i en helt ny miljö (som en dressyrbana skulle vara för honom).

Så för MIN skull (jag är en fegis ;P) skulle det kännas alldeles utmärkt att få ha en fegrem i början om vi skulle starta dressyr t ex.

Jag ser fegrem som en napp för ryttare. Då en fegrem aldrig inverkar negativt på hästen tycker jag det är alldeles utmärkt att de ryttare som vill ha/känner att de behöver en "napp" kan ha det. Blir oftast bättre för hästen (som jag skrev t ex mer trygg ryttare eftersom 'nappen' finns, jmf med spänd, nervös ryttare som rider sämre)
 
Sv: halsrem?

I min bok ska en häst lyda, oavsett om den är på tårna och tittig eller kolugn. Och för mig hittar inte en ridhäst på en massa hyss i den stilen, om den är välriden.
 
Sv: halsrem?

I min bok ska en häst lyda, oavsett om den är på tårna och tittig eller kolugn. Och för mig hittar inte en ridhäst på en massa hyss i den stilen, om den är välriden.

Gäller det även en unghäst ute på sin första tävling? (Inte kritik, ärlig fundering, för vi skiljer oss i så fall där).

Jag ser det ju som att de orutinerade (som ofta är unga men eg är ju åldern inte det avgörande) behöver träna på att tävla i början. Just för att lära sig att hantera miljön och vara helt med på noterna och uppmärksam även då. Jag kräver inte de ska lära sig det utan att ha fått träna på det.

(Tilläggas ska att jag har eget stall på landet, så det blir ingen gratisträning på så vis som man får om man står på en stor anläggning etc. Träningar ger ju viss träning men är ju ändå skillnad, speciellt som ryttarens (mina) nerver spelar in på träning med.
Sen, i 9 fall av 10 sköter de sig ju kanon även första gången på tävling med. Men jag blir varken besviken eller ledsen om de skulle vara tittiga/spända/lite mer ohörsamma på en första tävling)
 
Sv: halsrem?

Absolut, även unghästar. Annars tycker jag inte de är klara för tävlingsbanan, om de inte kan fokusera på sin ryttare.

Att kunna rörelser är en sak, att vara tillräckligt mogen för att hantera tävling en helt annan.
 
Sv: halsrem?

Absolut, även unghästar. Annars tycker jag inte de är klara för tävlingsbanan, om de inte kan fokusera på sin ryttare.

Att kunna rörelser är en sak, att vara tillräckligt mogen för att hantera tävling en helt annan.

Nu är vi OT så man ska kanske inte begrava sig, men om du kan svara kort kanske. Hur "tränar du på tävlingsmiljön" eller hur man ska säga?

(Mest nyfikenhet, jag har hitills tagit mig långt på allmän grundtrygghet och grundträning, så mina brukar tåla att gå från den lugna lunken på landet till tävling och månne vara lite storögda men sköta sig med den äran. Men två av mina drog jag mig för att tävla, helt enkelt för de blev alldeles för yra i mössan av träning ens - och fortsatte tycka det var the happening of the year varenda gång. Det gick över efter typ en kvart, men träning är ju ändå en piss i Nilen jmf med tävling)
 
Sv: halsrem?

Behöver man ha fegisrem ska man nog inte tävla...:meh:

Att ha det på unghäst eller äldre galenpanna vid behov hemma ser jag inga problem med - men det är ju ett övergående moment, inget man "lägger till" i utrustningsväg :crazy:

Varför den otrevliga :meh:? Den lilla extra tryggheten som kommer med en halsrem innebär inte att varken ryttare eller häst inte skulle ha på en tävlingsbana att göra!
 
Sv: halsrem?

Just det du skrev om "den lilla extra tryggheten" fick mig att fundera lite...
Jag håller med Lovisaleonora_ om att en häst som ännu inte vant sig vid tävlingsmiljö och inte uppför sig inte heller hör hemma där. Sånt finns ju klubbtävlingar till för, att under lugna omständigheter med stöd och råd ge häst och ryttare den erfarenhet de behöver för att tävla.
Men, en fegisrem är ju faktiskt bara en ytterligare säkerhetsgrej, som hjälm, skyddsväst, skor med stålhätta osv. Var ska man dra gränsen för hur mycket säkerhetsutrustning man får ha? Vart drar man själv gränsen när man väljer att sätta på sig en hjälm, men ingen säkerhetsväst? Eller varför lämnar man inte hjälmen hemma helt, om hästen ändå alltid sköter sig?

Detta blev inte enbart ett svar till dig, mer funderingar som drog igång i mitt huvud och inget ifrågasättande... :)
 
Sv: halsrem?

+ 1 på den, inte för att hästen bockar, eller har hyss för sig normalt, men lyder i allla lägen gör hon inte.
 
Sv: halsrem?

Sånt finns ju klubbtävlingar till för, att under lugna omständigheter med stöd och råd ge häst och ryttare den erfarenhet de behöver för att tävla.

*halvt kl, med utgångspunkt i citatet ovan*

Fast jag har faktiskt ett problem, just med detta. Mina tävlingsnerver är mer än värdelösa, och min häst tenderar att bli nervig på bortaplan - och triggas av mina spända nerver. Jag tittade lite på skoj i TDB för att se hur det ser ut med dressyrtävlingar som jag skulle kunna "hoppa på", utan att behöva åka 20mil. Och det var ingen lätt uppgift att hitta en tävling för storhäst som har lägre klasser (jag tänkte mig Lätt C-Lätt B nånting), på rimligt avstånd. Då har jag inte sållat fram vilka som är på klubbnivå heller. Bor man "i skogen" så gör man, och då är det följaktligen bara att ta det som finns. Både jag och hästen (kanske allra mest jag - hästen är överlag cool i ridhus) behöver träna på att tävla om det ska bli något av det öht. Åka på träningar i all ära, men att åka iväg på dyr träning någotsånär regelbundet har jag ärligt talat inte råd med - de jag skulle vilja åka på isf kostar lika mycket som min stallhyra.

Nåväl, åter till ämnet - fegisrem. Jag ser ingen skam i att rida med en sådan öht, och förstår inte varför det måste kopplas ihop med att hästen nödvändigtvis är olydig/kör med rodeo. Hellre ta tag i en rem än tygeln - det kan finnas flera orsaker till att ryttaren spänner sig. Den är inte överdrivet ful, den påverkar inte hästen och den är inte i vägen. Jag har en i biothane till distansutrustningen, som nog kostade runt 300kr när jag köpte den - men så är den som ny än idag (förutom att mässingen borde putsas :p). Förutom att den ger mig en trygghet om jag spänner mig pga hästen spänner sig (bara att stoppa in ett finger eller två i den), så att jag kan slappna av och rida ordentligt istället för att sitta och hålla igen, är den kanon vid ordentlig klättring - min häst har stubbman = inte mycket att grabba tag i ;) . Den där remmen var en god investering. Lagom smal (ca 12mm) för att inte störa tygelfattningen etc också.

På kostnadsfrågan så ja, jag tycker att 300:- är fullt rimligt. Iaf om en går till sadelmakaren. Material (spänne, läder, lite tråd), arbete, moms, rimligen lite vinst också.. Men ett gammalt stigläder duger väl bra det också, för de flesta ;)

//Liten, som är neutral i frågan om att tävla med fegisremmen, men inte kopplar halsemmen med olydnad.
 
Senast ändrad:
Sv: halsrem?

Jag ser fegisremmen ungefär på samma sätt som slagremmen på min häst. Hon slår inte, har inte gjort det sen hon var ett och kördes in. Då slog hon en gång och blev rädd. Ändå sitter slagremmen på plats varje gång hon körs. En säkerhtsåtgärd om nått skulle gå fel. Fegisremmen är likadant. Behövs inte, men är en säkerhetsåtgärd om nått skulle hända.
 
Sv: halsrem?

I GB verkar de beta hur hästar KAN fungera o att de behöver rutin.
Var för skulle en rem om halsen vara fel?

Kuvade hästar som inte FÅR reagera vet vi hur de är hanterade.
De vinner heller ingen tävling- återhållsamma överlag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 314
Senast: Ginne
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 163
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 866
Senast: Ramona
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 571
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp