Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Yrja

Trådstartare
Min häst har gått och blivit exemhäst tydligen och nu står jag med ett dilemma. Jag vill så gärna låta honom slippa täcke, men så som han kliar sönder sin man och svans så måste han ha halstäcke och svanskappa om han inte ska se ut som förra hösten då han blivit av med nästan all man och lugg. Han var 8 år den sommaren och det var första sommaren som han kliat sig så, innan har han inte haft några problem alls med klåda. Han har inga synliga exem utan bara plötsligt så kliar han av sig allt han har - och det behöver inte vara under de varmaste/soligaste perioderna.

Iaf. så skulle jag gärna slippa just täcke och undrar om det finns någon lösning som fungerar. Kan man ha bara halstäcke/svanskappa eller åker det av om det inte fästs i ett täcke?

Alla förslag och tankar är varmt välkomna. Även hur man får bukt med exemet, vad det kan bero på mm.
Han har stått på lösdrift hela vintern, haft samma beteshagar/lösdriftshage i alla 4 år som jag ägt honom. Ingen annan häst har reaktioner, han får endast lite kraftfoder (inkl. mineraler, b-och e-vitamin), fin i hull och pälsen glänser. Av någon anledning så kliar det bara - exem som kommit på äldre dar.

Tacksam för svar, ttl :bow:
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Boett har ju flera versioner av eksemtäcken som inte är heltäckande? Kanske kan vara något?
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Vet du vad som är anledningen till eksemet då? För är det sol eller insekter så är det ju bara grymt att hindra hästen från att klia utan att ta bort det som orsakar klådan...
Ge hästen ett eksemtäcke, det kan jag tycka de flesta hästar skulle ha tillgång till ibland, så de slipper bli så illa bitna av insekter.
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Hästar dör inte av att ha täcke. Faktisk.

Vad tror du hästen föredrar, ha täcke eller klia ihjäl sig?? :crazy:

Köp ett eksemtäcke eller Horsewares Sweet Itch täcke, du gör ju inte hästen en tjänst vid att låta bli att täcka? :confused:
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Är du säker på att det är exem?
Mina pållar skiar sig i man och svans men det är inte exem de har. speciellt den ena hästen är väldigt torr i huden och det brukar jag lösa med att smörja med olivolja i hårbotten och så får båda hästarna linfröolja. Men nu har den tagit slut och inte en enda affär säljer linfröolja längre så dom har börjat klia sig som tokar igen. insekter ställer ju till det en hel del också.

Det jag har att rekomendera är alltså linfröolja och olivolja. detta fungerar verkligen och jag är jättenöjd över resultaten:)

Lycka till
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Jag är inte bra på det här med eksem, men har för mig att Boett har ett eksemtäcke som täcker ovansidan va hästen, från öron till svansrot. Om du inte vill täcka hela alltså.
 
Sv: Halstäcke/svanskappa utan täcke?

Tack för svar.. :bow: Jag kikade på Boett's hemsida (http://www.boett.com)? och där hittade jag inte mycket - ett täcke och en artikel av varje produkt. Kanske finns det mer i butikerna?

Självklart ska han ha täcke om det inte finns annat alternativ. Han kan inte gå och klia bort all man. Han kommer ju kunna klia ändå men han slipper att barken på träden drar av honom allt tagel och river rispor i honom som blir sår och lockar till sig fler flugor. Men jag kommer ju att hålla ett öga på hur det fungerar som man alltid gör. Han har en hel skog med grovbarkade träd så klia sig kommer han att kunna göra ändå.

Vad exemet beror på, eller om det ens är exem, vet jag ju inte. Han har året runt en kal fläck uppe i svansroten som döljs av det andra håret. Där växer det aldrig något, eller iaf är det mycket glest. Så har han varit sen jag köpte honom, han har aldrig kliat och det är samma kala fläck även på vintern.

Ett år kliade han svansen lite under sommaren, vi hade på avs14 och efter ett par dagar slutade han klia. Nu gör avs14 ingen skillnad.

Jag kan prova med olivoja och se om det blir någon skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 890
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vad är effektivaste medlet mot klåda ? Har en stackars häst som fått en allergisk reaktion mot någonting från ett täcke, den...
2
Svar
32
· Visningar
4 254
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 369
Senast: linda93
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
6 949
Senast: cillaozantos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp