Halstygel??

lizzie

Trådstartare
Finns det verkligen något som heter halstygel?

Ska enligt uppgift av en tränare, användas för att hästen ska läsa sig att få upp sin halsbas så den kan lära sig att gå i rätt form.

Jag tycker det hela låter väldigt märkligt 🤔.

/Lizzie
 
Finns det verkligen något som heter halstygel?

Ska enligt uppgift av en tränare, användas för att hästen ska läsa sig att få upp sin halsbas så den kan lära sig att gå i rätt form.

Jag tycker det hela låter väldigt märkligt 🤔.

/Lizzie
Menar kanske halsförlängare?
 
Menar kanske halsförlängare?

Det handlar om en vanlig ridhäst. Så här skriver hen:

Jag kom igår ihåg en teknik jag har använt på hästar med samma problem som Xxxxxxx har och det är att rida med halstygel och lära hästen att lyfta upp halsbasen för att balansera när den bär sin ryttare, och då få lättare att gå i form istället för att använda munnen som hävstång när den faller ner på bogarna.
Red först och introducerade Xxxxxx hur han skulle göra och efter en kort stund trillade poletten ner!
Nu ska vi jobba en period med detta hjälpmedel så att Xxxxxx får öva upp sig och sen är meningen han ska fungera som en vanlig häst i balansen och kunna gå i en fin form.
 
Menar kanske halsförlängare?

Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något 🤔

Halstygel kan man rida med på olika sätt.
En del rider ex bettlöst och bara med halstygel typ.
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.
 
Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något 🤔

Halstygel kan man rida med på olika sätt.
En del rider ex bettlöst och bara med halstygel typ.
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.

Det är inte en halsring tränaren menar?
 
Det är inte en halsring tränaren menar?

Hen nekar till att det är halsring.

Halstygeln ska tydligen sitta i bettet om man läser hens förklaring.

Känns inte som om detta är en vedertagen träningsmetoder, utan något eget hitte på.

/Lizzie
 
Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något 🤔

Halstygel kan man rida med på olika sätt.
En del rider ex bettlöst och bara med halstygel typ.
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.
Jag tänker att det låter som en tygel under halsen - mao ungefär som en halsring som @nejlica skriver ovan?
Men då lite längre eller kanske lite lösare spänd eller kanske inte heller som en hel ring utan som en lyftkran, typ :D
 
Men då får jag inte ihop detta?

Nej, exakt! Jag har kopierat henne text från sociala medier. Och jag tycker det är rena snurren! Jag kan inte påstå att jag är superuppdaterad på alla träningsmetoder men jag har ridit i 40 år och aldrig hört eller läst om detta sättet att träna hästar.

/Lizzie

/Lizzie
 
Och här är ytterligare förklaring från tränaren. Jag tycket det låter som rena hokus pokus, men jag kanske har missat något 🤔

Halstygel kan man rida med på olika sätt.
En del rider ex bettlöst och bara med halstygel typ.
I detta fall jobbar man med halstygel för att hjälpa hästen att komma tillbaka i balansen, om den som i detta fall är väldigt känslig i munnen.
Man har en tygel i bettet och den fattar man som stångtygeln på ett kandar. Halstygeln fungerar så att den i en halvhalt lyfter upp halsbasen på hästen så att vikten förflyttas bakåt och den får en bättre teknik att bära sin ryttare.
Samtidigt jobbar jag med kontakten i bett-tygeln för att utbilda hästen att inte ta spjärn och lägga sin vikt i bettet utan lyfta upp sin framdel med hjälp av av bakdelen.
Det är inte gramantygel då?
 
Kan det vara så att tygeln är fäst i bettet men istället för att lägga tygeln över halsen -och hålla i tygeländen - så låter man tygeländen ligga mot halsen och sen håller i tygeln typ på mitten ?

Så tygeln går från ena sidan bettet -till motsvarande hand -löper fram över halsen upp mot andra sidans hand - till andra sidans hand.
 
Googlar man så är halstygel en tygel som hålls med enhandsfattning. Man lägger tygeln mot halsen för att svänga.

Ja, så uppfattar jag att man använder halstygel. Men så förklarar inte tränaren. Se inklippt text från tränarens förklaring o inlägg ovan.


/Lizzie
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 883
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 922
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 227
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp