Bukefalos 28 år!

Halt av galla

Linnea_V

Trådstartare
Hej!
Igår märkte jag att min snart 5 åriga D - ponny hade en galla på vänster framben, ungefär vid kotleden, dock någon centimeter bakom. Är riktigt dålig på hästens anatomi :o Iallafall så märkte jag inte det inför min träning då jag var stressad. När jag sedan rider är han halt och jag avbryter självklart träningen. Vi känner igenom hans ben och hittar då en galla på vänster framben. Den var mjuk, men han reagerade när vi tog på den och kände. Vi bytte hö för några veckor sen, men annars har inget annat speciellt hänt.
Han och hans väldigt stora hagkompis (1,80) busar väldig mycket, skulle det kunna vara typ en vrickning eller liknande? Han har inte gått hårdare än vanligt heller. Har ni några erfarenheter?
 
Kotledsgalla och hälta är ett mycket vanligt symtom på kotledsinflammation. Dags att uppsöka veterinär.
 
Själva gallan sitter inte vid kotan utan bakom den, fortfarande på sidan på frambenet men längre bak.
 
Om det dykt upp på mina hästar hade jag tagit dom till veterinär. Jag åker hellre en gång för mycket...
Jag känner så med, vi pratade med vår tränare (då vi tränade för henne när vi upptäckte detta) och hon sa att vi skulle avvakta och låta honom vila tills på söndag. På söndag skulle vi longera och ifall han fortfarande var halt skulle vi åka till veterinär.
 
Jag känner så med, vi pratade med vår tränare (då vi tränade för henne när vi upptäckte detta) och hon sa att vi skulle avvakta och låta honom vila tills på söndag. På söndag skulle vi longera och ifall han fortfarande var halt skulle vi åka till veterinär.
Låter bra :-)
 
Bra att ni har en plan men faktiskt, att longera en häst som haft hälta utan veterinärs inblandning tycker jag är fel. Men, det är min åsikt...i min värld är det att riskera att förvärra en skada...
 
Bra att ni har en plan men faktiskt, att longera en häst som haft hälta utan veterinärs inblandning tycker jag är fel. Men, det är min åsikt...i min värld är det att riskera att förvärra en skada...
Jaha! Hur hade du gått tillväga om det var din häst? Alltid bra att höra olika åsikter! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 371
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp