Halt av och till, vad kan det bero på?

Jojo

Trådstartare
Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under veckan har hästen gått från att vara ohalt och jättefin i ridningen till att dagen efter vara ordentligt halt. Då varm och puls i höger fram. Misstänkte då hovböld, så avvaktade till dagen efter när en hovslagare skulle komma till stallet.

Dag 2 var hoven fortfarande varm. Puls och lite svampigt kring kotan. Hovslagare visiterade och trodde på hovböld. Lade jodomslag och fick stå på box tills morgonen därpå då hovis skulle komma tillbaka för att skära ut bölden. Men då var typ alla symptom borta så hovslagaren gjorde inget. Liten markering på volt i trav i höger varvet, annars ren.

Dagen efter var hältan helt borta men hästen fick vila för säkerhets skull. Dagen därpå longerades hästen och hon va ohalt i alla gångarter i bägge varven. Fick springa av sig ordentligt eftersom jag tänkte rida senare på kvällen.
När jag sedan ska rida så känns hon bra när jag rider fram. Men efter ca 5-10 minuter börjar hon kännas knackig igen så står stilla en stund för att vänta på hjälp som kan titta om hästen ser halt ut, och efter pausen är hon väldigt halt i höger varv i trav. Känns då också varm i hoven.
Slängde på ett jodomslag igen som hon fick ha över natten, ifall det var den där hovbölden som kommit tillbaka. Morgonen därpå var läget oförändrat för att senare bli bättre över dagen då trots att hon gått i hagen.
Idag var hästen mycket bättre igen. Ingen värme, ingen puls och inte synligt halt på rakt spår. Tog temp för säkerhets skull och den var bra.

Jag blir jätteförvirrad. Om det nu skulle vara en böld, borde det inte bli värre och värre då istället för dåligt-bra-dåligt-bra? Kan hovbölder bete sig så här eller borde jag ta hästen till klinik?
Jag ska ta ut hovis i början av veckan oavsett hur läget förändras och i morgon ska jag ringa och råda med veterinär. Men är det någon som har erfarenhet av en sådan här hälta?

Ursäkta för rörigt inlägg. :crazy:
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

troligen hovböld. tycker det låter så med värme i hoven + puls. har den erfarenhet att hovbölder kan "flytta" på sig inne i hoven. Så om den trycker på är hästen halt, men om den flyttar på sig så kanske den inte trycker på lika mycket så hästen har inte lika ont. De kan sen koma ut upptill vid kronranden/ballen eller ner i hoven. t.ex strålen. Håll utkik efter något hål! brukar lukta ganska starkt när de kommer ut!
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Jo, det kan vara en hovböld som uppför sig så. De kan studsa fram och tillbaka. Den här verkar ligga högt, och det kan vara en risk om varet fräter på hovbenet. Det är tyvärr en risk, och jag hade absolut tagit hästen till klinik för vidare undersökning, gärna av deras hovslagare.

Har du möjlighet att IR-tempa hoven?
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Min hade hälta till och från en gång och då visade det sig att han hade en hovledsinflammation. Kom och gick under ca 2 veckor
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Delvis knapplån.
Tack för era svar. Har inte möjlighet att ir-tempa tyvärr. Men om det rör sig om en högt sittande hovböld eller hovledsinflammation känns det ju bra att åka till klinik. Min ordinarie hovis ska åka ut å visitera idag eller i morgon. Han har nog mer erfarenhet än den som kollade förra veckan. Hittar han inget å hältan kommer tillbaka så bokar jag tid på kliniken.
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Liten uppdatering hur det gått:
Hältan var borta i tre dygn så trodde att om det var en böld så var den läkt, men så kom hältan tillbaka igen. Ringde Hovis och ställde hästen i box för att "bölden" inte skulle försvinna innan han kommit.
Och nu hittade man en böld som lyckats gräva en gång till ett sömhål och troligen tömt sig där varannan dag för att sedan fyllas på igen.
Så lättad att det bara var en böld :)
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Tack för uppdateringen!
Har ett liknande problem på min häst, verkligen segt...
Han har varit helt ohalt, ovarm o osvullen nu nästan en vecka och gått från vila till ridning med långsam uppstart och så igår när vi skrittade ut på grusvägen (hård) efter ett bra pass på gummiflisbanan var han rejält öm.... Så hoppas hovis hittar något den här gången om inte annat är dte kanske en läderhudsinflammation.
För min verkar det hänga ihop med att det blivit torrare och hårdare i marken igen.
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Vad tråkigt att höra. Hoppas ni hittar vad det kan vara. Man blir ju inte klok på såna här hältor!
 
Sv: Halt av och till, vad kan det bero på?

Nej det kan vara jättelurigt o alla hästar verkar olika!
Tack o lov är han böjd och genomkollad för 3 veckor sedan så det är med största sannolikhet ingen "vanlig" ledinflammation, han var lite öm vid tångtryck i sulan redan då så det lutar väl åt någon form av sulläderinflammation/hovömhet.

Vet o klinikbesök på måndag iaf ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: krus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp