Halt av öm ryggmuskel?

Åh det har jag inte testat, ska se om jag kan prova idag. Det vore ju oerhört intressant om det visar sig vara sadelgjorden (/bröstmuskler) snarare än själva belastningen på ryggen. Förvisso var hon halt även barbacka men det testade jag direkt efter att jag upptäckte det med sadel. Kanske hade hon fortfarande ont. (Bara tanken gör mig svettig 😔)

Hon är inte halt vid tömkörning men då är jag ju och påverkar henne med tömmarna. Samma i ridningen så tyckte jag bara jag kände något lite, lite avvikande och inte förrän jag längde tygeln började hon halta.

Jag skickar med en bild på hennes bröstmusklerna, där ser man att hennes högra (den skadade) är mindre än den vänstra. Delen jag skulle massera är i princip det som syns på bilden. Jag vet inte om det säger er något. Jag hittar ingen bra bild som beskriver bröstmusklerna, jag vet så väl hur den känns men inte namnet.

PS Jag ringade in muskeln istället!
Musklen heter Pectoralis, den går in mellan frambenen och kan påverka andningen du drar även åt jorden över Pectoralis!!!
 
Tack för din input! Jag pratade med veterinär idag och vi har lagt upp en plan för detta. Jag får välja att lita på veterinärkliniken i första hand :)

Ja det stämmer att traumat som orsakade muskelproblemet har orsakat fler saker. Hästen har varit konvalecent en längre tid och vi har tät kontakt med både vår veterinär, osteopat och
Vad bra att du pratat med veterinär. Jag tolkade det som att veterinär inte var konsulterad för denna hälta.
Bra att du har en en plan i samråd med veterinär.

Om det varit flera andra effekter av traumat som nu är lindrigare kanske det är så att detta visar sig nu för att de andra smärtorna minskat men att problemet funnits?
Jag har ju inte hela bilden, men jag hade velat åka in på hältutredning för att försöka isolera var hältan sitter. Vad säger veterinären om det?
 
Musklen heter Pectoralis, den går in mellan frambenen och kan påverka andningen du drar även åt jorden över Pectoralis!!!
Tack! Det är så mycket enklare att söka fram seriös information med muskelnamnet :)
Ja muskeln går säkert under sadelgjorden men inte bristningen. Den är i området av min "vackra" cirkel, enligt osteopat. Jag masserar "under sadelgjorden" lite lätt och mjukt för skojs skull och där känns hon både mjuk och jämn, så det känns skönt :)
 
På din bild går det inte och se om hon blivit sned i bringan.
Hej, och tack för att du är så angelägen att hjälpa! Om hon blivit sned i bringan eller liknande frågor söker jag inte efter på ett internetforum så det spelar egentligen ingen roll i just denna tråden iallafall då jag är nyfiken på ryggmuskeln.
 
Vad bra att du pratat med veterinär. Jag tolkade det som att veterinär inte var konsulterad för denna hälta.
Bra att du har en en plan i samråd med veterinär.

Om det varit flera andra effekter av traumat som nu är lindrigare kanske det är så att detta visar sig nu för att de andra smärtorna minskat men att problemet funnits?
Jag har ju inte hela bilden, men jag hade velat åka in på hältutredning för att försöka isolera var hältan sitter. Vad säger veterinären om det?
Hej! Jag har försökt att vara så tydlig jag bara kan i mitt ursprungliga inlägg. Det enda jag är nyfiken på är om någon har erfarenhet av en häst som är halt pga ryggmuskeln. Detta undrar jag för att jag fått höra olika från osteopat och veterinären. Jag litar mest på veterinärens ord men jag är en generellt nyfiken människa som gärna hör mig för om andras erfarenhet för att på så sätt lära mig lite mer längs vägen.

Hästens hälta, varför den är halt, muskelbristningen osv kommer enbart utredas av yrkeskompetenta människor som utreder henne fysiskt. Den typen av information eftersöker jag inte på internetforum. Jag kommer alltså inte ändra på min och veterinärens plan oavsett vad som skrivs här, sålänge hon inte skulle bli sämre hastigt.
 
Helt ärligt skulle det inte förvåna mig. Hästar kan ju se ganska ojämna ut "bara" av att vara obalanserade och spända (jag skriver "bara" för man kan ju aldrig vara helt säker på att man hittat allt). Varför skulle inte muskelproblem (som här verkar vara lite komplexa samt äldre) kunna spela in? Speciellt med ryttare på ena problemområdet som ju också påverkar viktfördelningen åt det sämre för det andra området. Det som känns mest risky är väl om det blir en sådan tydlig hälta som jag tolkar din beskrivning, men jag har ingen erfarenhet av hur stora avvikelser "bara" (igen 😅) muskelproblem kan ge.
 
Hej! Jag har försökt att vara så tydlig jag bara kan i mitt ursprungliga inlägg. Det enda jag är nyfiken på är om någon har erfarenhet av en häst som är halt pga ryggmuskeln. Detta undrar jag för att jag fått höra olika från osteopat och veterinären. Jag litar mest på veterinärens ord men jag är en generellt nyfiken människa som gärna hör mig för om andras erfarenhet för att på så sätt lära mig lite mer längs vägen.

Hästens hälta, varför den är halt, muskelbristningen osv kommer enbart utredas av yrkeskompetenta människor som utreder henne fysiskt. Den typen av information eftersöker jag inte på internetforum. Jag kommer alltså inte ändra på min och veterinärens plan oavsett vad som skrivs här, sålänge hon inte skulle bli sämre hastigt.
Min erfarenhet är att hästar som har ont ryggmuskler inte visar hälta.

På ett diskussionsforum får man nog räkna med att det kan ställas frågor som ansluter till problemet när man frågar om erfarenheter.

Jag har däremot inte bett dig ändra någon plan utan bara ställt frågor, så jag tycker du tar i överdrivet mycket.

Då det verkar som mina frågor klev på någon öm tå lämnar jag tråden och önskar dig lycka till.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att hästar som har ont ryggmuskler inte visar hälta.

På ett diskussionsforum får man nog räkna med att det kan ställas frågor som ansluter till problemet när man frågar om erfarenheter.

Jag har däremot inte bett dig ändra någon plan utan bara ställt frågor, så jag tycker du tar i överdrivet mycket.

Då det verkar som mina frågor klev på någon öm tå lämnar jag tråden och önskar dig lycka till.
Hej! Vad trist att du läste mitt inlägg som om att jag tar i och blivit trampad på ömma tår. Jag delar inte alls din uppfattning, det är inte mycket i världen som trampar på mina tår. Kanske ska jag försöka få in mer smileys i mina inlägg för att förtydliga för alla :)

Man är hjärtligt välkommen att ställa vilka frågor man vill, ännu bättre är om man läser i tråden där jag redan svarat på dom mer än en gång. Anledningen till att jag inte vill spinna vidare på andras teorier är för att det finns så mycket mer bakom som skulle ta lång tid att gå igenom. Därför försöker jag i bästa mån styra tillbaka inläggen mot den informationen jag är på jakt efter. Jag vill bara lära mig mer helt enkelt, precis som många av oss här! :)
 
Helt ärligt skulle det inte förvåna mig. Hästar kan ju se ganska ojämna ut "bara" av att vara obalanserade och spända (jag skriver "bara" för man kan ju aldrig vara helt säker på att man hittat allt). Varför skulle inte muskelproblem (som här verkar vara lite komplexa samt äldre) kunna spela in? Speciellt med ryttare på ena problemområdet som ju också påverkar viktfördelningen åt det sämre för det andra området. Det som känns mest risky är väl om det blir en sådan tydlig hälta som jag tolkar din beskrivning, men jag har ingen erfarenhet av hur stora avvikelser "bara" (igen 😅) muskelproblem kan ge.
Ja men lite så har jag tänkt också! Hon har ju generellt ganska "dålig" gång, och nu under konvalecenten är hon så pigg så när jag väl kan jobba med henne så läggs den mesta tiden på att få henne att skritta normalt istället för att trippa..

Sadeln ligger ju på muskeln som är överansträngd så därför blev jag så paff när vet sa att det inte kunde orsaka hältan!

Med denna hästen jobbar vi som så att vi löser ett problem i taget, dom har kommit på löpande band. Vi hoppas dock att detta (vad det nu är) ska vara ett av dom sista 😋
 
Tack! Det är så mycket enklare att söka fram seriös information med muskelnamnet :)
Ja muskeln går säkert under sadelgjorden men inte bristningen. Den är i området av min "vackra" cirkel, enligt osteopat. Jag masserar "under sadelgjorden" lite lätt och mjukt för skojs skull och där känns hon både mjuk och jämn, så det känns skönt :)
Jättebra du masserar pectoralis mjukt och det känns bra😊Problemet är att bara för att bristningen inte sitter vid sadeljordsläget är det inte samma sak som att bristningen inte påverkar hela Pectoralis det gör det.
Är Serratus större på ena sidan?
 
Hej, och tack för att du är så angelägen att hjälpa! Om hon blivit sned i bringan eller liknande frågor söker jag inte efter på ett internetforum så det spelar egentligen ingen roll i just denna tråden iallafall då jag är nyfiken på ryggmuskeln.
I stora drag Kan man säga så här....om hästen behöver avlasta framdelen, kan ryggen behöva jobba/anstränga sig mer.
 
Jättebra du masserar pectoralis mjukt och det känns bra😊Problemet är att bara för att bristningen inte sitter vid sadeljordsläget är det inte samma sak som att bristningen inte påverkar hela Pectoralis det gör det.
Är Serratus större på ena sidan?
Nej det kan jag förstå! Osteopaten sa att det brukar vara påverkat även under sadelgjorden men att på min häst var det inte det. Och detta skulle vara ovanligt men inte unikt.

Jag tycker inte Serratus är större eller hårdare på ena sidan! Detta har jag reagerat på sedan dag 1 med massageövningarna men jag har fortsatt med dom ändå såklart :) Hon har som en mjuk "bulle" men den är på båda sidor och känns inte konstig eller avvikande. Detta ska jag rådfråga hästens massör om, jag ska ju be henne komma ut och lämna sin åsikt, enligt överenskommelse med vet. Ev behandla med laser om hon tycker det kan tillföra något.

Problemet är att min massör och min osteopat inte alltid håller med varandra så jag kanske får ännu fler frågor efter det besöket 😳
I det stora hela har dom sagt samma men i vissa detaljer skiljer det sig ibland.
 
Ja men lite så har jag tänkt också! Hon har ju generellt ganska "dålig" gång, och nu under konvalecenten är hon så pigg så när jag väl kan jobba med henne så läggs den mesta tiden på att få henne att skritta normalt istället för att trippa..

Sadeln ligger ju på muskeln som är överansträngd så därför blev jag så paff när vet sa att det inte kunde orsaka hältan!

Med denna hästen jobbar vi som så att vi löser ett problem i taget, dom har kommit på löpande band. Vi hoppas dock att detta (vad det nu är) ska vara ett av dom sista 😋

Jag känner igen det där med att nysta sig fram problem för problem 😅 Dessvärre verkar det aldrig finnas en bra manual för mig och min häst i alla fall. Mitt första konkreta punkt var att få en MRI på hovarna. Men sedan var ju inte rehaben varken solklar eller enkel ens när man hittat en veterinär som faktiskt såg vad jag sett länge som jag helt korrekt tolkat som smärta. Men man lär sig mycket på vägen. Just nu gräver jag ner mig en del i thoracic sling rehab delvis i samråd med klinikens fysioterapeut. Kanske något för er också att kika emot under rehaben?

Uppdatera gärna längre fram hur det går :)
 
I stora drag Kan man säga så här....om hästen behöver avlasta framdelen, kan ryggen behöva jobba/anstränga sig mer.
Låter logiskt! Hon har tidigare haft problem i andra bröstmuskeln också, men den fick grönt ljus på senaste besöket. Kanske har detta med ryggen uppstått under den tiden. Tack, ska ta med frågeställningen till massagen 😁
 
Åh det har jag inte testat, ska se om jag kan prova idag. Det vore ju oerhört intressant om det visar sig vara sadelgjorden (/bröstmuskler) snarare än själva belastningen på ryggen. Förvisso var hon halt även barbacka men det testade jag direkt efter att jag upptäckte det med sadel. Kanske hade hon fortfarande ont. (Bara tanken gör mig svettig 😔)

Hon är inte halt vid tömkörning men då är jag ju och påverkar henne med tömmarna. Samma i ridningen så tyckte jag bara jag kände något lite, lite avvikande och inte förrän jag längde tygeln började hon halta.

Jag skickar med en bild på hennes bröstmusklerna, där ser man att hennes högra (den skadade) är mindre än den vänstra. Delen jag skulle massera är i princip det som syns på bilden. Jag vet inte om det säger er något. Jag hittar ingen bra bild som beskriver bröstmusklerna, jag vet så väl hur den känns men inte namnet.

PS Jag ringade in muskeln istället!
Ungefär där fick min dotters häst ett hål in i muskeln efter att ha störtat in i en transportvägg, kortsidan av den alltså. (Lång sorglig historia.) Hålet var alltså inte ett sår utan just en rejäl bristning i muskeln som man resten av hans liv kunde att känna/sticka in fingrarna i. I början var det såklart väldigt svullet men när det hade gått ner helt var han ändå påverkad av det och det tog ett tag, minns inte nu hur länge men någon månad iallafall innan han var okej med att bli riden. Det tog än längre innan han var okej med att ha sadel. Så frågan är om det inte ändå kan påverka.
 
Min häst har inte varit halt, men helt klart ojämn (bak) några gånger och osteopaten har då hittat smärta och låsningar i ryggen som hon fixat till och hästen har därefter varit fräsch igen (tills nästa gång hon har slagit knut på sig själv 🙄).

Titta på hur människor med ryggskott rör sig… det är ”bara” muskelsmärta, men jäklar vad det gör ont!
 
Jag känner igen det där med att nysta sig fram problem för problem 😅 Dessvärre verkar det aldrig finnas en bra manual för mig och min häst i alla fall. Mitt första konkreta punkt var att få en MRI på hovarna. Men sedan var ju inte rehaben varken solklar eller enkel ens när man hittat en veterinär som faktiskt såg vad jag sett länge som jag helt korrekt tolkat som smärta. Men man lär sig mycket på vägen. Just nu gräver jag ner mig en del i thoracic sling rehab delvis i samråd med klinikens fysioterapeut. Kanske något för er också att kika emot under rehaben?

Uppdatera gärna längre fram hur det går :)
Ja vår resa började också vid hoven, eller rättare sagt med en överansträngd hovled. Sedan har vi fått knyta upp knutarna en och en tills vi nu äntligen verkar ha kommit till grundproblemet.

Fysioterapeut för häst har jag tänkt mycket på det senaste, är så glad att det finns även till häst! Jag vet hur mycket min har hjälpt med mina diverse krämpor 😅 Tanken är att jag ska ta kontakt med någon när det mest kritiska är utrett och hon förhoppningsvis är ohalt även med ryttare. Jag tänker om inte annat i förebyggande syfte, det är ju guld värt att ha stöd av en så kunnig människa när man ska sätta igång en häst! Tänk att få möjligheten att bygga hästen lite starkare redan från "början"! 😁

Absolut ska jag försöka hålla tråden uppdaterad, tack snälla du!
 
Ungefär där fick min dotters häst ett hål in i muskeln efter att ha störtat in i en transportvägg, kortsidan av den alltså. (Lång sorglig historia.) Hålet var alltså inte ett sår utan just en rejäl bristning i muskeln som man resten av hans liv kunde att känna/sticka in fingrarna i. I början var det såklart väldigt svullet men när det hade gått ner helt var han ändå påverkad av det och det tog ett tag, minns inte nu hur länge men någon månad iallafall innan han var okej med att bli riden. Det tog än längre innan han var okej med att ha sadel. Så frågan är om det inte ändå kan påverka.
Usch det låter inte som en trevlig historia! Skönt att det ändå gick bra trots allt!
Där ser man hur mycket det verkar kunna påverka om det träffat illa!

Jag testade min häst igår igen för att samla på mig mer info. Denna gången fick en stallkompis som både känner hästen och också är av lättare typ sitta upp så att jag kunde se från marken. Vi testade en annan sadel också för att se om det kunde göra skillnad, denna är något mer rymlig i fram men ingen extrem skillnad från hennes vanliga sadel. Hon var fortfarande halt med sadel+ryttare. Det man främst ser är tydliga nickingar med huvudet, benen rör sig hyfsat som dom brukar faktiskt så vore det inte för nickingarna vet jag inte om jag skulle upptäcka hältan helt ärligt. "Som hon brukar" är dock att hon tar kortare steg med högerbenet och ser lite fastlåst ut i bogen, men det är orsaken att vi åkte till osteopaten så det räknas som "normalt" för tillfället. Det är med andra ord inget som uppstår på grund av sadel eller ryttare.

När min vän då hoppade av och gick med bara sadeln och normalt åtdragen sadelgjord var nickningarna kvar.

När vi tog av sadeln nickade hon några steg men kom snabbt in i sin vanlig skritt. Hon längde ut både halsen och steget och började gå som hon gjorde innan ryttaren.

När vi efter detta skickade upp min vän barbacka började hon nicka igen.

När min vän försökte flytta sig ifrån serratus-muskeln blev det något bättre men inte mycket. Dock att man märkte lite skillnad ändå, både att jag såg det och att hon kände det.

Jag skriver mest detta för att ni som är lika nördiga som mig ska ha mer info under resans gång, massören ska få så mkt info som möjligt inför hennes besök och jag är SÅ nyfiken på vad hon hittar/tycker! Tyvärr var hon ganska fullbokad så blev 2 veckors väntetid men eftersom hästen inte haltar under normala omständigheter och är extremt pigg och glad så skulle detta inte vara någon fara. Vi kommer hålla oss till promenader och extra pyssel helt enkelt 😍🥕
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 795
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp