Halt av öm ryggmuskel?

Min häst har inte varit halt, men helt klart ojämn (bak) några gånger och osteopaten har då hittat smärta och låsningar i ryggen som hon fixat till och hästen har därefter varit fräsch igen (tills nästa gång hon har slagit knut på sig själv 🙄).

Titta på hur människor med ryggskott rör sig… det är ”bara” muskelsmärta, men jäklar vad det gör ont!
Åh vad intressant! Och skönt att ni lyckades hitta rätt såpass snabbt :)

Ja det känns så logiskt att dom borde kunna reagera på den typen av smärta och det var därför jag blev ställd när veterinären sa absolut inte 😳 Jag får ju fortfarande följa veterinärens råd såklart men känner ändå att jag vill ha mer kött på benen inför en eventuell dialog framöver!
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter 😁
 
Själv har jag Problem med SI leden.
Vissa dagar gör det ordentligt ont och är stelt.
Höften/ SI leden roterar åt fel håll och ena benet blir kortare.
Dessa små muskler måste tyvärr jobba så nu går jag på Gym.
Det gäller även häst att aktivera de små musklena på rätt sätt så att det inte låser sig igen.
Balansmatta tex.
Ojämna bakbenssteg då kan equiband hjälpa
 
Själv har jag Problem med SI leden.
Vissa dagar gör det ordentligt ont och är stelt.
Höften/ SI leden roterar åt fel håll och ena benet blir kortare.
Dessa små muskler måste tyvärr jobba så nu går jag på Gym.
Det gäller även häst att aktivera de små musklena på rätt sätt så att det inte låser sig igen.
Balansmatta tex.
Ojämna bakbenssteg då kan equiband hjälpa
Jag håller med dig helt! Jag gör rehabövningar dagligen för att klara av min aktiva vardag. Jag försöker ta med mig samma tänk till min häst då jag tycker man ofta glömmer att tänka på hållbarheten framåt i tiden.

Balanskudde har jag fått i förslag av massör, den har dock fått skjutas på på grund av andra skador som dykt upp med tiden. Kanske kan vi testa det efter nästa besök! Equiband runt bakbenen tycker hon inte om. Både förra ägaren och jag har försökt vänja henne vid det. Hon accepterar den men går väldigt stelt och konstigt. Vi har nu fått ge upp den 😅

Tack för dina tips!
 
Usch det låter inte som en trevlig historia! Skönt att det ändå gick bra trots allt!
Där ser man hur mycket det verkar kunna påverka om det träffat illa!

Jag testade min häst igår igen för att samla på mig mer info. Denna gången fick en stallkompis som både känner hästen och också är av lättare typ sitta upp så att jag kunde se från marken. Vi testade en annan sadel också för att se om det kunde göra skillnad, denna är något mer rymlig i fram men ingen extrem skillnad från hennes vanliga sadel. Hon var fortfarande halt med sadel+ryttare. Det man främst ser är tydliga nickingar med huvudet, benen rör sig hyfsat som dom brukar faktiskt så vore det inte för nickingarna vet jag inte om jag skulle upptäcka hältan helt ärligt. "Som hon brukar" är dock att hon tar kortare steg med högerbenet och ser lite fastlåst ut i bogen, men det är orsaken att vi åkte till osteopaten så det räknas som "normalt" för tillfället. Det är med andra ord inget som uppstår på grund av sadel eller ryttare.

När min vän då hoppade av och gick med bara sadeln och normalt åtdragen sadelgjord var nickningarna kvar.

När vi tog av sadeln nickade hon några steg men kom snabbt in i sin vanlig skritt. Hon längde ut både halsen och steget och började gå som hon gjorde innan ryttaren.

När vi efter detta skickade upp min vän barbacka började hon nicka igen.

När min vän försökte flytta sig ifrån serratus-muskeln blev det något bättre men inte mycket. Dock att man märkte lite skillnad ändå, både att jag såg det och att hon kände det.

Jag skriver mest detta för att ni som är lika nördiga som mig ska ha mer info under resans gång, massören ska få så mkt info som möjligt inför hennes besök och jag är SÅ nyfiken på vad hon hittar/tycker! Tyvärr var hon ganska fullbokad så blev 2 veckors väntetid men eftersom hästen inte haltar under normala omständigheter och är extremt pigg och glad så skulle detta inte vara någon fara. Vi kommer hålla oss till promenader och extra pyssel helt enkelt 😍🥕
Intressant men då vet du att veterinären faktiskt har fel med sitt tvärsäkra uttalande. De är ju också människor såklart men det är så bra att kolla olika saker själv så man har lite för veterinären att ta ställning till sedan.

Såg att du har provat equiband och att det inte fungerar, har du testat att gå över lätt upphöjda bommar? Det ger ungefär samma effekt. Dvs. att hästen får koll på sin kropp. En annan sak kan vara att göra framdelsvändning på backen, också ett bra sätt att få koll på kroppen.
 
Allmänt tycker jag att både veterinär och läkare tittar väldigt lite på muskler, semor, ligament , bursor. Hade själv senast i december en diskussion med läkare som ville skicka mig på röntgen trots jag sa det är en mjukdelsskada de hittade inget på röntgen. Nu gåt jag till fysioterapeuten, men därör problemet att hen tycker ultraljud är onödigt för mina musklerär för starka för attdet ska kunna finnas någon skada. Trots jag har ont mer eller mindre i över 3 år.
 
Intressant men då vet du att veterinären faktiskt har fel med sitt tvärsäkra uttalande. De är ju också människor såklart men det är så bra att kolla olika saker själv så man har lite för veterinären att ta ställning till sedan.

Såg att du har provat equiband och att det inte fungerar, har du testat att gå över lätt upphöjda bommar? Det ger ungefär samma effekt. Dvs. att hästen får koll på sin kropp. En annan sak kan vara att göra framdelsvändning på backen, också ett bra sätt att få koll på kroppen.
Ja vi har använt oss av både bommar på marken och upphöjda under igångsättningen, ca 2-3 ggr i veckan. Jag vill dock inte göra det nu då hon med stor sannolikhet får ont av att lyfta frambenet högre än normal gång. Hon skulle definitivt göra det ändå, men vill höra från kunnig människa om det är positivt eller negativt med just denna skada :)

Ja vi har faktiskt provat på lite övningar från marken! Det tycker vi båda är kul! Det kom naturligt då hästen har promenerats väldigt mkt det senaste, tillslut behöver man få göra nåt kul av promenaderna 😁 Hon är väldigt uppmärksam och trevlig att arbeta med så blir nog en del sådant framöver. Tack för tips 😁
 
Ja vi har använt oss av både bommar på marken och upphöjda under igångsättningen, ca 2-3 ggr i veckan. Jag vill dock inte göra det nu då hon med stor sannolikhet får ont av att lyfta frambenet högre än normal gång. Hon skulle definitivt göra det ändå, men vill höra från kunnig människa om det är positivt eller negativt med just denna skada :)

Ja vi har faktiskt provat på lite övningar från marken! Det tycker vi båda är kul! Det kom naturligt då hästen har promenerats väldigt mkt det senaste, tillslut behöver man få göra nåt kul av promenaderna 😁 Hon är väldigt uppmärksam och trevlig att arbeta med så blir nog en del sådant framöver. Tack för tips 😁

Man kan ju gå över upphöjda bommar med enbart bakbenen. Ifall man vill ha fokus just på att bygga bakdelsmuskler.
 
Ja vi har använt oss av både bommar på marken och upphöjda under igångsättningen, ca 2-3 ggr i veckan. Jag vill dock inte göra det nu då hon med stor sannolikhet får ont av att lyfta frambenet högre än normal gång. Hon skulle definitivt göra det ändå, men vill höra från kunnig människa om det är positivt eller negativt med just denna skada :)

Ja vi har faktiskt provat på lite övningar från marken! Det tycker vi båda är kul! Det kom naturligt då hästen har promenerats väldigt mkt det senaste, tillslut behöver man få göra nåt kul av promenaderna 😁 Hon är väldigt uppmärksam och trevlig att arbeta med så blir nog en del sådant framöver. Tack för tips 😁
Det är klokt att du inte jobbar hästen med bommar, equiband, sidvärts etc nu när hästen är i akut skede och du inte riktigt vet om det felas något mer.

Jag jobbar bland annat med rehabträning och har sambo som är leg kiro för ekipge. Visst kan hästar uppvisa hälta för ngt som sitter högt. Både i form av att det under tid blir överbelastning och i form av tex låsningar eller mjukdelsskador.
Om en häst är nick-halt i skritt är den rätt rejält halt.
Muskeln du pratar om lyfter hästens bröstkorg. Den fäster i bogbladet och bröstkorgen(revben). Bogbladet måste kunna fritt röra sig för att hästen ska kunna gå normalt. Har hästen ont i den muskeln så kan det synas, speciellt om man lägger på utrustning/ryttare som antingen trycker mot smärtan alt hindrar bogbladets rörelse.
Om hästen är skev i kroppen kommer den muskeln att få överarbeta på ena sidan och bli överansträngd. Förutom att när hästen måste snedbelasta så finns risk för sekundära hältor. Det är svårt att veta vad som är hönan och ägget iom att det kan vara så att snedbelastningen kommit för att hästen vill skydda en annan skadad del.
Om man då släpper på muskelskyddet och låsningen (spänningar och snedheten) utan att ha åtgärdat grundproblemet(om det är ett annat) kan smärtan bli värre och hälta uppstå eller bli värre.
Det är heller inte alltid lämpligt att massera en mjukdelsskada/inflammerad muskel.
 
Allmänt tycker jag att både veterinär och läkare tittar väldigt lite på muskler, semor, ligament , bursor. Hade själv senast i december en diskussion med läkare som ville skicka mig på röntgen trots jag sa det är en mjukdelsskada de hittade inget på röntgen. Nu gåt jag till fysioterapeuten, men därör problemet att hen tycker ultraljud är onödigt för mina musklerär för starka för attdet ska kunna finnas någon skada. Trots jag har ont mer eller mindre i över 3 år.
Jag håller helt med dig! I hela denna processen har jag med min egna magkänsla fått ta beslut om nästa steg ska utredas av veterinär, hovslagare eller någon typ av equiterapeut eller liknande.

Innan jag köpte denna hästen hade jag aldrig varit hos en osteopat exempelvis. Nu tycker jag nästan att alla borde åka till en någon gång, likaväl som folk åker och gör vetcheck på sina hästar. Jag gillar tanken av att man först ser på hästens rörelsemönster, vilket jag ju anser är väldigt relevant.

Jag tycker att detta med hästens anatomi är väldigt intressant så här har ju som en helt ny värld öppnat sig!
 
Man kan ju gå över upphöjda bommar med enbart bakbenen. Ifall man vill ha fokus just på att bygga bakdelsmuskler.
Det känns som att ryggen borde vara aktiv när dom lyfter bakbenen. Jag har inget emot att bara promenera tills massör kommer :) Sen ska det bli spännande att se vad hon hittar/tycker! Jag är väldigt förtjust i att promenera över bommar så det kommer hon få göra så snart vi har klartecken 😁
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 796
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp