Halt av strålröta

Alltså - har sulorna gått ut på strålen??? Dessa skär man väl alltid av så de INTE ligger emot strålen?! Känns inte som om din hovslagare haft riktig koll...
Ja... O förra gången trångskodde han henne på den hoven. På min fråga varför han gjort så, framkom det att det var för att han inte ville riskera tappsko. Så det kan ha börjat med tryck där. Han kommer inte i närheten av hennes hovar mer!!
 
@Leeelot Jag hade försökt hitta en vettigare hovis.

Cavallo kanske du tänker på? Det finns få barfotaboots som håller tätt på väta men andra typer av skyddsboots kanske är bättre, de har jag dålig koll på!
 
@Leeelot Jag hade försökt hitta en vettigare hovis.

Cavallo kanske du tänker på? Det finns få barfotaboots som håller tätt på väta men andra typer av skyddsboots kanske är bättre, de har jag dålig koll på!
Nej, inte Cavallo... (har såna boots faktiskt, men hade de bak när hon var oskodd bak en sommar, men detta bandage är så stort att den aldrig går på) Nej, finns ett hovskydd.
610571-10_1.jpg
 
Nej, inte Cavallo... (har såna boots faktiskt, men hade de bak när hon var oskodd bak en sommar, men detta bandage är så stort att den aldrig går på) Nej, finns ett hovskydd. Visa bifogad fil 25411

Jag hade ett liknande skydd på min när han stod med hovbandage för några veckor sedan (hovböld), behövde inte göra något med själva bandaget utan det var fortfarande helt och rent när vi kom tillbaka till kliniken tre dagar senare.
 
Ex

Uppdatering! Var på kliniken idag. Min magkänsla var rätt. Det var strålen! Men inte strålröta. Utan hålen var från "mekaniskt tryck", dvs från snösulorna!Ändarna har tryckt på strålen. O detta såg alltså inte hovslagarn som var ute i måndags o tog av dem. O enligt han är hon "den enda hästen i historien som blivit halt av snösulor"... Vet skar rent lite, med blodflöde... Så nu står hon på box med stort bandage runt hoven. Får inte bli blött, så hon får stå inne i morgon. Har skickat bud efter en skyddsboot som finns på Hööks(är de bra??) så kanske hon kan vara ute lite på lördag i sandpaddock. O gå promenader. På söndag kommer (en annan!) Hovis o skor henne med någon slags sula.
Är det den typen av snösula som läggs mellan hov och sko? just den typen av snösula har jag träffat få hästar som kan ha utan problem, gick så långt att jag vägrade sko med den.
Säkert jättebra där det är snö men inte här där vinter är mer likt hösten fast kallare.
 
Är det den typen av snösula som läggs mellan hov och sko? just den typen av snösula har jag träffat få hästar som kan ha utan problem, gick så långt att jag vägrade sko med den.
Säkert jättebra där det är snö men inte här där vinter är mer likt hösten fast kallare.
Ja det är det... Hörde igår att klinikhovslagaren vägrar att sko med sådana... (ja, han gör väl det om man absolut propsar. Men han vill inte, o det säger ju en del)
 
Ex

Uppdatering! Var på kliniken idag. Min magkänsla var rätt. Det var strålen! Men inte strålröta. Utan hålen var från "mekaniskt tryck", dvs från snösulorna!Ändarna har tryckt på strålen. O detta såg alltså inte hovslagarn som var ute i måndags o tog av dem. O enligt han är hon "den enda hästen i historien som blivit halt av snösulor"... Vet skar rent lite, med blodflöde... Så nu står hon på box med stort bandage runt hoven. Får inte bli blött, så hon får stå inne i morgon. Har skickat bud efter en skyddsboot som finns på Hööks(är de bra??) så kanske hon kan vara ute lite på lördag i sandpaddock. O gå promenader. På söndag kommer (en annan!) Hovis o skor henne med någon slags sula.
Då har din hovis dålig koll. Hästar kan mycket väl bli ömma av strålröta och min hovis berättade att en del hästar kan bli halta av snösulor om de har dåliga hovar eller tunna sulor t.ex. Det sa han när han frågade om jag ville ha snösulor så att jag skulle veta nackdelarna.
 
Aningens aningens OT....

E granne - gammal hästkarl - tipsade mig när jag bandagerade en av mina.

Han brukade ta en innerslag från ett lagom stort däck och trä på foten och vika upp på framsidan. Och sedan tejp runt. Absolut vattentätt och sådant en bonde ofta har hemma ;)
 
Aningens aningens OT....

E granne - gammal hästkarl - tipsade mig när jag bandagerade en av mina.

Han brukade ta en innerslag från ett lagom stort däck och trä på foten och vika upp på framsidan. Och sedan tejp runt. Absolut vattentätt och sådant en bonde ofta har hemma ;)
Men åh, smart!! Min man jobbar faktiskt på en däckfirma! Iof inom IT, men han borde ju kunna få tag i innerslang!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 227
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 835
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp