Halt av strålröta

Min gammelman med helsulor året runt pga SBH, fick strålröta lite då och då. Mest när hovisen "glömde" sätta dit "fyllning" mellan sula och hov.
Tvättade hovarna varje dag. Spolade med slangen (om det fanns slang i stallet) under sulorna.
Sprutade in stark utspädd jodopax under sulorna också. Gjorde även det i bak, där han hade bara skor
 
Min gammelman med helsulor året runt pga SBH, fick strålröta lite då och då. Mest när hovisen "glömde" sätta dit "fyllning" mellan sula och hov.
Tvättade hovarna varje dag. Spolade med slangen (om det fanns slang i stallet) under sulorna.
Sprutade in stark utspädd jodopax under sulorna också. Gjorde även det i bak, där han hade bara skor
Hjälpte det?
 
Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att det var höger. Ringde ut hovslagarn, då jag fick för mig att det kanske var pga snöslulorna (vi har barmark nu, o massor av grus pga halkan innan) Han kom igår o tog bort dem, kunde inte se något, klämde på höger. Senare så ser jag två hål i vänster stråle, som också är helt mjuk! Hålen har dolts av snösulorna. Idag longerar jag, o visst fasen är det vänster hon är halt på!
Jag har virkonat strålen o tagit på tjära. Pratar med honom igen, han tror inte det är något i hoven! Kan hästar bli halta av strålröta? (det svarar han inte på) Bifogar bild:Visa bifogad fil 25307


Vist kan strålröta ge hälta!
Ser ut som snö sulorna skaft.

Brukar använda 8 dl vatten med 2 dl vanligt matsalt med jod. Skaka i hop i flaska eller rör ut i hink. Ställ ner hoven i saltlösningen gärna en halv minut eller minuten. Gärna två gånger per dag. Och stå torrt med hovarna så de trolsf. I vart fall på natten.

Sen finns det mänder andra sätt.
 
Vist kan strålröta ge hälta!
Ser ut som snö sulorna skaft.

Brukar använda 8 dl vatten med 2 dl vanligt matsalt med jod. Skaka i hop i flaska eller rör ut i hink. Ställ ner hoven i saltlösningen gärna en halv minut eller minuten. Gärna två gånger per dag. Och stå torrt med hovarna så de trolsf. I vart fall på natten.

Sen finns det mänder andra sätt.


Då är det inte strålröta. Jag skarvade och läste inte hur det gick på kliniken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 229
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 838
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp