Halt av strålröta

Leeelot

Trådstartare
Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att det var höger. Ringde ut hovslagarn, då jag fick för mig att det kanske var pga snöslulorna (vi har barmark nu, o massor av grus pga halkan innan) Han kom igår o tog bort dem, kunde inte se något, klämde på höger. Senare så ser jag två hål i vänster stråle, som också är helt mjuk! Hålen har dolts av snösulorna. Idag longerar jag, o visst fasen är det vänster hon är halt på!
Jag har virkonat strålen o tagit på tjära. Pratar med honom igen, han tror inte det är något i hoven! Kan hästar bli halta av strålröta? (det svarar han inte på) Bifogar bild:
IMG_20190212_122442.jpg
 
De kan bli rejält ömma av strålröta, du kan prova trycka med hovkratsen för att se om det dels går djupt och om det känns. Jag hade velat få det bortskuret så mycket som möjligt.
 
Tack för svar. Hovslagarn är helt ointresserad av att komma, o verkar tycka jag är skitjobbig, han tror hästen vrickat sig. Nu ska vi till djursjukhuset i morgon (är i slutet av en självriskperiod), lika så bra. Så får vi se vad de säger.
 
Tack för svar. Hovslagarn är helt ointresserad av att komma, o verkar tycka jag är skitjobbig, han tror hästen vrickat sig. Nu ska vi till djursjukhuset i morgon (är i slutet av en självriskperiod), lika så bra. Så får vi se vad de säger.
Vår ena häst blev halt av strålröta. Hovslagaren hade inte tyckt det var så farligt och trodde det berodde på ngt annat men efter besök hos klinik så såg vi att så var fallet. Blev att dra bort skor och en lång tid med behandling.
 
Har själv en häst med strålröta och har försökt allt, men det är jättesvårt att bli av med....ser att du använt Virkon, har jag faktiskt inte prövat. Ngn som vet om det hjälper?
 
När min häst drabbades av detta hade vi tjära på sprayburk. Gjorde rent och sprayade på varje dag, men det tog ett tag att bli av med. Han var dock inte halt av det.
 
Vår ena häst blev halt av strålröta. Hovslagaren hade inte tyckt det var så farligt och trodde det berodde på ngt annat men efter besök hos klinik så såg vi att så var fallet. Blev att dra bort skor och en lång tid med behandling.
Ajdå. Hur kom de fram till det? Bedövade de hoven direkt, o då släckte det hältan? Det låter inte kul med lång tids behadling.... Hur såg behadlingen ut? Blev det inte mer tryck på strålen utan skor?
 
Har själv en häst med strålröta och har försökt allt, men det är jättesvårt att bli av med....ser att du använt Virkon, har jag faktiskt inte prövat. Ngn som vet om det hjälper?
Jag googlade mig fram till att det ska vara bra, många hovslagare /vet rekomenderade det. Läste också att "inpackning" med kollodialt silver ska vara bra.
 
Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att det var höger. Ringde ut hovslagarn, då jag fick för mig att det kanske var pga snöslulorna (vi har barmark nu, o massor av grus pga halkan innan) Han kom igår o tog bort dem, kunde inte se något, klämde på höger. Senare så ser jag två hål i vänster stråle, som också är helt mjuk! Hålen har dolts av snösulorna. Idag longerar jag, o visst fasen är det vänster hon är halt på!
Jag har virkonat strålen o tagit på tjära. Pratar med honom igen, han tror inte det är något i hoven! Kan hästar bli halta av strålröta? (det svarar han inte på) Bifogar bild:Visa bifogad fil 25307
Hästen jag tävlade förut har blivit halt av strålröta ett par gånger. När det varit som värst har vi behandlat med Terramycin och haft en ”toffla” på för att hålla hoven helt ren och torr. Har även behandlat med Hippotrim (direkt i hoven) nån gång.
 
Jag har använt virkon och tyckte det var ok. Ännu bättre har det funkat med Sole Cleanse och nu sprejar jag på det då och då i förebyggande syfte.
Viktigt att hoven blir helt rent innan, brukar spola av de med slang så att man verkligen kan få in spejen överallt.
 
Men så märkligt att hovslagaren lämnade det så och inte ens reagerade på att strålen inte alls ser ut att må bra!
I tidigt skede kan skillingarydsalva eller ren tjära hjälpa men i det läget din häst är i behövs det mer. Jag har använt trush stop med goda resultat tidigare även när det har varit illa men i ditt fall måste strålen först och främst skäras ren innan det ens går att se hur illa det är.
 
Men så märkligt att hovslagaren lämnade det så och inte ens reagerade på att strålen inte alls ser ut att må bra!
I tidigt skede kan skillingarydsalva eller ren tjära hjälpa men i det läget din häst är i behövs det mer. Jag har använt trush stop med goda resultat tidigare även när det har varit illa men i ditt fall måste strålen först och främst skäras ren innan det ens går att se hur illa det är.
Verkligen! Kan säga att är det verkligen detta som orsakar hältan, så kommer jag se mig om efter en annan hovslagare! Brukar veterinärerna skära rent? Denna kliniken har 2 hovslagare vissa dagar där, men inte i morgon verkar det som, när vi ska dit.....
 
Verkligen! Kan säga att är det verkligen detta som orsakar hältan, så kommer jag se mig om efter en annan hovslagare! Brukar veterinärerna skära rent? Denna kliniken har 2 hovslagare vissa dagar där, men inte i morgon verkar det som, när vi ska dit.....
Brukar vet jag inte men de bör ju kunna. De kan ju öppna hovbölder. Hoppas att det inte är något allvarligt!
 
Det kan ju vara så att den bara fått in nåt skit under snösulan? eller är lite öm i sulan efter den är borttagen?
Det finns en massa medel och trix mot röta i hovarna. Viktigaste man kan göra för sin pålle är att ha koll själv - för hovslagaren har det inte speciellt ofta (inte heller veterinären). idag känns det som man får vara glad om hovis kan sko/verka hästen i balans... tyvärr. Koll får man ha själv.
Superviktigt att få in LUFT/SYRE och att göra rent med bakteriedödande av nåt slag, tror faktiskt att det kvittar vilket medel man använder bara det inte skadar frisk hovvävnad.
Ibland kan obalanser i magen yttra sig i "röt"problem. Testa att ge nån probiotika kultur för magen.
Ha även koll på att den får i sig tillräckligt med mineraler (ffa zink och koppar som ofta är låga nivåer i grovfoder).
 
Senast ändrad:
Ang att behandla så har jag haft klart bäst effekt av att fylla hålrummen så länge de är djupa nog för det. Förstår inte varför det är så svårt att få tag i i en vanlig hästaffär (skulle handla en ny burk direkt en gång för att slippa beställa men fanns inget liknande i de kring mig), kolla nätbutiker mer inriktade på barfotaboots/barfotaskötsel. Jag har två olika leror jag tycker funkar superbra.

När inget sitter kvar länge (max 2 skoperioder) sköljer jag med sprayflaska antingen äppelcidervinäger eller kopparsulfat (köper torrt på bygghandel och blandar själv). Testar lite halvt ett torrt pulver också.

Men det allra viktigaste är alltså att först få hjälp av hovis/vet att skära rent så mycket det går och sedan själv hålla efter dagligen och att få veta hur djupt röran går. Min har aldrig haft farligt djup (har ffa i mittstrålfåran) så mina tips baserar sig på det. Skarpa bort allt som går innan noggrann rengöring och behandling. Jag använder hovkrats/skruvmejsel/söm och hade jag haft spolspilta hade jag skrubbat med stålborste (finns massa olika modeller bara på tex biltema/Jula så att man kommer åt) och såpa oftare. Och sedan då behandling med spray/lera.

Anledningen till att jag tror jag tycker det funkar bäst att fylla hålrummen med lera är att sköljer du med något bakteriedödande så kommer det ju ändå en normal dag snabbt in skit igen. Och så fort bakterierna har lite syrefritt fortsätter de äta på hoven. Stoppar man i den behandlande leran så är det alltid torrt o fint när man petar ut den för att kolla till/byta. Är det normalt väder (vanlig lera ute funkar men inte när det är klafsigt blött, då sköljs den behandlande leran ur efter några dagar) byter jag 1 gång i veckan några veckor och sedan nästa skoning brukar det gå att öppna upp mer för hovis nog att det inte sitter kvar något längre utan jag fortsätter med att skölja dagligen bara.
 
Senast ändrad:
Ajdå. Hur kom de fram till det? Bedövade de hoven direkt, o då släckte det hältan? Det låter inte kul med lång tids behadling.... Hur såg behadlingen ut? Blev det inte mer tryck på strålen utan skor?
Vi provade olika medel men för oss hjälpte ett örtbaserad schampo (finskt) som vi tvättade med varje dag i början. Han fick stå inne på spån på nättera för att torka upp. Sen på dagarna ute med boots. I vårt fall fick han dessa problem av att han var felskodd bl.a annat med för små skor. Blev bra sen efter en tid men jag var alltid noga med att tvätta ur hovarna regelbundet.

Var flera år sen så jag minns inte förloppet exakt men nog tog det ju en tid - åtm kändes det som en evighet då!
 
Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att det var höger. Ringde ut hovslagarn, då jag fick för mig att det kanske var pga snöslulorna (vi har barmark nu, o massor av grus pga halkan innan) Han kom igår o tog bort dem, kunde inte se något, klämde på höger. Senare så ser jag två hål i vänster stråle, som också är helt mjuk! Hålen har dolts av snösulorna. Idag longerar jag, o visst fasen är det vänster hon är halt på!
Jag har virkonat strålen o tagit på tjära. Pratar med honom igen, han tror inte det är något i hoven! Kan hästar bli halta av strålröta? (det svarar han inte på) Bifogar bild:Visa bifogad fil 25307

Vad står hästen på för strö? Hade en som hade ganska djup strålröta och vi bytte från torv till spånpellets. Varje dag så gjorde vi ren strålen så mycket vi kunde med hovkrats och hård borste och sedan tryckte vi i så mycket zinkbandage vi kunde. Dels för att hålla smutsen ute och för att zinken torkade ur. Det krävdes flera månaders envist jobb men det blev mycket mycket bättre trots att vi hade en lerig höst/vinter under denna period.
 
Ex
Hur har det gått?
Uppdatering! Var på kliniken idag. Min magkänsla var rätt. Det var strålen! Men inte strålröta. Utan hålen var från "mekaniskt tryck", dvs från snösulorna!Ändarna har tryckt på strålen. O detta såg alltså inte hovslagarn som var ute i måndags o tog av dem. O enligt han är hon "den enda hästen i historien som blivit halt av snösulor"... Vet skar rent lite, med blodflöde... Så nu står hon på box med stort bandage runt hoven. Får inte bli blött, så hon får stå inne i morgon. Har skickat bud efter en skyddsboot som finns på Hööks(är de bra??) så kanske hon kan vara ute lite på lördag i sandpaddock. O gå promenader. På söndag kommer (en annan!) Hovis o skor henne med någon slags sula.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 158
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 691
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp