Halt efter verkning

IseeU

Trådstartare
Hästen blev verkad för två dagar sen, det började blöda på vänster fram, när hovis verkade. INGET h*n sa förens jag själv la märkte till det. Hovis sa att det inte var någon fara att det blödde. (hästen blev LITE halt efter det). Men skulle Tvätta rent det varje dag och lite så.
Men igår när jag var i stallet var hästen BLOCK halt, vägrade gå, vi var tre st för att få in honom i boxen. Han var varm i båda fram, men ingen digitalpuls. Svullen på frambenen med.

Ringde upp hovis och h*n sa bara att det går över efter några dagar eftersom h*n råkade verka ner för mycket:S

Har pratat med en veterinär och hon sa att vi skulle ta hit en ny hovis och se vad han säger.
Vet vill avvakta till imorgon för att se om det blir bättre. Annars kommer vet ut och kollar ev ger smärtstillande..


Vad tror ni? Blir hästen block halt av att bli verkad för mycket?
Dagen efter verkningen gick den på bra, igår vägrade han..
Eller kan det vara en början på fång?!:(

Det är en 4årig arab valack.

Vi kommer inte välja denna hovisen igen!
 
Sv: Halt efter verkning

Var på hoven blödde det? En gång tog vår hovis för mycket av strålen upp mot "ballen". Då blödde det och hästen blev halt några dar, men inte blockhalt.
 
Sv: Halt efter verkning

Är det en riktig hovslagare?

De KAN ju bli rejält ömma och även blockhalta om de verkas tillräckligt illa. Att en barfota häst börjar blöda efter verkning är heller inte normalt. Det var ingen Strasser verkare du råkat ut för??

Hur ser verkningen ut jmf med hur hovarna brukar se ut? Har tex väggen verkats ner hårt? Sulan skurits mkt?

Det är högsäsong för fång, och araber är en riskras. Jag skulle behandlat honom som en fånghäst, boxvila på djup spånbädd, inget kraftfoder, blötlägg höet för att minska sockerhalten.

Har han så ont att han inte kan gå tycker jag absolut du skall få veterinären att komma i dag. Dels för att hjälpa dig avgöra vad som är fel, dels för att ge smärtstillande.
 
Sv: Halt efter verkning

Blodet kom lite innan hovväggen.

Ja vet inte om det var en riktigt hovis, var bara med som sällskap eftersom det är min systers häst.
H*n klipper ner så foten blev platt:S Vilket vi sa att han går barfota och ska ha kvar lite så han inte går på strålen.

Väntar på uppdate från syrran nu. Skriver så fort ja vet något igen.
 
Sv: Halt efter verkning

Oj, det är en "bedrift" att verka en häst som går barfota, så att den blöder! :O Jag har varit med om hovslagare förr om åren när jag var yngre och skötte hästar i stall där "billiga" hovslagare skötte hästarnas hovslagare, som mer eller mindre rutinmässigt verkade hästarna så att det blödde lite då och då, det var ingen ovanlighet om man säger så... Hästarna var ofta ömma i hovarna några dagar efter att de verkats/skotts om.

Idag, i vårt ganska upplysta samhälle så borde det vara en ovanlighet att verka en barfotahäst så att den blöder. Man får verka sulan rejält mycket för att det ska börja blöda, då en normal, frisk sula är ca 1 cm tjock. Klart att undantag väl finns, om hästen har jättetunna sulor, har en hovblöd eller annat.
 
Sv: Halt efter verkning

Hästen sprang runt i hagen nu, och verkade mer ok. Men fortfarande väldigt varmt och halt så fort man går ut från hagen:/

Ska vi avvakta till imorgon eller ringa ut akut vet?
 
Sv: Halt efter verkning

Jag hade tagit in hästen på box direkt och ringt veterinär och velat haft ut någon med det samma.
 
Sv: Halt efter verkning

Jag hade ringt min vet direkt. Jag vill inte att mina hästar ska ha ont i onödan.
Och att låta den stå så länge med smärta hade jag inte haft samvete att göra om det är så att den kan få smärtstillande.
Jag hade heller inte låtit den ränna runt i hagen om det nu är så att man misstänker fång eller annan skada.
Hästar är tyvärr inte begåvade nog att själva avgöra om de förvärrar något eller ej genom att kuta.

In på box med mjukt underlag och ring vet är mitt råd.
Lycka till!
 
Sv: Halt efter verkning

Hästen stod inne inatt och med mycket spån och halm. Veterinären började fundera på kolik nu, men har inte haft några symtom på det.EFtersom hästen hade blivit bättre så sattes han inte på smärtstillande utan box med mycket strö plus LITEN hagen. Hovslagare kommer på måndag och ska sätta på sulor plus skor och ska kolla vad som blev knas för den hovisen som verkade honom.

Just det, han sulor är mjuka ? Ska om vara det? (är inte så insatt i hovar).
Han har även påbörjad bärrandsröta enligt vet

Mer vet jag inte för tillfället.
 
Sv: Halt efter verkning

Hovslagare kommer på måndag och ska sätta på sulor plus skor och ska kolla vad som blev knas för den hovisen som verkade honom.

Vad som blev knas framkommer väl ganska tydligt av vad du skrivit. Hovisen verkade in i levande vävnad vilket inte är helt bra med tanke på hur lagen är skriven.

Mitt tips är att du ringer ut en riktig hovslagare,, då slipper du oroa dig för vilken typ av beslag/åtgärder eller sulor som din häst snabbast kommer rehabelitera sig med. Det ingår i utbildningen att yrkesutövaren ska klara av den enkla bedömningen.

Eller brukar du oxå ge vererinären tips om det ska vara fetvadd eller bomull?

Lycka till.
 
Sv: Halt efter verkning

Update
Hästen är nu skodd och mår super!:)

Dock skulle det ta någon månad att få rätt form på fram fötterna igen
 
Sv: Halt efter verkning

Vad sade nya hovis om första hovis arbete? Är det uppkollat vad första hovis har för utbildning? Oavsett lär han behöva höra vad han orsakade, i värsta fall kanske detta är något han råkar göra ofta..?

Skönt att höra att hästen fått bra hovvård och mår bättre :bow:
 
Sv: Halt efter verkning

VI har pratat med förra hovisen och ja det var en utbildad sådan med. Dock har jag inte hört något om honom :p

Ja pollen e som en helt ny häst:D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 694
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp