Halt eller inte??

G

girlie

För knappt ett år sedan så upptäckte jag att någonting inte stämde med min häst.Veterinären kom ut och konstaterade att hon var halt,så mycket som 3 gr hälta.Vila.Jag blev remitterad till hästkliniken.Efter någon vecka körde jag in henne,och det visade sig att nu var hon bara ½-1 gr halt.Veterinären tyckte då att jag skulle istället för vila rida henne i backar,terräng över stock och sten.Andra gången jag var inne med henne,så hade hon faktiskt blivit bättre av att hon blev riden.
Under veterinärbesöken så såg man pyttehälta vid böjprov men inte vid longering.Hon blev i alla fall friskförklarad efter ett par gånger.Och jag kunde rida ut på henne som vanligt.Men som ägare till häst så funderar man väl alltid om hon verkligen är ok.Jag måste väl lita på veterinären,men samtidigt så blir man lite nojjig när man inte fick reda på vad det var för fel.Nu har hon fått stått ett par veckor under jul och nyår,men så fort jag kommmit igång ordentligt med henne så funderar jag på att åka tillbaka med henne och kolla en extra gång.Eller är det onödigt?Jag har redan fått tagit bort en häst p.g.a dåliga ben.Så jag är extra skrajsen när det gäller ben.
 
Hej!

mitt tips är att longera hästen för att se om den markerar. Du kan även be någon springa med hästen på rakt spår! på ett stumt underlag. Markerar inte hästen då så tycker jag inte att du behöver uppsöka klinik.

Men det är ju klart att istället för att gå o oroa sig hela tiden så är det ju bättre att kolla upp hästen ordentligt. Det är ju alltid bäst att upptäcka hältor i ett tidigt stadium.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: bellala
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 666
Senast: Glimm
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 704
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp