Bukefalos 28 år!

J

javill

Ja, då har vi fått hem nio pälsfårstackor. De var riktigt gulliga även om de är nyklippta. :D Ett par av dem är ganska tama men, de andra skygga. Tänkte försöka få alla hyfsat tama. Nu till min fråga. Ena fåret var lite halt redan vid hämtning. Kände lite på hennes ben (hö fram) och hon är varm i knäleden och ville inte att man skulle röra henne. Vad gör man åt en sån sak på ett får? Ägaren tyckte vi skulle avvakta. Hon stödjer på benet men, linkar. Om man nu avvaktar finns det någon tidsgräns på när man bör se att hon är bättre igen?
 
Sv: Halt får

Det är inte helt ovanligt att får vrickar och stukar sig hit och dit..Så länge det inte är mycket svullet och hon stödjer på benet och övrigt allmäntillstånd är bra, så går det att avvakta nån/några vecka(or) innan man kontaktar vet. Får brukar bli bra igen på 2-3 veckor om det "bara" är en vanlig vrickning/stukning..
 
Sv: Halt får

Nu har ni ju en svullnad men om ett får är halt så är det alltid ide att kolla klövarna, det kan kila in sig stenar som fastnar rejält.
 
Sv: Halt får

Är det något med klövarna så är det mer troligt att dom fastnar i något och bryter av en klövspets, än att det kilat fast en sten i dom... Det har då aldrig något av våra får någonsin lyckats med..
 
Sv: Halt får

Tack för era svar! Jag har kollat klövarna men, inte hittat något där. Jag väntar och ser helt enkelt. Hon är pigg annars.
 
Sv: Halt får

Jodå, ett av våra var sådär oförklarligt blockhalt. Ingen svullnad inget ömt.
Då ringde vi till vår mentor och han kom åkande. Lyfte klöven, tog tång ur fickan och tog ur en liten sten - får skuttade glatt ohalt iväg och gubben sa att det där hade han råkat ut för - kan kanske bero på marksort.
 
Sv: Halt får

Det har du nog helt rätt i... Vi har inte så mycket sten av den storleken i våra hagar här .... Antingen så är det stenlöst eller så är det bautastenar...:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 596
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 265
Hundhälsa Vi var på vår kvällspromenad, kom en kille på sparkcykel bakom oss, min ena hund reagerade och hoppade framför mig och jag råkar då...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Indigo15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp