Halt föl med varma hovar...

C

crazy

Hjälp...mitt föl har blivit halt...men jag hittar inte ett smack när jag har visiterat benen...benen är helt felfria, inga svullnader eller överdriven värme någonstans!

Däremot upptäckte jag att bägge framhovarna var varma...och hon går liksom på tå när hon haltar...min stackars lilla bäbis.

Hon får ju kraftfoder i egen krubba...men är väldigt fräck och har en för snäll mamma som låter henne äta i mammans krubba också...frågan är hur mkt hon kan hinna få i sej förutom sin egna mat??

Kan ett föl få fång pga av för mkt kraftfoder???

Det är ganska kraftfullt foder breed,helhavre och lusern...ja och så plus vitlök och rapsolja.

Jag står som ett frågetecken och fattar noll just nu!Någon som varit med om något liknande??
 
Sök på fång här inne, det finns ganska många trådar här inne om det. Fång kan alla hästar få, oavsett ålder och ras.
 
Åh, nej! Jag hoppas verkligen inte att fölis har fått fång! Det hade ju verkligen varit trist :crazy: När kommer veterinären?
 
Hej!

Min lilla åring fick faktiskt fångsymptom i våras.
Fast veterinärerna säjer att föl ska inte kunna få detta,
för de behöver så mycket näring, så kan det tydligen
inträffa ändå.
Jag fattade ingeting först, för han började med att visa
hälta på först ett ben och vi hittade ingenting.
När jag äntligen fick ut en veterinär så hade tecknen på fång blivit så tydliga att jag anade vad problemet var.
Efteråt har jag hört att det verkar som om det har varit
ovanligt många fånghästar i sommar.

Lycka till med din lilla fölis!

Mari
 
Har fölisen hovar som är "extra" varma, då är det högst troligt att det är fång
ta dit en veterinär, genast!
Jag hade själv en fång-häst så jag har lärt mig en hel del, men en sak vet de flesta: fölis eller inte, fång kan leda till nödslakt om det inte behandlas i tid.
 
Har pratat med vetrinären idag...och han påstår att det absolut inte kan vara fång på ett halvblodsföl...utan snarare en hovböld. :crazy: :confused:

Han tyckte inte ens att det var så akut att det var värt att kolla på direkt!?!Han kommer på söndag för att kolla henne. :crazy:

Jag beskrev hela situationen...hon är halt och går liksom på tå på det halta benet...varm i bägge framhovarna men mest i det halta benet.Däremot kan hon rätt vad det är springa ohalt i trav och galopp emellanåt...sa jag. :crazy:

Men jag fattar då inte varför värmen är i bägge framhovarna??? :crazy: :confused:

Gud vilken migrän jag får när jag blir så här stressad av situationen! :crazy:

Min stackars lilla "pärla".... :cry:
 
Den andra hoven kan vara varm för att hästen belastar det mkt för att avlasta det andra benet.

Fånggång ska tydligen vara som sådan att hästen sätter ner trakterna först. Med hovböld så går de på tån..

Jag tycker du ska ta ut hovslagaren så fort som möjligt och kolla hoven.
 
Igår var veterinären äntligen här...han "tror" fortfarande att det är hovböld...han hittade en smal springa framtill på den onda hoven och trodde bakterierna hade tagit sej in där...

...det konstiga var att han gjorde inget år det...utan nu får fölis snällt vänta till hovslagaren kommer imorgon.Jag trodde faktiskt att veterinärerna grävde ut sådnana bölder...blev nog lite förvånad!?!

Fölis har faktiskt gått på tå...så det stämmer nog med vad han säger. Han sa att även fast det finns fler varma hovar...så kan det tydligen bli en kedjereaktion även när det gäller hovböld...därför kan både 2-3 och 4 hovar vara varma.

Så nu väntar jag bara på hovslagaren...får vi se hur det blir imorgon tisdag...
 
Hur har det gått med fölis hov/ar? Har hovis varit där ännu? Vad sa/gjorde han? Undrar så hur det går!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp