Halt häst, ett mysterium!

M

Miss_Scarlett

Det är så att mitt vbl sto har blivit halt på vänster fram. Hon har de senaste dagarna markerat på vf när jag longerat henne i vänster varv, men hon har inte visat något i höger varv. Nu idag så markerade hon dock i både höger och vänster varv. Jag har masserat, smörjt med blue lotion och stretchat.. hon har vilat (förutom när jag kollat om hon fortfarande är halt) och inte gjort något ansträngande på sista tiden. Hon ska precis sättas igång efter sommarvilan.. det mystiska med det hela är att hon inte verkar ha någe ont någon stans. Hon är inte svullen, inge öm å inge varm heller någonstans på benet.. en erfaren häst människa har kollat igenom benen på henne och han tyckte sig inte hitta något fel.. har dock inte tillkallat veterinär än då det inte verkat akut. det kommer en veterinär på onsdag i nästa vecka. ska jag avvakta tills dess eller ska jag tillkalla veterinär tidigare?? hon har heller ingen feber. Hon är pigg och allert för övrigt och hon verkar som sagt inte ha ont. Hon vill väldigt gärna röra på sig, så jag förstår inte alls vad det kan vara för fel.. :confused: :confused:
Någon som har den minsta aning om vad det kan vara????
 
En vanlig grej hos varmblod är att dom har mer och starkare muskler i ena sidan. Detta märks ofta väldigt tydligt efter bete och liknande eftersom dom då kan välja i vilken galopp de ska busa. Därmed blir dom garanterat starkare i den sidan. Det skulle också förklara varför hon inte har ont. Jag har verkligen ingen aning om detta är fallet med din häst, men chansen finns iaf.
Hoppas att det löser sig!
 
Jag tror inte du blir så klokare av en veterinär som kommer ut till stallet tyvärr. Utan klinik och ordentlig hältutredning är det jag skulel göra. Så de kan böja, ledbedöva, ta ev rtgplåtar och ultraljud etc.

Visst kan man göra dte hemma med (fast det ska vara sterilt när man går in i led, men det går att ordna hyfsat hemma i stallet iofs). Men grejen är att ha tillräckligt bra ljus i stallet, tillräckligt lång löpargång (helst asfalt/betong) och en bra volt med bra underlag att longera på.

och soms agt, rtg har du ju aldrig i stallet tyvärr.

Det brukar ironiskt nog dessuom vara billigare att åka till klinik direkt. Veterinären på plats brukar mest konstatera att "jag hittar inget uppenbart, du får åka till klinik"

Ledinflammationer t ex ger oftast inga "yttre" symptom i form av värme/svullnad/ömhet. Men de märks på böjprov och ffa så när man bedövar aktuell led så släcks de.

Sen är det svårt som "amatör" att se var hältor sitter. Mer än en häst man varit BOMBsäker på att hältan sitter h.f., och tränare och kamrater har hållit med. Och så kommer man in på klinik och hästen är halt på ett bakben :crazy:

Så, ring och boka tid på klinik är mitt råd och vad jag skulle gjort i samma situation. Ju förr dessto bättre.

Rapportera gärna!
 
ja kanske kan vara nåt.. men jag har longerat henne i veckor nu utan att hon har visat nåt.. det gör det hela ännu mer förbryllande.. jag ska se hur hon är imorn på morgonen.. tack för ditt svar!
/Malin
 
jag litar på min veterinär å jag kommer ju såklart att rådfråga henne vad hon tycker. Men eftersom hon ändå ska dit på onsdag nästa vecka så tror jag nog att jag kommer att vänta tills hon kommer dit. böjprov å så kan ju hon göra i stallet. å det blir nog inte så många hundra för att hon ska titta på henne heller. de pengarna kan jag lägga ner faktiskt.. jaja.. vi får se vad hon säger. men jag tror nog att jag avvaktar tills onsdag ändå.. möjligt om hon är sämre imorn att jag ringer till vet. å kollar vad hon säger. ska fortsätta meddela hur det går! tack för svaret!
/Malin
 
ja, nu är det ett tag sen veterinären var å kollade på min lilla pålle.. hon hade en 1½ gradig hälta på Höger fram.. aldrig det ben man tror.. :) hon hade även en väldigt djup strålfåra som var väldigt irriterad och där hon ömmade. (på höger fram alltså). ska behandlas med 5% jodopaxlösning ett tag.. men apoteket skulle inte få hem någon sån förrens i övermorn.. bläää.. men hon får iaf samtidigt Quadrisal eller vad det heter.. antiinflammatorisk gel oralt.. sen är hon ordinerad vila i 1 månad. sen får vi se när hon ska sättas igång om hältan fortfarande är kvar. men hon verkar mycket bättre redan nu. har behandlat strålfåran lite själv, men så fort jag får jodlösningen så kommer nog hon att bli mycket bättre!
Ja.. så är läget just nu iaf.. väntans tider.. inte bara med min mage! :)
/malin
 
Skulle hon vila i en månad?? För att strålen var öm?? låter länge tycker jag??Min pålla som hade kotledsinflammation i våras fick stå i tre veckor... (hon fick stå längre för betet började sedan, men vet sa att hon skulle stå i tre veckor)
 
Sv: Halt häst, ett mysterium!

Vet inte hur gammal din häst är men ifall det är en något äldre häst så ska du nog inte bry dig om att longera henne. Detta är något som är väldigt påfrestande för lederna och kan i sig utgöra en grund för hälta. Den informationen har i varje fall jag fått från mina (mycket duktiga veterinärer).Förstår att det kan vara jobbigt ifall hon är väldigt busig vid igångsättning. Men du kan ju också springa själv med henne rakt fram (jobbigt men va f-n) Hoppas det löser sig för dig.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp