Halt häst fall för hovrätt

(Vestmanlands Läns Tidning) En tvist om en halt häst har lett till att både tingsrätten och hovrätten anser att hästens köpare ska få ersättning av säljaren. I september år 2007 köpte en kvinna från Stockholmstrakten en häst av en kvinna i Västerås. Hästen skulle användas för hoppning och tävling, köpeskillingen var 175000...

Läs mer...
 
Sv: Halt häst fall för hovrätt

Oj, det var lite överraskande med tanke på att hästen visade hälta redan vid försäljningen (vilket köparen rimligen måste accepterat eftersom köpet genomfördes)
---
En mängd veterinärintyg har åberopats, bland annat undersöktes hästen av veterinär i närvaro av båda parter vid köpet utan att hovbroskförbeningen upptäckts, man konstaterade bara en lätt hälta.
---
 
Sv: Halt häst fall för hovrätt

Låter väldigt märkligt, och oroande. Man kan alltså köpa en halt häst, utan att undersöka hältan närmre och sedan kräva säljaren på ersättning...

Röntgar man inte en häst för 175000, speciellt om den inte är ren på vet-besiktningen?

Tidningen kan inte ha återgett historien helt korrekt. Bara det att man skriver att en häst med hovbroskförbening inte kan ridas, det beror ju helt på graden av förbening.
 
Sv: Halt häst fall för hovrätt

Jag tänkte samma sak, detta måste vara någon utan kunskap som skrivit artikeln.

Men so du säger; högst oroande.
 
Sv: Halt häst fall för hovrätt

Det står samma sak i Ridsport. Alltså att hästen visade hälta redan vid köpet. Menar de att de fick en lättare reaktion på böjprov tro? Alltså en reaktion som veterinären som besiktigade ansåg var ok och inget att bry sig om?

Väldigt lite fakta i artiklarna tycker jag? Om hästen fungerat hos säljaren, alltså hade tävlingsresultat, då kan det ju vara så att hovbroskförbeningen faktiskt inte spelade någon roll. Och i så fall är ju det en efterkonstruktion att köparen hävdar att hovbroskförbeningen gjorde hästen obrukbar?

Usch, det är läskigt att sälja häst! :crazy: Senast igår hörde jag vad som hänt med en häst som sålts! Hästen hade fungerat perfekt hos säljaren, hade tävlingsresultat och var besiktigad. Köparen var såååå nöjd i början, plötsligt så var hästen obrukbar, det hade HOVSLAGAREN sagt! :eek:
Säljaren erbjöd sig direkt att köpa tillbaka hästen, men köparen rusade direkt iväg till advokat, sedan skulle det krävas pengar för både det ena och det andra!

Tillbaka hos säljaren fungerade hästen lika bra igen efter ett par veckors vila, hovarna var totalt nedverkade! Hästen har återigen enormt bra tävlingsresultat och fungerar perfekt!
Jag har sett hästen, en kanonhäst jag gärna skulle äga!
Vad säger man? :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten...
Svar
3
· Visningar
1 064
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i en kranskommun till Umeå köpte en häst som hon upplevde var halt. Hästen kostade 150 000 kronor. Hästen fick hon lämna igen...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 796
  • Artikel
Hästnyheter (Vestmanlands Läns Tidning) En kvinna från Västerås har vanvårdat tre hästar så pass att hon nu förbjuds att ha häst. Relaterat Det var...
Svar
0
· Visningar
1 024
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp