Halt häst *HJÄLP*

lett

Trådstartare
Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra erfarenheter; dålig eller bra.
Veterinären tror på en blödning under skulderbladet vänster fram. Om det inte förbättras inom några veckor ska jag få remiss till neurolog, men han har också sagt att det kan ta tid innan det läker ut.
Enbart halt i trav. Ingen markering i skritt och inte allmänpåverkad, svullen eller varm någonstans.


Förloppet är som följer:

Juli
– veterinärbesiktning inför köp och ingen synlig hälta på volt. Markerar karpaler på böjprov. Ordinerad Metacam 8 dagar och lugn ridning

Augusti – Helt ren på böjprov och hältfri

September – Vet kollar tänder och tycker han ser fin ut

- Känns lite ojämn i trav i paddock. Gör hoppsasteg och ömmar i ryggen. Plockar av sadel och går bättre. Ser fin ut efter det.

- Ny sadel provas ut och inga hoppsasteg

- Ser plötsligt svagt halt ut i hagen. Känns ojämn i paddocken dagen därpå.

- I väntan på veterinär kollar Eq-terapeut. Rejält låst i vänstersida. E-T tror på sträckning i bog efter ev. gått omkull. (inget vi sett utan enbart spekulationer)

- Veterinär hältutreder, reaktion på böjprov på karpaler. Släcker karpaler och hoppsastegen blir värre men ingen reaktion på böjprov runt om. Sprutar karpalerna med kortison/tuppkam och ordinerar allmänbehandling (metacam). Både hovslagare och veterinär kollar hovar, men hittar inget fel.

Oktober - Skritt två veckor.

- Återbesök utan reaktion på böjprov men enstaka hoppsasteg fortfarande.

- Ytterligare skritt i två veckor

November - Försiktig ökning till trav. Känns jättefin och bara enstaka hoppstasteg på böjt spår innan helt uppvärmt. Uteritt på torsdag 19/11 och känns superfin

- 20/11 ; känns sämre i paddock. Minusgrader och tunt täcke. Kall över ryggen och stenhård mark.

- 21/11 – Känns fin vid uteritt och travar på utan problem.

- 24/11 Återbesök från veterinär. Fin på böjprov runt om, men hoppsasteg på böjt spår i vänster varv. Markerar enbart vid bakåtdragning av vänster fram. Ordinerad butta på försök i två veckor

December - Ingen förbättring efter 7 dagars butta. Ytterligare två veckors skritt ordinerad

Han har ömmat mer eller mindre i ryggen sedan sadelutprovning.
Gammal sträckning på insidan av höger bak
 
Jag hade åkt till annan klinik för en "second opinion" eftersom det gått så långt tid och ni inte verkar komma vidare. Var bor du?
 
Helt klart dags att kolla högre upp. Tänker då främst på att hästen ömmar i ryggen och det kan mycket väl komma därifrån.
 
Bicepsbursa, bicepssena, ev bogled, hade varit mitt första område att kolla med dom symtomen. Särskilt bicepsbursan när han ömmar vid drag bakåt i benet! Lycka till!
 
Om någon sitter med samma diffusa problem och letar så kan jag här ge en uppdatering :

Den första veterinären som trodde på blödning hade inte tillgång till ultraljud så vi sökte oss vidare till annan veterinär som helt avfärdade oss som "typiskt en travare" och inget han tyckte skulle ultraljudas

Nr 3 blev klinik och ny hältutredning hos veterinär som är välkänd för att vara duktig på hältor. Här visar hästen hoppsasteg ungefär var 3-4 steg på vänster fram. Inget att oroa sig för, tycker veterinär. Han är en typisk travare. Arbeta honom lång och låg bara.

Tar härefter ut equiterapeut, då jag inte nöjer mig med en "hyfsad" häst

Hon hittade direkt en stelhet i nacken och att han ömmade vid bakre knä.
Jag bokade ultraljud och röntgen från öra till svans, trots veterinärs avrådan.

När vi väl kommer ner till klinik igen visar ultraljud en längsgående reva på insidan av menisk, H. B. Röntgen visar lös benbit mellan 3-4 halskotan och pålagring mellan 6-7. Hoppsan... 🙄.

Hästen blev sprutad vid pålagring och har inte haft problem sedan dess med hoppsasteg. Kollas dock löpande av equiterapeut och vid minsta oro ska vi ner och röntga.

Menisken gör mest ont vid skoning då det är rörelse upp och bak som påfrestar och där har jag en hovslagare med rehab-utbildning som förbättrar läget.

Går idag som hobbyhäst, utan problem men med ständigt överanalyserande matte.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
651
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 265
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp